14 september 2009

Läget Just Nu - Vecka 0938




"Stereotyp" – Klubb på Belle (gamla Bacchus) Ny
Det är mer än ett decennium sedan jag var på bögklubb i det som då hette Baccus, men nu i helgen var det dags igen på en månadsklubb som heter Stereotyp. "Ingen schlager" var parollen, men käckt nog betydde det inte "inga Melodifestivallåtar" eftersom den första låt jag hörde var 1000 Miles med HEAT. Pop- och rockmusik på dansgolvet alltså, en skön mix med folk (kanske med lite väl stor flatövervikt för att vara superintressant ur ren raggningsaspekt), en jäkligt bra lokal för fest och en riktigt kul kväll. Vi kommer tillbaka nästa månad också. Hoppas flera hittar dit då. Dessutom skulle kvällen aldrig ha blivit så bra om den inte startat hos FF med en massa suverän hemlagad mexikansk mat. Tack!
"I Need You Now" – Ny singel med Agnes Ny
Imponerande uppfräschning av ett av skivans bättre spår. Stråkslingorna är grymma och "my heart keeps tickin.."-grejen är fortfarande lika snygg. Nu ska det bli spännande att se hur det går för vår favorit-Idolvinnare i Storbritannien och USA.
"Farmville" – Facebook-spel Ny
Jag vägrade länge, men tillslut kunde jag inte hålla mig och föll dit som (nästan) alla andra. Japp, så nu hoppar jag också upp förskrämt på lördagmorgon för att jag försovit mig en halvtimme så mina pumpor ruttnat och försöker klämma in skördandet av jordgubbar på lunchen så jag kan göra en likadan till precis innan jag lämnar jobbet. Skötandet av sin egna lilla bondgård – med djur, växter och prylar betalat med fiktiva pengar – är verkligen galet vanebildande och slår lätt ut veckans andra spelberoenden (den här veckan har 7 Wonders ännu en gång gått varmt i min skadade C905:a – i alla fall tills skärmen gick sönder). Är ni på Facebook och har lite tid över där ibland så måste ni testa! Och glöm inte adda mig som granne i så fall.
"Rain" – Albumspår med Mika 2v
Det är inte den enda låt jag tycker om på nya Mika-plattan. Blame It On the Girls är småkul, I See You är Regina Spektor-vacker, Touches You har starka influenser av George Michaels Father Figure och By the Time vägrar släppa skallen med sina körslingor. Men Rain är den enda låt jag tok-älskar. Som jag kan köra på repeat en hel morgonpromenad utan att byta bara för att den gör mig så glad. Och det är den låt som mest låter som Relax, Take It Easy och som faktiskt borde ha definierat Mikas sound den här gången. Köp den så fort plattan släpps på iTunes – ni får aldrig mera falsett för pengarna.
"Southland" – Polisserie på NBC Ny
Polisserien Southland har varit den senaste veckans "TV-serie som jag missade när den gick men som jag tar igen innan säsongsstarten i höst" och jag skulle väl kanske ljuga om jag sa att jag är helt såld efter de fyra första avsnitten (och om jag kommer att följa den i höst vete fåglarna) men det är tillräckligt intressant och spännande polis-TV för att generera en plats på den gröna delen av listan i alla fall.
"About a Girl" – Singel med Sugababes Ny
Jag var mer än skeptisk till en början (inte minst för att detta är typ den fjärde RedOne-producerade låten – efter Enrique&Chiara, Darin och LadyGaga – som börjar med att artisten sjunger den svenske producentens namn) även om jag direkt hörde att det här var mera en Sugababes-hit uppe i min allé än vad Pussycats Dolls-porret i Get Sexy någonsin var. Efter en veckans flitigt lyssnande i iPoden har dock det här dansvänliga Lady Gaga:ish gunget satt sig rejärlt, och även om tjejerna har en bra bit kvar till Push the Button, Overload, About You Now och Round, Round, så känns de ändå på rätt väg för första gången på hur länge som helst i mina öron.
"X-Factor" - Talangsåpa 4v
Jo, jag vet att Idol är igång (och helt emot vad jag lovade mig själv har jag sett varje avsnitt) men det är liksom inte tillräckligt bra eller dåligt för att ens få en egen placering här på listan. X-Factor istället att vara min favorit talangsåpa, med en förmåga att locka fram både skratt, tårar och förundran varje vecka. Nu börjar jag dock bli lite mätt på alla uttagningar. Get on with it!
"Uprising" – Singel med Muse Ny
Deras låt Starlight spelade jag en del för några år sedan, men det är faktiskt med den här blandningen av T-Rex, handklapp och Depeche Mode som jag fallit på riktigt för det här brittiska rockbandet. Riktigt bra och perfekt för morgonpromenader.
Philadelphia Vårlök och Svertpeppar Ny
Sällsynt lyckad ny smak av färskostklassikern, där vårlökssmaken får träda tillbaka rejält (jag skulle gå så långt som att säga att även om ni inte gillar smaken av lök så är ni säkra här) för en riktigt, riktigt god smak (och eftersmak) av svartpeppar. En av deras mest lyckade kombinationer någonsin.
"Models of the Runway" – Project Runway-spinoff Ny
Förmodligen TV-världens mest meningslösa spinoff egentligen och i ärlighetens namn så tillför den här halvtimmen där man följer modellerna i den här säsongens Project Runway speciellt mycket. men det är den där sortens oemotståndliga slask-TV som funkar perfekt till frukosten på helgen eller att somna till på kvällen. Rappt, lagom fyllt med samma vardagsintriger som trängs i Americas Next Top Model (bulemi, catfights, fylla och ätstörningar i en glad mix - och ANTMs säsongspremiären i veckan var förresten väldigt lovand på tal om ingenting) varje vecka och så med en småspännande (näväl) utröstning på slutet.





"Glee" – Sång & dansdramakomedi på Fox
Tittarsiffrorna var bra, men inte enorma, för Fox nya superhajpade Roliga Timmen-serie, och jag måste säga att när jag ser andra delen (piloten gick som bekant redan i våras i USA efter American Idol, och säsongsstarten tog vid direkt där den slutade utan någon form av omstart) så kastas jag mellan småfnissande Popular-glädje och skämskudden. Ibland fungerar tonen i serien alldeles perfekt – ibland känns den helt galet barnslig och off. Men jag gillar att de väljer låtar som Push it och Dianna Agron sjunger som en stjärna...så okej...jag ger det helt klart några avsnitt till.
"Melrose Place" – Nyinspelning av TV-klassiker
Okej, det var absolut ingen smash-n-grab-succé (men nog var det en ganska trivsam blandning av såpamässiga karaktärer och plottar med sköna blinkningar till originalet) men jag ska absolut ge den här uppdateringen av nittiotalets absoluta favoritsåpa några chanser till. Frågan är väl bara om kanalen CW kommer göra det efter tittarfiaskot.
"Fight for this Love" – Singel med Cheryl Cole
Jag är verkligen småkär i Cheryl. Elller kanske bara avundsjuk? Att vara en del av Girls Aloud, vara så snygg, vara gift med en fotbollsspelare, vara en jurymedlem i X-factor OCH ha en så sjukt förtjusande dialekt är liksom egentligen för mycket för en person. Tur kanske då att hennes solokarriär känns lite sådär. Att satsa på RnB av formulär 1A, när den typ av popmusik man fått ur sig med sin tjejgrupp i flera år plötsligt är hetare än någonsin, känns faktiskt lite sådär. Visst, det är en skön – men lite blek – låt och jag förstår att hon vill låta någonting annat än Girls Aloud när hon kör själv...men ändå. Mellanmjölk sa Bull.
"Project Runway" – En av världens bästa realitys
Okej, någon gång måste man sätta ned foten och markera – och här kommer min variant! Sjätte omgången av min favoritreality behöver nämligen ta sig själv i den hemmasydda kragen – och det är snabbt. Visst, jag vet att de fick kasta in reservtävlingar efter hand på grund av kanalbytet, men "låt din modell bestämma vad hon vill ha på sig" måste ju vara den största ursäkten till ett PR-tävlingsmoment sedan klassikern "sy vad ni vill för att visa er stil". Och att Michael Kors och Nina Garcia kanske måste vara borta något avsnitt när de lägger inspelningen i LA kan jag också förstå, men båda? Samtidigt? Med två reserver och en gästdomare (som i och för sig visade sig ha skönt bett i replikerna trots att vi hade olika favoriter) blir det liksom inte mycket kvar... Nä, skärpning! Och då menar jag inte med ett från "the accessories wall".
"Kändisdjungeln" – Slasksåpa på TV4
Klart bättre skräp-TV än vad ryktet säger. Helt meningslöst såklart, men ändå inte värre än något annat och D-stämpeln på kändisarna funkar helt rätt bland ormar och varanpenisar.




"Vampire Diaries" – Ny TV-serie på CW
Jo, det kommer säkert att bli en jättesuccé (nästan 5 miljoner tittare på premiären) men jag kommer inte vara en del av den. Trots att det är välspelat och väl-castat (Lost-Ian Somerhalder som senast visade snoppen i Tell Me You Love Me är bra som en ond vampyrbrorsa) är jag så sjukt trött på vampyrtrenden nu, att jag tänker hålla mig till fantastiska True Blood and that's it. Visst, jag hatade den piloten också, så med den erfarenheten kanske jag borde ge den här serien en chans, men faktum är att jag förstod aldrig Twilight-hajpen och jag förstår ännu mindre varför man ska göra en exakt likadan TV-serie (mer än ur ett rent kommersiellt perspektiv såklart). man ska aldrig säga aldrig, men jag tror den här serien kommer få svårt att hitta till min TV när alla andra serier drar igång för säsongen.
"Kommissarien och havet - den du inte ser" – Gotlandskriminalare
Alla känner ju till "samvetes-tysken" i Beck som dubbas av Fredrik Ohlsson och vars repliker alltid är lite i osynk med läpparna och vars röst alltid känns som högläsning. Nåväl, i jämförelse med TV4as nya söndagskriminalare så är Beck-killen rena Oscarsinsatsen. Här är helt ogenerat ungefär halva rollbesättningen tyskar och i långa scener står skådisarna alltså och samtalar med varandra helt i osynk med läpprörelserna, på taskigt dubbad svenska. En otrolig kalkon som nästan är värd att se bara för att det är så kass gjort...men eftersom själva intrigen inte heller är mycket att hänga i julgranen så gör ni nog bäst i att välja en annan kanal eller hyra något de närmaste söndagarna om ni vill se film.
Telia
Tja vad ska jag säga. Hösten lär vara över innan jag kan diskutera huruvida Spotify i iPhonen är någonting att ha...

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Gillar du Farmville borde du prova farmtown på facebook. Började med det innan farmville och tycker det är bättre. Du kan gå in och hyra in folk att skörda åt dig till exempel och gillar grafiken bättre. :)
Tack för en mycket bra blogg förresten. Tror inte att jag har kommenterat förut, men är en ivrig läsare av den.

Erik sa...

Sett på Idol än? Här är annars något som kan blåsa dig av stolen, Mariette "MaryJet" Hansson:
http://www.youtube.com/watch?v=YYxOge9keA4

Erik sa...

EDIT: Det hade du ju, såg jag nu.