08 juni 2009

Läget Just Nu - Vecka 0924




The Sims 3 – PC-spelfenomen Ny
Jag spelar väldigt sällan datorspel – vem gör det nuförtiden förresten när allt är PS3, Wii, PSP, X-Box etc – och köper dem ännu mera sällan, men när ett nytt Sims dyker upp så rusar jag till spelhyllorna. Visst, den aktiviteten kan också kännas gammalmodig, men jag är så konservativ (tydligen) att mitt steg från att betala 400kr för en snygg ask med en skiva i till att göra samma sak för att ladda ned något till en PC som kan krascha när som helst, inte alls känns lika självklar som det gjort för musik väldigt, väldigt länge nu. Men i alla fall; i veckan köpte jag Sims 3 och nu börjar spelet äntligen komma i kapp sina premisser de haft från starten. Spelidén är exakt samma som i de båda föregångarna (skapa en eller flera människor och se dem leva, utvecklas och växa upp och försök få dem att nå målet med sitt liv) men nu slipper man sitta hemma i samma hus när ens Sim drar till jobbet. Nu kan du hänga med honom/henne i den stad där de bor – och även om jag fortfarande bara är i introduktionsspelet så antar jag att man nångång kommer att kunna koppla ihop sig med andra spelare och träffa deras SIMar på gymmet eller i parken. Grymt bra och hur tidsuppslukande och underhållande som helst. "Eller så kan man göra det i verkliga livet" fnissade en kompis, och visst, hurrah for that – men så länge jag underhåller min verkliga sociala sida som jag alltid gjort så tycker jag att jag är väl värd en stunds flirtande på låtsasspråk också.
Späckade kvällar med polare Ny
En schlagerdiskussionsfylld spelkväll på tisdagen, ärtpesto och lax på onsdagen, spelkväll med R och brudarna på torsdagen, FFs fantastiska mat och TV-kväll på fredagen, floder av rosévin, fotboll och fett, fett, fett på lördagen och som grädde på moset en "Fist of Plastic" och "Little Big Planet"-toppad söndagskväll i Majorna. Vilket grymt umgänge jag har!
"I Remember" – Låt med Deadmau5 & Kaskade Ny
Amerikansk oemotståndlig danselektronika som gör mig alldeles sommarlycklig under mina kalla morgonpromenader. Suggestivt, hitigt och helt rättvist sönderspelat på BBC Radio 1.
"The Fashion Show" – Ny designsåpa på Bravo Ny
Vad gör man om man som Bravo blir snuvad på sin mest kritikerrosade realitysåpa? Man hittar på en ny som är ungefär precis samma såklart! The Fashion Show är fortfarande ett gäng designers som får en utmaning varje vecka att fixa en outfit och visa upp den på catwalken och sedan röstas en ut. Exakt samma som tidigare. Det man adderat är en "quickchallenge" i början som i Bravos Top Chef och att varje catwalk på slutet bedöms av en publik full av modefolk ("haha, ni flyttade PR till LA, men kolla vi är kvar i NYC där alla som har med mode att göra är!") som avgör vilket lag/vilka designers som är bäst och sämst, och sedan måste juryn välja utifrån detta. Det är också mera fokus på lagarbete och kollektioner och castingen verkar mera fokuserad på starka (rätt jobbiga) individer. Däremot gillar jag Isaac Mizrahi (långt mera böghysterisk än Tim Gunn & Michael Kors) och en otroligt snygg och cool Kelly Rowland och att de både agerar programledare, jury och mentorer. OK. Det ÄR inte Project Runway – men det är ett klart fullgott substitut och ja...jag ser det hellre än Top Model.
"24 Säsong 7" – TV-serie i efterhand Ny
Jag var ju ganska dålig på att följa TV den här säsongen i allmänhet – och den här våren i synnerhet. Därför finns det en hel del som måste tas igen nu när TV-säsongen 08/09 är över – och först ut är Jack Bauers comeback till ännu ett extremt actionspäckat dygn i 24. Efter att ha plöjt hela säsongen på en vecka – kanske det bästa sättet att se serien på – så är det väl en klart godkänd säsong (skönt med miljöbyte till Washington och ett borttaget CTU) även om den inte på långa vägar når upp till nivån hos seriens bästa säsonger (i mina ögon första och tredje). Kul att ha Carlos Bernard tillbaka en sväng, Jon Voight gjorde sin skurk med bravur och mest gillar jag nog nya agenten Renee Walker spelad av Annie Wersching. Samtidigt så blir det lätt lite långrandigt med "Jack jagar någon och samtidigt jagar någon annan Jack"-idén – speciellt om man ser alla på raken då idén upprepas i cykler med några avsnitts mellanrum. Och HUR många korrupta presidentadministrationer kan egentligen USA ha? Fortfarande klart godkänd TV dock, som alltid känns härligt påkostad actionmässigt.
BBC Radio 1 Ny
Letade upp deras nätsändningar när Agnes dök upp på deras A-lista förra veckan (denna veckan har hon dock inte hörts alls, och så föll hon en plats också) och fastnade helt. Egentligen inte mycket annorlunda från svensk reklamradio – men utan reklam då såklart – men jag är ju en sjuk anglofil och älskar brittisk popmusik, så det funkar absolut för mig trots lite för entusiastiska programledare för 36åriga öron.
"Twilight" – Film av Catherine Hardwicke Ny
Efter att ha sett filmatiseringen av Stephenie Meyers succéroman kan jag ärligt säga att jag är säker på att jag skulle hatat den här emo-goth-vampyr-fjortishistorien om jag läst den. Klyscha på klyscha och absolut inget nytt under solen. Som fenomen och film är saken dock lite annorlunda. Jag har försökt hålla mig borta, men tiullslut åkte en polare hem till mig med filmen och sa att man inte kunde skriva en popkulturblogg utan att ha sett den (han har såklart rätt) och så såg jag då slutligen den här historien om hur den bleka tonårsflickan flyttar till en Twin Peaks-liknande stad i Washington State och blir kär i traktens snyggaste vampyr. Småfånigt? Absolut! Men filmens lågbudgetestetik, dess indie-feeling och det faktum att huvudrollsinnehavarna inte är speciellt fotomodellaktiga (jo, jag vet att jag får en hel hjord av Robert Pattinson-fans efter mig nu, men jag förstog absolut inte hans storhet innan jag sett honom här – jag är lutar klart mera åt Cam Gigandet-hållet själv) men så bra skådisar att de lyckas nagla fast sina karaktärer i vad som egentligen är världens mest klyschiga roller gör att jag helt klart lägger mig på rygg för det här. Absolut inget märkvärdigt för en 36-årig bög, men jag kan absolut förstå varför världens tonårstjejer tycker det här är det bästa och mest viktiga som hänt sedan alkoläsken och ACO-aknelösning...och vet ni...jag kommer absolut gå och se tvåan. Jag tror indianerna är varulvar!
"Untouched" – Singel med The Veronicas Ny
Låten med det australienska tvillingtjejbandet släpptes i december 2007 i hemlandet (och var en stor hit där. Nu har den nått Storbritannien (huruvida den släppts officiellt i Sverige har jag ingen koll på – men den har funnits på iTunes sedan 2007 verkar det som), Radio 1 och därefter mina öron. Låten är egentligen inte så märkvärdig i sig, men jag älskar drivet, handklappen och framförallt den fullständigt lysande stråk-hooken. Kolla upp.
"Doubt" – Film av John Patrick Shanley Ny
Det har sagts i alla recensioner men jag säger det igen: Den stora behållningen med den här filmen är det briljanta skådespeleriet. Faktum är att jag misstänker att inklunderandet av så tunga namn som Meryl Streep och Philip Seymour Hoffman (och Amy Adams) i den här filmen om en präst som bli anklagad – vi vet inte om det är oskyldigt eller inte – för att ha någon form av förhållande med en ung skolpojke på en katolsk skola var regissören John Patrick Shanleys smala lycka (snubben har tidigare regisserat typ Joe och Vulkanen, men har skrivit pjäsen den här filmen bygger på). Filmiskt är den nämligen tämligen ospännande och bryter sig inte riktigt loss från oket att vara en filmad scenföreställning. Klart intressant ändå – inte minst för Meryls bitchiga nunna – och ett medelbetyg på tre popcorn av fem.
"Zum-Zum" - Mobilspel Ny
Vilka mobilspel jag än fastnar i så återvänder jag alltid till Zum-zum – mobilspelet som måste vara det mest beroendeframkallande sedan Tetris. Så sjukt kul att skjuta bollar på den lilla skalbaggen och hans kulrad. Har ni inte upptäckt det ännu så gör det genast – gratis via MetroPlay – men varning: Ni kanske aldrig kan sluta spela!





"Midsommarskivan 2009"
Jag har nog aldrig varit så omotiverad att göra den här traditionsenliga skivan som i år. Nä, det har inget med hur jag ska fira midsommar att göra – som det ser ut nu så ska jag istället åka en del bil med någon som delar min musiksmak vilket ironiskt nog ger skivan större relevans en någonsin – utan mera med att jag är fullt uppe i en flytt hela juni och inte har tid, att jag för första gången sedan jag började inte har tillgång till mitt gamla ritprogram och kan göra de omslag jag brukar och framförallt att sommarhits i den bemärkelse de existerade när jag började göra de här skivorna år 2000 inte finns längre. Nu kan ju kvällstidningarna utnämna Promoes Svennebanan till årets hit redan maj och folk som inte gillar den undvika den genom att fortsätta lyssna på de låtar de gillar i Spotify och i iPoden. Ingen radio som tvingar på dig musik. Ingen Sommartoppen som har samma etta vecka ut och vecka in. MEN. Det är mitt tioårsjubileum (kunde det komma olägligare, nä, men visst är det lite coolt) så jag SKA göra en skiva. Med den vanliga blandningen av "måste vara med för de kommer bli/är stora hits" + "måste vara med för de KAN bli stora hits" + "måste vara med för att jag älskar dem". Ska, ska, ska. Även om det inte blir en parallell jubileumsplatta med greatest hits som jag tänkte ifjol. Förslag på låtar som skall vara med emottages tacksamt!




Flytta hem om 3,5 veckor efter 3,5 år
Jag orkar inte diskutera det här egentligen but there you have it. Mitt kosmopolitiska jetset-liv som boende i två städer är över (vilket var väntat i år) och på 3,5 veckor ska jag flytta prylar jag flyttat upp/köpt på mig under 3,5 år i huvudstan (den korta tidsperioden var mera oväntat). Vad betyder detta för mig? Mitt dagliga arbete? Den här bloggen? Schlagerprofilernas blogg? Ingen aning. Men jag antar att jag och (kanske) ni får veta det framöver.
Inga fönster i lägenheten
Okej, det kanske bara är jag som är dum i huvudet och har kommit alldeles för långt ifrån byggbranschen sedan Chlamers...men när jag läser "en veckas fönsterrenovering" så tror jag ju att jag på min höjd ska ha fem polacker i lägenheten som använder min toa och liknande och rasa över det och byggdamm etcetera – inte att de skulle plocka med sig fönsterna i tiodagar och ersätta dem med en bit otät plast som fladdrar i vinden. Åtta grader ute och alla gårdens insekter inne i lägenheten – typ. Och jag har nog aldrig varit så medveten om dagiset i grannhuset, inflygningsrutten till Arlanda över mitt tak eller mina kära grannars begivenheter sedan 99% av ljudisoleringen mot yttervärlden försvann. Hyfsat kass klimat att börja flyttpacka i. För att inte tala om kallt...
"Boom Boom Pow" – Singel med Black Eyed Peas
En jättehit. Jag vet. Men usch vad jag avskyr den här låten. Nu har jag i och för sig aldrig gillat bandet, men alla vocodade röster här gör mig fullständigt galen

Ungefär så just nu.


Inga kommentarer: