18 maj 2009

Läget Just Nu - Vecka 0921




"Eurovision Song Contest 2009-vecka" Ny
Visst, vi hade väl hoppats på en lite bättre placering för Sverige, men i övrigt så blev min eurovision-vecka 2009 nästintill perfekt. Sverige gick vidare (som fyra!) på tisdagen under en trevlig kväll i sällskap med MrR och halva Le Kid. På torsdagen kom FF och vi såg en hel hög suveräna bidrag gå vidare hemma hos Nina, och lördagen var hur kul som helst med röstlistor och snacksbuffé och de flesta av våra favoriter i topp. Jag har redan sammanfattat alla mina åsikter kring tävlingen i schlagerbloggen, men måste ändå skriva att om årets tävling var en fingervisning om hur festivalen kommer att se ut i framtiden med nya röstningssystemet och med så många bra låtar i så varierade genrer så tror jag ESC går mot en ny storhetstid – vilket inte vore en enda dag för tidigt. Men det får vi se om exakt ett år. Då går första semifinalen av stapeln i Oslo!
"Mercy Mercy" – Singel med Le Kid Ny
Jag har ju hissat Telephone med den här nya, svenska popelektrogruppen LeKid ett bra tag här i bloggen, så jag var sjukt nyfiken när jag fick krypa in i gängets studio och höra en hög demos från kommande plattan och (framförallt) nya singeln. Demolåtarna var precis så bra som jag hoppats, och det låter som den typen av genomkommersiell "Kylie-pop" som jag älskar korsat med den typen av indie-elektro som de är så bra på i Norge. Kul! Första singel däremot är en helt annan grej. Den låter inte som något annat på skivan – och jag ska erkänna att jag initialt blev väldigt förvånad (och kanske lite skeptisk). Efter några varv i öronen på morgonpromenaden var jag dock helt ombord och förstod precis: Mercy Mercy är helt enkelt den svenska varianten av Girls Alouds Can't Speak French! Tänk den korsat med en stor skopa Alesha Dixon och en hejarklacks-ramsa hämtad från valfri amerikansk collegefilm och du är någonstans i närheten. Grymt! Och jag ser så fram emot att få se videon...håll ögonen öppna här i bloggen för så fort jag lägger vantarna på den kommer den dyka upp här!
FFs Köttgryta med Jordärtskocka Ny
Min egen matlagning brukar väl till 99% bestå av maträtter som tar ungefär en kvart (högst) att kasta ihop. Jag har helt enkelt inte tålamod till mer (och jag har aldrig hymlat med att jag tycker matlagning är ganska trist). Det betyder inte att jag inte uppskatar vällagad mat, och att komma hem från jobbet och upptäcka att någon använt ens kök till att laga en svingod köttgryta med jordärtskockor som puttrat i typ två timmar är helt magiskt. Mums!
"Hands" – Ny CD med Little Boots Ny
Innan onsdag ska jag förhoppningsvis ha formulerat en så pass klar åsikt om den här skivan att jag kan sätta ett slutbetyg och förklara det med ungefär 800 tecken i nästa nummer av QX, men just nu kan jag bara berätta här att min initiala åsikt om den är väldigt, väldigt bra. I kölvattnet på Lady Gaga blomstrar den kommersiella elektropopen, och den här tjejen – med sitt namn taget från Caligulas smeknamn - har jag ju haft ögonen på ett bra tag nu, sedan BBC utnämnde henne till en av de mest lovande artisterna 2009. Föstasingeln var en besvikelse, men jag kan lova att albumet är en succé hos oss som gillar "Kylie-pop" och enkla, blippiga låtar med klisterrefränger (ironiskt nog så är en av skivans bästa låtar skriven just till Kylie, men när hon ratade den gjorde Little Boots den själv... Lex Pandemonium någon? Vem är det som väljer låtar till miss Minogue?) och den låt jag föll för hårdast efter någon lyssning är suveräna Remedy. Poplycka! Men mer om det i nästa nummer av QX alltså.
Introtävling med Felix Ny
Jag älskar quizar. Jag älskar sällskapsspel. Och jag älskar, älskar introtävlingar! I mitt liv har dessa saker till 95% alltid arrangerats av undertecknad när jag varit med om dem, men på sista tiden har det ramlat in en hel hög med underbara människor i min bekantskapskrets som också arrar sdådant här. Edward "succé-kommentatorn känd från dagens morgonsoffa på SVT" af Sillén är en sådan...och i lördags natt när stämningen var på topp halade min nya favorit Felix fram en introtävling ur bakficka som fick oss att hålla ångan uppe på festen fram till fem på morgonen. Tack! Så sjukt, sjukt roligt.
"Zum-Zum" – Mobilspel Ny
Frågade på Facebook vilket mobilspel man borde köpa och det här var ett av förslagen (från F5 om jag inte minns fel) som jag nappade på. En liten skalbagge knuffar olikfärgade kulor längs en bana, och det gäller att skjuta andra kulor mot hans rad så det blir tre kulor av samma färg i följd och kulorna försvinner innan han kommer fram till sin slutdestination. Enkelt att fatta, svårt att bemästra och galet vanebildande! Eftersom min sjuka telefon bestämde sig för att paja tre dagar efter att jag köpt spelet (så det försvann) så trodde jag dessutom att jag skulle behöva lägga ytterligare 50 spänn på det (jag är ju fast nu) men sedan dök underbara Metro Play upp idag och där kan man få det helt gratis. Hurra! Införskaffa det genast om ni är lika besatta som underteckand av att ha nåt att göra på T-banan.
Ost & Vin hos F1 Ny
En riktigt trevlig kväll i Hammarbyhöjden där det kanske öppnades någon flaska bubbel för mycket och det åts absolut några bitar ost förmycket för den som vill gå ned i vikt. Men shit happens. Trevligt var det iallafall.
Säsongsavslutningar Ny
Jag tyckte det började rätt tamt. Brothers & Sisters var lika småputtriga som alltid i sin avslutning, House hade en riktigt skön tvist (men nådde inte förra årets höjder) och Lost hade sin i mitt tycke absolut tråkigaste avslutning sedan serien började. Suck. Men sedan kom Grey's Anatomy (se nedan) och igår såg jag sista CSI:NY som inte bara hade ihjäl en av sina huvudkaraktärer utan dessutom slutade med en dunderklassisk cliffhanger a' la' Dynasty/Melrose Place. genialt. Den här veckan väntar Desperate Housewives och HIMYM – och så har jag varken sett The Office eller 30 Rock ännu. Jag tror det kan bli riktigt roligt.
"Grey's Anatomy" – Säsongsavslutning 2v
det började med bröllopsavsnittet förra veckan, som var ett av de bästa GA-avsnitten på hur länge som helst, och sedan exploderade det i den två avsnitt långa säsongsfinalen. Här trodde man att man hade hyfsad koll på vad som skulle hända – och så GÖR DE SÅDÄR! Jag har nog inte blivit mer förvånad eller lurad av en TV-serie sen jag vet inte när. Genialt. Och För en gångs skull måste jag berömma Ellen Pompeo som var helt grym skådespelarmässigt. Nu längtar jag efter nästa säsong!
Oväntat mycket shopping på H&M Ny
Jag behövde ju egentligen inte så mycket nya kläder (jag har ju fortfarande ett 1-2 kvar till den vikt där de flesta av mina kläder är införskaffade...och först typ 5kg under det kan man börja tänka på att köpa nytt) men råkade av en slump – och mest för att jag ville fnissa lite åt Matthew Williamson kollektionen som såg så ful ut i tidningen – trilla in på H&M i veckan. Resultatet blev två skjortor, ett skärp, ett par solglasögon och – chockerande nog – ett par rosa, alldeles för tighta jeans. Jag kommer förmodligen aldrig våga använda de sistnämnda, men resten var en formidabel succé och visst är det skönt att konsumera bort sin ångest?
Pasta på Vapiano Åt
Det är stökigt, där är alldeles för många barn (och barnföräldrar som tror att restauranger = lekplatser för deras ungar medan de äter) och kösystemet är helt galet och kan stressa ihjäl en om man inte har all tid i universum. Samtidigt är pastan så galet god och prisvärd att det bara inte går att undvika att gå dit om man bestämt sig för att strunta i kaloriräkningen en helg...




"The Dark Knight" – DVD-film av Christopher Nolan
Hade ju en extrem shoppinglust under helgen som gick och ett spontanbesök på ElGiganten resulterade därför i The Dark Knight-DVDn, som ett litet substitut för en bra söndagsfilm. Och visst är det en bra film. Själva greppet med att göra en film byggd på en seriehjälte så naturalistisk som möjligt är faktiskt häpnadsväckande även andra gången man ser filmen, och i kölvattnet på Heath Ledgers Oscarsnominerade Joker som stjäl varenda scen han är med i med sina störiga manér glömmer man lätt bort hur bra Aaron Eckhard är och hur mycket filmen vilar på honom. Samtidigt så tar sig filmen på ett alldeles, alldeles för stort allvar, är minst en halvtimme för lång och att den är den näst, mest inkomstbringande film en genom tiderna i USA är bara absurt... Men jag lär givetvis förmodligen se den igen ändå...de där minuterna med Heath i sjuksköterskeuniform och den inledande bankstöten är filmhistoria.




Mera Mobiltelefonstrul

Förra veckan fick jag äntligen tillbaka min mobiltelefon! Hurra! Denna veckan la den plötsligt bara av och var sen omöjlig att starta igen... Buuuu. Efter mycket svordomar, alla möjliga olika "plocka ur batteriet och stoppa in det igen"-varianter, och så ännu mera svordomar på det, hitatde jag en applikation på Sony Ericssons hemsida som blåste ur programvaran och stoppade in den på nytt...och voila. It was back. Lika tom utan spel, bilder och innehåll som för en vecka sedan då den kom från reparatören... SNARK!
Melodifestivaldrev
Jag förstår inte hur alla varenda år måste börja jaga en ansvarig när vi kommer bland de sista i ESC – när det är folk själva som röstat fram låten? Allt är hallon och kardemumma efter Melodifestivalen – men även om jag trodde alla fattade i år att vi skickat ett bidrag det kunde gå precis hur som helst för, så blir folk lika upprörda och kovänder på en femtioöring och letar fel hos Björkman eller hos låten (som de älskade två dagar innan) eller hos artisten etcetera etcetera. Det ska fan vara schlagergeneral.
Kalorislarv
Jag gav ganska tidigt i veckan upp att försöka räkna kalorier med tre ESC-kvällar (jo, det krävs en viss mängd alkohol för att klara så många bidrag på en vecka) och gick sedan loss fullständigt med ostkvällar, snacksbufféfrossande och pastarestaurangbesök. Nu är det hård, hård, hård uppryckning som gäller om jag inte ska svälla upp som en köttballong igen!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: