16 februari 2010

Läget Just Nu - Vecka 1007




Melodifestivalen 20102v
Sandviken gick all in för oss som åker runt i bubblan som är Melodifestivalen 2010, och välkomstfesten på torsdagen var ett stycke tokgediget arr i en gigantisk kåta med en buffé och en efterrättsbuffé som förmodligen är bland de mest gedigna som skådats i de här sammanhangen. Efterfesten på löradgen var dessutom en av de galnaste med ett enormt röj och efterfestfest till klockan sju på morgonen i ett hotellrum. Underbart! Vem bryr sig om att låtkvalitén var sämre den här veckan liksom?
"Manboy" – Mellolåt med Eric Saade Ny
Jag har inte så höga krav på mina MF-låtar. Det räcker oftast att de är skrivna av Fredrik Kempe. Det finns nämligen något fullständigt oemotståndligt för mig i en låt som Manboy. Svensk schlagermusik när den är som mest 2010, komplett med underbara Scooby Doo-ljud och en refräng som sitter efter första lyssningen. Adderar man till detta docksöta party-Eric, ett superschyst dansnummer och ett gigantiskt vattenfall…tja, då behövs det inte så mycket mer för att jag ska kapitulerahelt och spela den om och om igen.
Födelsedag & Födelsedagspresenter Ny
Facebook har verkligen gett tillbaka lite av glädjen att fylla år igen; människor som man knappt hört av på flera år dyker plötsligt upp och grattar eller skriver nåt snällt. Hur trevligt som helst. Dessutom ger ju födelsedagar en anledning att gå ut och käka gott med polare...och så får man presenter! Nespressobryggaren som jag fick av mina föräldrar köpte jag ju redan vid årsskiftet och det kan vara en av de bästa prylar jag fått någonsin, men nu fick den konkurrens av en svindyr designjulstjärna, reseförpackningar med lyxiga produkter, en ölmugg med rosa ringklocka och passande glas till nämnda kaffemaskin. Tack alla snälla!
Ballerina Kladdkaka Ny
Jag ska erkänna att jag är inte mycket för originalversionen av GöteborgsKex Ballerina – jag har väldigt, väldigt svårt för nougat. Sylt och citronvarianterna ska vi inte ens tala om (hemskt) och pepparkaksvarianten i julas var okej (men godast Johans hemlagade glass). Den här nya versionen som smakar chokladkladdkaka är dock en helt annan femma. Sjukt gott. Speciellt doppade i mjölk. En besatthet i vinter.
"Skins" – Säsong 4 3v
Inte bara världens bästa ungdomsserie utan förmodligen en av världens bästa serier nu punkt. Jag blir helt lycklig när TV är så här snyggt och konsekvent välskriven.
"SVT Play" - iPhoneapp Ny
Äntligen kan man se OS hela dagarna i sin mobil om man vill. Och allt annat på SVT som man missat. Lovely.
"Manipulated" – Mellolåt med Hanna Lindblad Ny
Det finns självklart en stor dos med ironi någonstans att när den här låten framfördes live så var allting i stort sett perfekt utom låten, men när man sen hör den på skiva så är den långt mycket bättre. Hanna är en otrolig artist som för första gången lyckades få ett svenskt nummer att kännas öststatskitchsexigt utan att bli töntigt. Något av det coolaste vi sett i festivalen. Men det här är en låt som ska vocodas sönder och spelas på ett klubbgolv (eller i min iPod) för att nå sin fulla kapacitet. Inte sjungas live i MF. Nästa gång vill jag ha bättre synt mellan Hanna, hennes låt och festivalen, tack! För den här tjejen måste väl få vara med flera gånger?



Tapas på Manana Åt
Eftersom jag två gånger av typ två möjliga har valt att lägga mina pengar på Mananas billiga vin och tapas när jag gått ut för att käka i Göteborg i år, så kan man misstänka att jag snart kan börja kalla det ett av mina favoritställen i stan. Addera två kompisar och två tallrikar med baconlindade dadlar och ni får helt enkelt det bästa sättet att fira sin 37e födelsedag på.
"Project Runway" – Säsong 7 Ny
Jag har glömt att nämna det här i bloggen, men senaste varianten av favoritdesignsåpan är en gigantisk uppryckning från den fruktansvärda LA-säsongen sist.
"Underbart" – MF-låt med Orsa Spelmän Ny
Kalle Moraeus är kanske inte superkarismatisk i live-TV, men jag tycker ändå han klarade sig bättre än vad alla säger med den här smått fantastiska folkvisan. En av årets Globen-via-Andra Chansen?




OS i Vancouver
Jag gillar ju OS en hel massa, men i år ligger det bara för dumt till för att jag ska hinna se något. Mitt i natten mitt under schlagerhysterin – det kan typ inte bli bättre. Addera till det ett otäckt dödsfall och en misslyckad eldtändning (får sådant ens förekomma) och det är lätt att bli negg. Tur det finns sådana som Charlotte Kalla som kan muntra upp en annars snöfattig tillställning.




Svimma

Jag har nog aldrig svimmat i hela mitt liv innan vad jag kan minnas. Jo, kanske en gång när jag var liten och var sjuk. Men aldrig som vuxen. Så det var smått oväntat att det skulle hända på en fullsattbuss med en hel massa schlagerartister i söndags. När jag var liten blev jag väckt av att min hund slickade mig i ansiktet. I söndags av Anna-Maria Espinosa som gav mig Paulines vatten. Jag jobbar mig i alla fall uppåt!
Vintern 2010
Jag var ju ivrig förespråkare för snön och kylan i december och januari, men nu är fanimej min gräns också nådd. Nu får det räcka! Om en vecka är Melodifestivalen i Malmö och ifjol kändes det nästan som om det var vår då. I år får vi väl vara glada om SJ kommer fram mellan snövallarna. Och då har jag inte ens nämt all jäkla is som förstör mina morgonpromenader. Morr!
Huvudvärk som inte släpper
Otroligt dålig uppfinning.

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Björn sa...

Ballerina med lakritssmak är också jäkligt gott :P

Bo sa...

Kan inte komma på en endaste serie som blivit bättre av att flytta till LA.

Är alltid tvärtom.

Anonym sa...

Kexen - kom ihåg var du åt dem först ;-)