30 november 2009

Läget Just Nu - Vecka 0949




Utekväll med J.A.C.K Ny
God mat på Lokal (alltså restaurangen – inte "på lokal") - där kardemummaköttet och färsbiffen var min favorit – och en väldans massa öl plus en avslutning på Göteborgs nya gay-flaggskepp BeeBar (mitt omdöme: "Ett fräschare och rymligare Gossip med ett ordentligt dangolv, och förmodligen stans enda vettiga lördagsalternativ för homos. Lär lätt sopa in en Gaygala-nominering om världen är rättvis") kan ju göra vilken kväll som helst...och saken blir inte sämre när man har tre av sina bästa vänner från Chalmerstiden vid sin sida. Frågan är dock om det absolut trevligaste ändå inte var de där första ölen på BishopsArms. Så otroligt trevligt. Mera sådant.
"Zombieland" – Film av Ruben Fleischer Ny
Jag älskar filmer som man har absolut noll förväntningar på (och gärna en obefogad fördom om) och som sedan visar sig vara helt underbara. De dyker inte upp så ofta, men Zombieland är precis en sådan film. Jag är verkligen ingen zombiefilmsentusiast (minst sagt) men efter att allt för många av mina vänner sagt att den här filmen var över förväntan så tyckte jag ändå jag skulle ge den en chans. Handlingen är simpel: den unge, nervös Columbus är (i stort sett) ensam kvar i en värld som helt tagits över av Zombies på grund av ett gäng bra regler han satt upp för sig själv, och en dag träffar han några andra överlevare. Typ så. En roadmovie kombinerad med zombieslashing och en gnutta romantik. Och mycket humor. Eller egentligen ett smart, udda manus (från början pitchat som en TV-serie) som lagts i händerna på en smart och visuell (sättet som Columbus regler hanteras på genom filmen är superbt) regissör som vågar ta ut svängarna. Helt klart en av årets bästa underhållningsfilmer. Oväntat nog. Fyra popcorn. Minst.
"Acapella" – Ny låt med Kelis Ny
Jag hade faktiskt glömt Kelis. Tjejen vars Trick Me spelades sönder och samman i mina lurar under 2004 försvann helt enkelt från min musikkarta med albumet som följde upp Tasty, och sen glömde jag bara bort att hon fanns. Tills nu. För plötsligt dyker den här supersköna, bastunga danslåten upp på Popjustice – och jag är fast igen. Det låter verkligen inte som det gjorde 2004: Nu är det raktigenom elektriska ljud och en låt som påminner om de lite tyngre danshitsen som präglade nittiotalet pudrad med Kylies blippigaste stunder. En underbar förtidig julklapp för öronen! Och vilken skön text: "Before you, my whole life was acapella…"
"In Bruges" – Film av Martin McDonagh Ny
Den här filmen om två beställningsmördare som skickas till den belgiska staden Brygge i Belgien efter att ett jobb gått väldigt, väldigt snett har hyllats av kritiker och nominerats till en manus-Oscar, men gick aldrig upp på bio i Sverige. När den så fanns att köpa för £2 i London när jag var där senast så köpte jag den såklart på vinst och förlust, och efter en fredagskväll tillsammans med den i soffan får jag nog säga det var välinvesterade 25 kronor. Det är här är ett typexempel på en skön film som det verkligen känns har kommit till utan en massa kommersiellt tänkande om vem som kan tänkas se den och hur mycket publik den kan tänkas dra – utan att den på något sätt skiljer sig från den amerikanska filmens vanliga dramarturgi. Det är helt enkelt bara en väldigt egensinnig film, skön, rolig, full av udda karaktärer (suveränt spelade av Colin Farrell och Brendan Gleeson) och med ett händelseförlopp som känns allt annat än förutsägbart. Våldsam? Absolut. Ibland på gränsen. men det råa våldet står i en sådan absurd kontrast till den belgiska sagostad det utspelar sig i att allting ändå känns helt overkligt. helt klart ett filmtips. Är ni i närheten kan ni få låna mitt ex.
Fuller's Golden Pride Ny
Av någon anledning har Systembolaget plockat bort min absoluta favoritöl, Fuller´s London Pride från ölhyllorna, men nu har jag hittat en ny favorit i Ale-djungeln: Fuller's Golden Pride. OK. Det är kanske egentligen bara en starkare version av min favorit-ale (den här är 8,5%) och avnjuts förmodligen bäst bara en enda 0.33-flaska i taget istället för pint efter pint – men fan vad gott det är.
"Whatcha Say" – Englandshit med Jason Derulo Ny
Att plocka med den här låten på listan går egentligen emot väldigt mycket av min ivrigt supportade tes om att RnBn är död (eller åtminstone på svältkur) och att elektropopen är det nya svarta. Det här är nämligen vad jag skulle kalla ett typexempel på hur musiken låtit under hela 00-talet. Schyst sväng med en svart kille som vocodat småsnackar sig genom en skönt gungig låt med en snygg samling (här Imogen Heaps Hide and Seek). Så knappast revolutionernade…men samtidigt ack så oemotståndligt. Höstmys. Och ännu mera så i den här akustiska versionen.



"X-Factor/Xtra-Factor" – Storbritanniens största musiktävling 14v
Jag måste erkänna en sak: Jag saknade tvillingarna i lördags! Annars så har Joe växt till min stora favorit de här senaste veckorna. Visst, han känns kanske lite "Jöbackig" i all sin musikallika pojksöthet, men hans röst bara golvar mig varenda gång, medan de andra (minus Lloyd) är kompetenta men sällan överraskar mig. Fast visst, Danyls Your Song var ju som jämförelse ljusår från Calles mellanmjölksvariant i Idol som juryn där tyckte var "världsklass". My ass.



"Geared" – iPhonespel Ny
Det var ett tag sedan jag kom med något bra tips till favoritprylen nu, men här har ni alltså ett. Geared är ett rätt enkelt pyssel/tänka-spel i samma linje som mina tidigare favoriter Unblocked och Ragdoll Blaster, och precis som dessa lika otroligt vanebildande och engagerande. Idén är dessutom lika enkel: Kugghjul på skärmen skall förbindas med andra kugghjul tills alla snurrar. Hur de är placerade, vilka storlekar och vilket antal du har att tillgå och huruvida det finns olika hinder i vägen varierar på de olika nivåerna. Simpelt och vansinnigt kul. En gratisversion finns om man vill testa, men jag har bara kört på sjukronorsversionen, vilket är väl investerade fickpengar för en massa busstidsfördriv.
"Kärnfria Clementiner" Ny
Jag tror det är clementiner. De brukar väl komma nu? Jag skulle inte sätta min minimala månadslön på att det inte är typ satsumas dock. Men det är egentligen inte viktigt. Det viktiga är att det är små, apgoda, orange citrusfrukter som inte har kärnor. Mums!
"Beautiful People" – Andra Säsongen på BBC Ny
Okej, tredje avsnittet av säsong två var så bra att nu är det dags att flytta serien från den gula skärselden på listan till det gröna hyllningsriket. Elaine Paige sjungande Enough is Enough? Check! En skön ny brittisk karaktär som vill vara amerikanska och pratar i SMS-förkrotningar som ROFL och LOL? Check! En snygg, svart kille som tvättar bilen i bara shorts? Check, check, check. Hoppas det fortsätter i den här riktningen.




"Pepparkakor, Julmust & Glögg"
Hur mycket koffein är det i julmust? För beroendet av denna dryck så här års kan bara jämföras med mitt ständiga behov av kaffe. Fan vad gott det är… Och jag kan meddela att det går att dricka om ni – som jag – hamstade förra året (av någon ofattbar anledning) trots den är bäst före i somras. Glöggåret 2009 kommer inte gå till historien (snarare har min last för denna dryck aldrig varit mindre än just i år) men Dufvenkrooks alkoholfria Choklad&Chili är fortfarande årets favorit (och såklart Blossas klassiska röda). Och pepparkakor ska vi inte ens gå in på…jag hetsäter i stort sett de här bruna små läckerbitarna, där Kung Oscars nog leder en bit för Annas (där kardemummavarianten är sjukt mumsig, men kanske inte smakar så mycket pepparkaka och björnbärsvarianten bara smakar konstgjort) just nu. Så varför hamnar allt detta fantastiska på gult? Kalorier, kalorier, kalorier såklart!




"The Taking of Pelham 1 2 3" – Film av Tony Scott
Jag har väldigt svårt för John Travolta numera, jag är inte superförtjust i Denzel Washington heller, och förutom Top Gun och True Romance är jag inte direkt golvad av Tony Scotts heller....men jag gillar thrillers, New York och tunnelbanor så jag bestämde mig för att ändå ge den här filmen en chans. Tyvärr. För det är några timmar jag aldrig får tillbaka. Sjösjukt kameraarbete, överdrivet blodsprutande, omotiverade bilkrascher och en story som helt enkelt aldrig blir speciellt spännande är en snabb sammanfattning. Så. Nu slipper ni se den.
Peter Jihde
Jag gillar inte Erik alls. Jag tycker juryn måste lugna ner sig några hekto och sluta snacka "världsklass" och liknande efter vart och vartannat karaokeuppträdande. jag förstår inte grejen med att skrika bara för att man är i en arena. Jag är snortrött på hela konceptet. Nä, det finns mycket jag inte gillar med Idol. Men värst av allt är Peter Jihde. Jag stör mig något så otroligt på den där mannens självgodhet att jag inte ens kan titta på programmet. Nä, TV4. Dags att rensa upp till nästa säsong! In med X-Factor-konceptet som ni har rättigheter till och byt programledare. jag lovar att ni skulle få flera tittare.
Svininfluensanvaccinering
OK. Den stora anledningen till den här listplaceringen är väl inte själva sprutan i sig (det kan ha varit den minst kännbara spruta jag någonsin tagit…jag började allvarligt tro det var en placebogrej och att hon bara rispade mig med nåt trubbigt) utan i stället A) på det sätt Ekmanska Vårdcentralen skötte sin vaccinering (trots att man sagt att man bara vaccinerade upp till 40åringar var 98% pensionärer en bra bit över 70, man börjar inte förrän klockan 13 (bra tid för människor som jobbar…speciellt som pensionärerna tar allt vaccin innan man slutat jobba om man inte tar ledigt) och man 200 personer i världens osmidigaste kösystem i en trång korridor) och B) efter att först inte ha känt av den någonting alls får man typ 12 timmar efteråt så fruktansvärt ont i armen den togs i att man får knapra värktabletter och ytterligare 12 timmar efter det får man feber och känner sig helt under isen. Blä. Men nu är det gjort.
Bloggmissbruk
Jag ber återigen om ursäkt för mitt klena bloggande, men jag hittar helt enkelt ingen tid längre (och har därmed blivit lite kräsnare med vad jag tycker är värt att lägga ut) och då får bloggen lida. Jag lovar dock att försöka bjuda på någon form av adventskalender i december, Schlagerbloggen kommer snart att blomstra igen och på nyårsafton kommer The Oswald Awards som vanligt såklart. Håll ut!
Löneförhandling
Inte bara för att man alltid känner sig överkörd och lurad, utan för att hela situationen alltid är så jäkla obekväm, spelad och onödigt påfrestande.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: