23 februari 2010

Läget Just Nu - Vecka 1008




Melodifestivalen 20103v
Göteborgsveckan visade sig bli den absolut roligaste MF-veckan hittills i år. Visst var den sjukt full av snö och väderkaos, men alla grejer runtomkring vägde upp det något enormt. För mig var det underbart bara att få bo hemma, slippa resa och bara kunna softa hela söndagen, men självklart var det en massa andra faktorer som gjorde den riktigt fantastisk, och de flesta av dem var så bra att de får egna placeringar här nedan. Fast där fanns mer. Som typ skaldjursbuffén på välkomstfesten då vi fick plats på samma bord som underbara Edward och programledarna och självklart den sjukt roliga efterfesten med ett återförenat Balsam Boys och Alcazar som gjorde Stay the Night. Det är när det är såhär som Melodifestivalen är det roligaste man kan få vara med om.
Andres Hansson & Sharon Vaughn Ny
Våra två schlagerkompisar i Göteborg är inte bara två av världens bästa låtskrivare i mina öron (jag säger bara Release Me) utan också så galet trevliga att de förvandlade torsdagen till en schlagerturnékväll att minnas och mätas med för lång tid framöver.
"Kom" – Mellolåt med Timoteij Ny
Korsa Sertab med Nordman och Alexander Rybak och du har Timoteij. Fast snyggare. Ingen dålig kombination måste jag säga. Man kan såklart ha många åsikter om låten, men är det så förvånande att något superschlagrigt på svenska med fyra, unga snygga brudar går vidare egentligen? Och skulle det ens behöva skämmas för sig om det vann? Nä, jag tror knappast det. Tjejerna var galet osäkra på repen, men höll när det gällde, och Sverige fick äntligen sin MF-låt 2010 att skråla till i alla Sveriges öltält i sommar. Lovely.



Schlagermiddag hos A&A Ny
Andreas lagar alltid helt fantastisk mat, och i kombination med en hemmafest med Melodifestivalen, presenter (TACK så sjukt mycket för PSB-DVDn. Jag ville verkligen ha den så galet mycket – och ni lär hitta den här när jag bara hunnit se den) och bara allmänt häng med gänget är det ungefär så bra man kan ha det.
Mercy Mercy (Le Seductive Baguette Mix) Ny
Gud så jag har längtat! Inte bara efter den här underbara franska remixen av Mercy, Mercy – tydligt inspirerad av Flight of the Conchords – som jag hörde på plats i F&Ms studio för några månader sedan, utan även efter ett officiellt livstecken från min absoluta favoritgrupp i Sverige (vars exkludering ur årets Melodifestival känns allt mer galen för varje Hippare Hoppare eller The Saviour). Äntligen har de släppt en ny hemsida (där det ska dyka upp nya klipp a' la' Scissor Sisters hemsida titt som tätt) och äntligen kan jag lyssna på Mercy Mercy (Le Seductive Baguette Mix) om och om igen. Ni också. Här. Underbart bildspel by the way.



Schlagerprofilerna som DJs på BeeBar Ny
Ett stort tack till alla som kom och gjorde det här till en galet rolig kväll (och en bra kväll för BeeBar om inte annat) för oss. Det var hur skoj som helst att spela våra favoritschlagers och slippa Carola, Kikki och Arja och vi hoppas absolut vi får förtroendet flera gånger.
"Headlines" – Mellolåt med Alcazar Ny
Det är alltid livsfarligt att komma tillbaka direkt året efter en megahit. MF är nämligen alltid perfekt att överraska underifrån i – men inte så nådigt om du försöker satsa från en topp-position. Antingen gör man något helt nytt (som BWO ifjol) och får höra att det inte alls var vad folk förväntade sig….eller så gör man som Alcazar i år och får räkna med att folk säger "det där var inte lika bra som sist, kom med nåt nytt"). Omöjlig sits? Troligen. "Vänta ett år eller två" känns fortfarande som grundregeln. Därmed inte sagt att Alcazar inte gör det de ska. Headlines är en helt okej discodänga, speciellt verserna är skönt sofistikerade och snygga, men det är och förblir ingen Stay the Night. Kommer spelas en hel massa hos mig i vilket fall.
"Hur kan jag tro på kärlek?" – MF-låt med Erik Linder Ny
Jag har älskat den här Gärdestad-psalmen sedan jag hörde den första gången, och det intryck av äkthet den satte vid den lyssningen gör att jag fortfarande ser förbi det otäckt frireligiösa framträdandet med sina KappAhl-kläder. Att Erik utanför scenen dessutom är en av de mest genuint trevliga artister jag träffat gör inte saken sämre, och jag tycker det är synd att det här bara kom femma i Göteborg. En AC-plats hade det definitivt varit värt.
"Shear Genius" – Ny säsong av frisörsåpan Ny
Det här är kanske inte TV-programmet du tar hem och presenterar för din mamma, men det är absolut något du kan ha lite roligt med en torsdagseftermiddag när du inte hittar något annat mer seriöst att rumla runt i TV-soffan med. Perfekt att äta till, Facebooka till eller kanske dammsuga framför. Inte ens den nya, halvkassa modelprogramledaren (jag saknar min Charlies Ängel) kan ändra på det.
"Project Runway" – Säsong 7 2v
Dock fortfarande tillsammans med RuPauls-dragrace de två TV-program jag verkligen längtar till att få se med MrR på turnén varje vecka.




OS i Vancouver
Jag har såklart koll på medaljerna, men gör vi ett bra eller dåligt OS? Eller enligt förväntningarna? Och jag sörjer att jag inte kan se mer av den där coola skidsporten där fyra pers åkte samtidigt ner för en megabrant backe bara för att jag behöver sova för att orka med allt schlagrande. OS är kul. Men jag missar det helt.




Vintern 2010

Allvarligt. Det här börjar bli barnsligt nu. Inga tåg mellan Sveriges två största städer på fyra dagar? Istappar stora som hästar redo att trilla ned och döda folk eller krossa glastak? Stängda idrottshallar och skolor för att folks säkerhet inte kan säkras? Har vi verkligen haft så bleka vintrar så länge att hela samhället glömt bort hur världen såg ut när det var kallt? Nä, nu vill jag ha sol, några kraftiga ösreg och vår. Jag har nog aldrig längtat efter nästa årstid, en fika och ett glas rosévin på en uteservering eller att få åka till jobbet utan mössa så sjukt mycket i hela mitt liv.

Ungefär så just nu.

4 kommentarer:

Calle från Uppsala sa...

Måste bara få säga att jag gillar din klädstil. Du klär väldigt bra i kavaj. Gillar kombinationen på bilderna från MF i Göteborg.
Tack för en trevlig blogg.

Bebis 2010 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Oswald sa...

@ Calle: Oj, tack! Fan vad snällt. Alltid jättenice att få så snälla komplimanger. :) Jag är verkligen en kavaj-snubbe. Går nästan aldrig ut i något annat. Tack igen!

@ Anders: hahaha. Den bilden var ju FANTASTISK! Men jag använder bara mina egna bilder här. Eller möjligen Ronnys. Inte sådana som finns på andra sajter för då börjar de bara gnälla. Men det kan vara ett av de bästa foton jag varit med på.

Anders Wallner sa...

Blev fel användare i kommentaren innan, lägger in den igen for the record.

"Alltså, det är inte utan att man blir lite kränkt när inte den fantastiska bilden på oss två från Bee Bar platsade i veckans Nypoppat..."