18 januari 2010

Läget Just Nu - Vecka 1003




"Being Human" – Säsong 2 Ny
När jag satte samman listan över 2009 års bästa nya TV-program för några veckor sedan så höll jag nästan på att glömma bort den här suveräna brittiska serien om ett spöke, en vampyr och en varulv som delar lägenhet någonstans i Storbritannien. Japp, visst låter själva idén lite småtöntig på pappret, men sanningen är att det här är den mest perfekta blandningen av nittiotalets This Life och 00-talets vampyrtrend. Bra skådespelare, humor, ett stänk av den klassiska brittiska diskbänksrealismen i all skräckmytologi och en tillräckligt stor budget för att effekterna inte ska kännas töntiga gör det här till en av de bästa serier ni kan se just nu...dessutom är jag lite småförtjust i varulvskillen. Säkert snart på SVT, men just nu varje söndag på BBC med sin andra säsong.
"Nitten" – Låt med Thomas Holm Ny
Jag kan inte säga att jag begriper speciellt mycket av vad han sjunger (mer än att hans mor får mer sex än vad han får) men låten är så mysig och videon är bland det bästa jag sett i facket "vi gör något enkelt med en kamera, snygg ljussättning och två polare" att jag bara inte kan sluta lyssna på den. Tack för tipset, Mr Öhrman. Och vi tar den igen, va?



"Fish Tank" - Film av Andrea Arnold Ny
Ännu en diskbänksrealistisk film från storbritannien och ännu en film om en tonårig tjej med full, elak morsa som drömmer sig bort till ett drägligare liv och som utsätts för sexuella övergrepp av en vuxen. Här är dock den lilla twisten att när övergreppet väl kommer är man inte riktigt säker på hur man ska ta ställning till det – och att filmen inte riktigt tar den vändning som i alla fall jag hade trott när det händer. Största behållningen är ändå Katie Jarvis som är alldeles glimrande som Mia och lyckas visa upp ett känslomässigt register genom filmen som toppar de flesta stora skådespelerskor man sett genom åren. Ett biotips för den som inte bara vill ha häftig Hollywood-action eller gapskratt till sina biopopcorn.
Nespresso Citiz & Milk D120 Åt
Jag är fortfarande vansinnigt kär i min nya kaffemaskin och i kaffet som jag får ur den. Att det inte var världens bästa beslut att köpa den under en massa helger när man behöver fylla på det initiala kaffeutbudet med flera poddar – och antalet arbetsdagar var minst sagt sporadiskt – är en annan sak. Men så länge man har välförsedda vänner som är beredda att sälja av sig av sina så var allt lugnt, och i tisdags kom 250 nya friska poddar med posten. dessutom: Jobbets maskin fungerar som en dröm och eftersom bara jag verkar vara intresserad av de koffeinfria poddarna så blir det upp till fem koppar vacker lungo varje dag. Ljuvligt. Ska nog ta en espresso till nu.
"Sneezies" - iPhone app/spel Ny
Förra veckan tipsade jag om Flood It och här är ännu ett speltips på ett lika enkelt och vanebildande spel. Här flyger det runt ett gäng söta små virus (eller hårbollar eller troll eller whatever) i luften och du trycker på en som börjar nysa. Dess baciller sprider sig i en viss area och finns där ännu ett virus (hårboll, troll, etc) så nyser den också. Sedan gäller det att smitta ned ett utsatt antal virus för att gå vidare till nästa level då virusen (och antalet som måste nya) ökar. kedjereaktionsunderhållning de luxe!
"Home" – Låt med Edward Sharpe & The Magnetic Zeros Ny
En låt som hängt med ett tag men som jag fick upp öronen ordentligt för genom Pärs Labyrintlista och en samtida hajpning i vårstarten av Ugly Betty häromveckan. Bandet ger mig en feeling av ett amerikanskt I'm from Barcelona korsat med Magnetic Fields och låten låter som dessa två band sprinklat med liter Peter, Bjorn and John-visslingar och snyggt bleckblås. Kolla upp!
Buzz Quiz World2v
Fortfarande väldigt roligt att möta andra soffor. Nu har vi dessutom blivit besegrade för första gången. Morr! Revansch!!
"I Vildingarnas Land" – Film av Spike Jonez Ny
En film om en ADHD-blingad nioåring som hamnar på en karg ö med Gorgerna från Fragglarna är knappast en film som passar alla, men jag tyckte till slut väldigt mycket om den här gapiga, våldsamma och extremt fantasifulla flumutflykten in i en unges idefyllda skalle.
"The Hurt Locker" – Film av Guy Ritchie Ny
Egentligen lite för mycket öken, lite för mycket foto med grynig handkamera och lite för mycket Kathryn Bigelow-action för min smak, men samtidigt en obestridlig omskakande filmupplevelse, en imponerande Jeremy Renners och några scener (som den ofrivilliga självmordsbombaren) som stannar kvar länge, länge. En sådan där film man ser storheten i och egentligen önskar man kunde tyckt om lite, lite mer. På bio nu.
"Bigger" – Låt med Backstreet Boys Ny
Jag vet egentligen inte vad det är för mekanismer i mig som gör att jag skäms lite för att berätta att jag tycker en låt med Backstreet Boys är riktigt bra (jag hade inga problem med att säga att jag gillade dem när det begav sig och är väl inte direkt känd för att ha någon form av hipp musiksmak...men pojkband känns ju så...nollkoll) men here we go: Deras nya singel har en alldeles bedårande liten la-la-la-grej som jag köper med hull och hår, uppbackad av ett i början ganska enkelt gitarrkomp som går över i något mera formulär 1A men som då redan fått mig fast. Bakgrundsmusik. Men fantastisk sådan.





"Invictus – De oövervinneliga" – Film av Clint Eastwood
1995 tog Sydafrikas nyblivne president Nelson Mandela folkets gemensamma intresse för rugbylandslagets avancemang till världscupen till hjälp för att ena ett splittrat land. Så långt allt väl. Men att göra en två timmar lång film av den meningen är jag mera skeptisk till. Kanske är det för jag aldrig gillat Clintans kompetenta men torra regi, kanske är det för att Morgan Freeman är ett sådant självklart val till huvudrollen och allt känns så Oscarsinsmickrande, eller kanske är det för att min enda rugbykännedom är Dieux Du Stade-kalendern, men jag får aldrig riktigt upp intresset för den här historien. Allting är gediget gjort, men utgången är samtidigt så given och vägen dit så totalt fri från spänning att bara det minimala tillskott av allmänbildande nutidshistoria som man får på köpet är det som stannar kvar efteråt. På Bio 12/3.
Vit månad
Jag mår väldigt bra av det. Jag får galet mycket saker gjorda på helgerna. Och jag vet att jag snart kommer ta igen det med råge. Men nog är det lite tråkigt att inte kunna ta sig ett glas rödvin till lördagsmiddagen eller en öl när det är spontan-AW med jobbet. Eller att känna att man kanske inte kan gå på en fest med massa okända youngsters om man bara ska vara den nyktra farbrorn i hörnet...





Slaskväder

Jag var väl en av de tio i Sverige som inte gnällde över kylan (jag gillar när det är kallt och snön är helt fluffig) så nu kan jag få gnälla ihjäl mig över all blöta, alla isfläckar, och all äcklig, guckig smuts som fastnar på byxorna och så all skit som kommer fram så världen blir smutsig och ful. Blä.
Människor som ställer illaluktande soppåsar i trappuppgången
Speciellt när det tar mindre än trettio sekunder att gå till soprummet på gården. Usch. Jag vill inte känna sur skaldjursdoft så fort jag lämnar lägenheten lika lite som du vill ha den inne i din. Blä.
Plocka ner julsakerna och få upp dem på vinden
Nope, jag tillhör inte dem som kastar upp ljusstakar och granpynt så fort Kalle Anka slutat på julafton som vissa andra. Jag älskar mina prylar och tycker ljuset från alla ljusstakar och granar gör januari mycket lättare att stå ut med. Tyvärr har ju även jag en gräns och efter helgen är allting uppe på vinden igen och mörkret har nu tagit över min lägenhet. Så trist.

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Anders sa...

Magdalena Ribbing skriver just om problemet med grannar som lämnar sina sopor i trapphuset i DN idag.
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/01/18/kasta-sopor-5809
Loves her!

Björn sa...

Skönt att höra att det finns fler som har råkat ut för sop-problemet. Mer än en gång har jag erfarit småbarnsföräldrar som ställer ut påsar med bl.a. blöjor utanför dörren. YUUUUUUCK!!!!