17 augusti 2009

Läget Just Nu - Vecka 0934




Way Out West 2009
Ny

Så har jag varit på min första musikfestival någonsin – I know...I'm a late bloomer – och det var klart roligare och bättre än jag vågat hoppas. Organisationen och miljön var fantastisk ur min begränsade erfarenhetssynvinkel (vattentoaletter, många matställen, roliga företagsstånd, bra och stora scener, snabbt att komma in, stora ytor utan timglasmidjor att passera etc), klubbspelningarna en smart förlängning av festivaldagen för de som orkar och en kul tjuvstart (och jag köper inte alls att de är dåligt organiserade för att inte alla kommer in – hur ska man planera spelningar där alla 25.000 med biljett kan komma in om de vill) och självklart: musiken var (många gånger) grymt bra! Här är en liten topp5-lista i listan:

1. Robyn

Extremt cool och galet sångsäker radade hon upp hit efter hit och det ena gästspelet (Lykke Li i burka) konstigare än det andra (Doktor Alban). Hennes energi och glädje resulterade i en av festivalens bästa publikresponser och konsertmagi var ett faktum. En av de bästa konserter jag sett.
2. Patrick Wolf
Jag älskade The Magic Position när den kom och har i år lyssnat en hel del på Patricks senaste skiva The Bachelor (som jag ju gav en trea i QX och 3,5 här i bloggen) men jag kan absolut inte säga att jag varit en stor fan. Förrän nu. Wolf golvade mig och ett helt tält på WoW genom att genomföra en helt euforiskt bra konsert. Bara sådana saker som att stanna upp mitt i alltihopa för att applicera mera puder eller att han strippar ur sin fjärderbeprydda spandexdräkt och gör en byxdress av sina kallingar på slutet gör mig övertygad om att det inte var sista gången jag såg den här killen live.
3. Glasvegas
Bandet som gjorde en av förra årets bästa skivor var precis lika bra som jag hoppats. James Allan hällde i sig öl efter öl, verkade uppriktigt lycklig över publikresponsen och sjöng alla hits man hoppats på. Coolast var dock Caroline McKay som spelar trummor ungefär som jag skulle gjort (på bara två trummor och en cymbal) men som ser ut som tanterna i ComHem-reklamen och bara är så ohyggligt skön.
4. Lily Allen
Lite för loj, opublikfriande och introvert för att riktigt nå upp till de höjder jag hoppats - men samtidigt sjöng hon grymt, gjorde Womanizer och var så extremhärligt brittisk och sval att man bara måste älska...och så har hon ju årets bästa platta i ryggen.
5. Hajen
Lyssnade på låtarna på MySpace och kände bara att USCH för ännu en Laleh som tydligen är ännu mera pretto eftersom hon inte ens kan använda sitt eget namn. Sedan gick jag till Annedalskyrkan och blev golvad av Amanda Bergmans otroliga röst, närvaro och udda uppenbarelse. Som en tjej-Karlsson på taket med skönt band och udda instrument. Festivalens stora överraskning...som jag förmodligen aldrig kommer gilla på skiva.

Så. En snabb sammanfattning. Och jag kommer självklart återvända nästa år – och då ska jag vara bättre förberedd! Passar dessutom på att tacka för ett grymt sällskap och för alla skjutsar från foto-Carl som gjorde helt rätt i att släpa ut mig under torsdagskvällen (fotot här i bloggen är dock taget av FF - hoppas det var okej att jag använde det).
"Into the Clouds" – Singel med The Sound of Arrows Ny
Jag skrev det redan i förra veckan när jag visade den fantastiska videon här i bloggen: tills Le Kid får tummen ur och släpper ur sig någon av sina fantastiska låtar som singlar så är den här bedårande, drömska elektropärlan från Gävle-pojkarna (som tidigare spelats sönder med låten M.A.G.I.C i min iPod) en av årets absolut bästa svenska singlar. Nu ser jag ännu mer fram emot deras debutalbum.
Brunch på SoHo Ny
Jag kanske är lite Stockholmsskadad, men är inte 149 kronor för en fullskalig brunch ganska billigt? Äggröra, pizza, nudelsallader, bönsallader, korv, köttbullar, pannkakor, olika sorters bröd och pålägg, ostbricka, yoghurt, müslis, två olika sorters juice och kaffe...i trevlig miljö mitt i Göteborg. Och trevligt sällskap i form av Wedis. Fast det var gratis. Mera sådant i höst.
Frisco Hamburgerbröd Ny
Jag har ju släppt lite på kaloriräkningen under semestern (men nästa vecka kör vi igen – hej då spontana mjukglassar) och har då bland annat unnat mig bröd istället för bara en sallad till mina grymma hemlagade hamburgare. Men såklart inte vilka bröd som helst – det måste vara Korvbrödsbagarens Frisco-bröd som de tagit fram i samarbete med hamburgerkedjan Max. Faktum är att jag skulle kunna säga att det är det enda hamburgerbröd jag tänker äta i framtiden. det är hamburgerbrödens Rolls Royce. Jag bockar och bugar (och hamstrar och fryser in).
Söndagskvällar med gänget Ny
En tradition som funnits hela tiden medan jag bodde i Stockholm, men nu kommer den dels kunna hållas hemma hos undertecknad också och dels kommer det inte alls kännas lika jobbigt för att man vet att man skall upp till ett tåg klockan halv sex morognen efter. Den här söndagen blev det pizza, nazistzombier, popcorn & bilar och helt oförklarbart fantastiska videomixar med åttio- och nittiotalshits. Och hösten har bara börjat. Hurra.
"True Blood" – TV-serie på HBO 3v
Nu när serien snart drar igång på SVT så är mitt största tips till er: Ge inte upp efter piloten! Första avsnittet suger – och tyvärr inte bara blod. Andra avsnittet är inte heller speciellt vasst (Alan Ball ska nog inte regissera sitt eget manus utan bara skriva) men sedan tar det sig rätt snabbt och ger ni det bara en chans så är ni till slut lika fast som jag i vad som förmodligen är USAs mest ombuzzade TV-serie just nu. Andra säsongen är rent ut sagt manisk och jag älskar att de bara börjar direkt där förra avsnittet avslutades varje gång (alltså typ som om du bara tryckt på paus en vecka) och att varenda avsnitt avslutas med en cliffhanger som alla andra serier skulle vara avundsjuka på om de fick till i sin säsongsavslutning. Senaste USA-avsnittet var en rysare. Sjukt bra TV.
"Anything Tonight" – Låt med Sarah Dawn Finer Ny
Jag fick av en slump höra hela fröken Finers skiva i lördags, men eftersom jag var smådragen och festivalrusig så kan jag inte säga något rättvist om den mer än att det lät riktigt bra under de omständigheterna. Nåväl. En låt träffade mig dock rakt in i iPoden hur upptagen jag än var med att få i mig öl oc tonvis med choklad redan på första lyssningen - och inte helt oväntat var den här Agnes-esque saken skriven av mina Melodifestivalhusgudar 2009 Kempe & Hansson. Ett måste.
"Fokus" - Veckotidning Åt
Första numret från en av mina två nya tidningsprenumerationer damp ned i brevlådan i fredags, och även om det känns skumt att jag nu betalar för något jag hämtat gratis varje vecka i tre år (nåväl...inte riktigt...jag kom ju på det ganska sent...men jag hade kunnat) så är det väl investerade pengar som kommer hålla mig uppdaterad om allting som händer året ut - och vara ovärderligt när det skall göras nyårsquizzar i decmeber.
"Cake Mania" - Mobilspel Åt
Jag försökte hålla mig borta. Jag försökte uteslutande hålla mig till otroligt vanebildande Bubble Town på Facebook – men det föll lite på att man behöver sitta vid sin laptop för att spela då mobilvarianten suger. Då tänkte jag när jag fick tillbaka min C905a att jag kör bara på Zum-Zum den här gången – men när jag spelade igenom alla nivåer på absolut första försöket så kändes inte det speciellt roligt heller. Nä, när iPhonen var beställd så bestämde jag mig för att strunta i att hela mobiltangentbordet la av efter min förra besatthetsperiod av det här extremt fängslande baka-kakor-spelet, laddade ned Cake Mania via Metro Play och har nu återigen skärsår i tummarna och förhöjd puls efter varje spårvagnsfärd.
"Wonderful" – Låt med Gary Go Ny
Johan skickade den här gratislåten från amerikanska iTunes och jag tyckte om den på första lyssningen. En sådan där låt som inte välter någon från stolen men som mysigt blandar valfritt amerikanskt collegeband med arenaband som Coldplay och gör sig bra i iPoden när hösten närmar sig.




"Död Snö" - Film av Tommy Wirkola
Underhållande splatterfilm som blandar det klassiska "ensamma ungdomar i en stuga blir jagade av monster" med undersköna norska turistbilder av fjäll med zombie-nazister och extremsplatter ("hej klyva en killes huvud med händerna som ett ägg"). Bra? Nja... Kul. Jodå. Otäckt? Faktiskt. Håller vad den lovar.
iPhone 3GS 32Gb Svart
Jag kan ju bara inte lägga det här lilla spontanköpet på den gröna delen av listan när det lär dröja X antal veckor innan jag får en (och jag älskade ju min numera så bespottade C905a lite väl mycket i början kan jag känna nu) men gult måste det bli eftersom jag redan nu har teknikprylsfjärilar i magen för den och för att jag längtar efter att sänka mina telefonkostnader varje månad (jo, så blev det) samtidigt som jag får en fyra gånger så stor mp3-spelare (min iPod är så full att det är "en in en ut"-principen som gäller) och kan hänga med när alla andra diskuterar vilka applikationer som är bäst just nu. Hurra!




Brottappad minnespinne
Ni vet inte det när ni läser det här, men all den här texten har skrivits två gånger innan den hamnade i bloggen. dels en gång kontinuerligt under veckan – som jag brukar – och dels en gång framstressat i sista sekund eftersom mitt lilla USB-stick där ALLA blogglistor (och bilder, musik och QX-artiklar) som jag hade försvann på WoW på grund av rent och skärt slarv från min sida. Jag har räknat upp alla "tänk om jag inte hade..." 1000 gånger i min skalle de senaste dagarna så jag ska bespara er dem, men kan man känna äkta sorg över en förlorad pryl så är det det jag känt de senaste dagarna.
Kulturkalaset
Visst, jag applåderar det extremt breda utbudet av artister (se och lär Pride) som är gratis för alla och gillar att det visas massa film och serveras udda mat under de här dagarna. Samtidigt så vet vi ju att även om en hora sminkas upp, tas på snygga kläder och spelas av Julia Roberts så är det fortfarande en hora så länge beteendet är det samma. Inte för att det behöver vara något dåligt, men när människor fortfarande bara vill dricka alldeles för mycket öl och sprit och ramla runt fulla på stan så blir det ganska jobbigt om alla öl och mattält tagits bort och ersatts av...eh..nada...parkeringar? Då ragglar istället stora hjordar av folk omkring planlöst, köar spontant och trampar på varandra och allt blir bara ändå en lång önskan från oss Göteborgare om att det ska ta slut så vi kan gå på stan och åka spårvagn igen. Ge pöbeln ett öltält om det är det de villa ha och så låt det vara över på en helg.
Regn
Först under prideparaden. Sedan under (okej innan) Madonna-konserten. Och nu försvann en hel eftermiddag på Way Out West. Den svenska sommaren har onekligen varit sådär ganska ofta när det gällde.
C905
Föst slutade högtalaren fungera. In på lagning i en månad. Sedan slutade tangentbordet att fungera. In på lagning i över en månad. Sedan kom den tillbaka och nu får den kontakt med internet ungefär på vart åttonde försök. Köpte en iPhone.

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Damian sa...

Var det också Bard som verkade med Anything Tonight? Jag frågade Sarah i twitter var det Kempe eller Bard som skrev det efter jag har hört samples veckan sedan och hon svarade att det var dom.

Oswald sa...

Nä, Bard är inte inblandad alls vad jag vet.

Anders Hansson och Fredrik Kempe står som kompositörer tillsammans med Sarah själv.

Daniel sa...

Vilket bolag och abonnemangsform valde du för iPhonen, om man får fråga? Står själv i valet och kvalet och kan inte klura ut vad som verkar vara det bättre dealet, och det skulle vara intressant att veta hur någon annans resonemang gick. Tack på förhand!