04 augusti 2009

Bard + Wikström = Gravitonas

Nu när Electronordica till och med fått ett namn på projektet så kan väl jag med få blogga om att Alexander Bard och Henrik Wikström har ett bandprojekt ihop (sjung gärna den meningen till signaturmelodin till Macken).

Projektet heter Gravitonas - ett namn som knappast kunde dofta mera Bard/Vacuum/BWO och som på lettiska(?) betyder "Hypothetical elementary particle that mediates the force of gravity in most models of quantum gravity theory" - och Alexander har tidigare kallat detta för sitt rockprojekt.

Enligt Electronordica så är det "electro/rock" och lite i samma stil som Bard/Wikström-låtarna på Big Science (dvs Love Came Crashing Down och Shoot From The Heart). Grabbarna grus ska däremot inte själv stå på scen, utan Gravitonas frontas av hyfsat okända Andreas Öhrn som jag tror är mannen på bilden till höger.

Bandet skall inte vara slutet på BWO för er som nu hoppades eller fruktade det, utan bara vara ett sidoprojekt a' la' Alcazar medan Martin Rolinski ägnar sig åt att vara pappa. Huruvida Gravitonas på något sätt kommer ha med Melodifestivalen 2010 att göra antar jag står skrivet i stjärnorna. Så nu vet ni det!

I väntan på första Gravitonas-låten - okej, Alexander...gimme gimme gimme - så får ni här videon/Velvet-remixen av BWO senaste UK-släpp Right Here Right Now. Här i Sverige väntar jag för övrigt också på att min favoritlåt från albumet Rise to the Occasion ska släppas med sina Oscar Holter, Freakchild och Skyylab remixar. Men det är en annan historia.

2 kommentarer:

Damian sa...

Andreas på bilden är sångaren i Swedish Amateurs bandet som du kan hitta i myspace.
http://www.myspace.com/swedishamateurs
Jag vet inte vad Alexander kan göra med Andreas röst men visst det är alltid intressant när det gäller ny Bards projekt.
Jag tänker att vi kan förvänta det i MF nästa år om det här finns Bard och intressen av Lionheart.

Oswald sa...

Aha!

Tja, jag ska erkänna att min efterforskning bara var en googling efter en svensk Andreas Öhrn som sjöng. Kanske ska försöka få det bekräftat. ;)