10 februari 2010

Filmfestivalens vinjettfilm

Vi var många på Göteborgs Filmfestival 2010 som älskade årets söta vinjettfilm - för er ovana festivalbesökare kan jag berätta att det görs en ny vinjettfilm för varje festival och denna visas innan VARJE visning. En dålig vinjettfilm kan därför bli ganska enerverande efter ett tag - och nu har de släppt den för blogganvändning. Håll till godo (även om den gör sig bättre i sitt sammanhang)!



Så här skriver GIFF i sitt pressmeddelande:

Den 33:e Göteborg International Film Festival är slut och 450 filmer har visats för 130 000 åskådare i 718 visningar. Lika många gånger har årets vinjettfilm visats och den har blivit en favorit bland festivalbesökarna.

I årets rekordstora festivalpublik är det många som har fattat tycke för vinjettfilmen som rullar innan huvudfilmen på visningarna. Den minutlånga filmen fick till och med röster i publikens tävling om bästa film under festivalen.

Vinjettfilmen visar på ett vackert och effektfullt sätt när ett drakfoster vaknar till liv och inspiration är hämtad från fotografen Lennart Nilssons filmer och foton. Bakom idén till drakbabyn står Tommy Östberg, creative director på reklambyrån SCP och filmen är resultatet av tre års strategiskt varumärkesarbete med festivalen i ledning av Linda Påhlman, projektledare på SCP.

- Tanken på att väcka liv i draken fanns redan första året som vi jobbade med festivalen. Som vid alla havandeskap så tar det tid för ett foster att utvecklas. I år kändes det som att både publiken och festivalen var mogen att ta emot sin drake, säger Tommy Östberg.

Inga kommentarer: