23 mars 2009

Läget Just Nu - Vecka 0913




Våren Ny
Jag försökte desperat hela förra veckan att få lite vårkänslor i ett soligt med svinkallt Stockholm – men det är väl bara att inse att det är smått omöjligt att känna vårkänslor bara för att man försöker äta lunchen ute om det framför en ligger snöhögar stora som Sundsvall... I ett varmt, soligt och torrt Göteborg fullt av snödroppar, krokus och gröna knoppar på (vissa) träd (och den där bekanta sura doften av förmultnade löv och gammal hundbajs som kommer fram när marken börjar tina) gick det däremot mycket bättre, och bara en sån sak att det är ljust 5.30 på morgonen när man ska till tåget gör ju allt mycket roligare! Löpsedlar som "köldchock" och "snökaos" och "extremväder" kan iofs lägga lätt sordin på vilka känslor som helst...
"Puzzle Quest Warlords" - Mobiltelefonspel 2v
Är det ett tecken på hur trist mitt liv är att ett busenkelt mobilspel (inte ens värt att ta de normala 50 kronorna för tydligen, utan de reades ut för 30) varit förra veckans stora besatthet? Att jag längtat till varenda fikarast, tunnelbaneresa och...well...toalettbesök för att jag då ska få skyffla runt olikfärgade runda ringar så de bli tre i rad och försvinner? Kanske. Men tyvärr är det dagens sanning. Besatt är bara förnamnet...börjar typ få kramp i tummen.
"Big Science" – Ny CD med BWO Ny
Okej. Jag kan väl erkänna att jag har haft den här skivan ett bra tag nu (men har inte riktigt fått blogga om det) och nu när jag kan säga så mycket så kan jag fortfarande inte skriva speciellt mycket om den eftersom det kommer en recension i QX denna veckan på onsdag... I alla fall; fakta är att förutom Melodifestivalbidraget finns här bara en ballad (hurra – och den är ganska bra) och en hel hög av typiska BWO-låtar bättre producerade än någonsin. Vissa låtar sneglar till och med lite åt andra ljudbilder än vad vi är vana vid, vilket är grymt kul (och de borde vågat testa det mer). Att sedan mina favoriter ligger bland de låtar som låter mera basic-BWO är då kanske motsägelse – men lyssna bara på kommande singeln Right Here Right Now, schlageraktiga Shoot from the Heart och superfavoriten Rise to the Occasion så förstår ni vad jag menar. Låt-för-låt-recension utlovas så fort jag har tid.
Releaseparty med Måns Ny
Jag är fortfarande inte helt överens med skivan (vilket kommer märkas i april-QX) men skulle jag betygsätta releasefesten eller Måns som person skulle det ha blivit en full femma (faktum är att den där killen är en Carola – man ska se honom på en scen och då kan han göra i stort sett vad som helst och alla älskar det – men på en hel skiva blir det mera oklart vad han "egna grej" som artist verkligen är). Sjukt roligt partaj med alla gamla schlagerbekanta, där speciellt Tobbe ska ta åt sig äran av att min kväll blev så lyckad (även om alla de där shotsen med Måns, Marie etc hjälpte till en del också).
"The Tudors Säsong 3" – Historiesåpa på Showtime Ny
Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag skäms lite, lite för att jag älskar den här serien så mycket, mycket – men något är det. Kanske för att jag någonstans vet att det förmodligen är en skamlös historieförfalskning om man är kalenderbitare, kanske för att de trycker in så mycket snygga snubbar hela tiden att man blir generad, eller möjligen för att de älskar att visa upp hur mycket naket som helst i varje avsnitt (hur många nakna kvinnobröst kan man visa upp i en "i den här säsongen av The Tudors-vinjett" utan att folk tror det är Caligula 2?). Strunt samma. Tredje säsongen började precis som man hoppas (Henry är nu inne på fru nummer tre - som tyvärr spelas av en ny skådespelerska den här säsongen – och lite saknar man allt de två första) och det är kul att Mary Stuart fått större plats och att katolska kyrkans representant i den här säsongen spelas av Max von Sydow! Den serie jag ser fram emot mest att följa i vår.
MrCs risotto & kyckling och min & FF hemlagade pizza Ny
Helgens två bästa matupplevelser var väldigt, väldigt olika. MrC imponerade som vanligt med en suverän risotto och en marinerad kyckling som bara smälte i munnen. Riktigt, riktigt gott...och självklart gjord från scratch. Det var kanske inte min pizza – jag älskar de där gröna, färdiga pizzakiten med exploderande degrullar – men sjukt god blev den i alla fall med skinka, choritzosalami, vitlök och färska champinjoner.
"Skins" – Säsong 3 5v
Fortfarande bäst på TV. Gossip Girl har inte den minsta lilla suck mot de här extremt knarkande brittiska ungdomarna i en av världens smartaste ungdomssåpor.
"Disco Defenders" – CD med Alcazar 2v
Jag är helt förälskad i den här skivan och kan bara inte sluta lyssna. Ingen annan verkar fatta vad jag snackar om (de flesta av mina vänner muttrar om att inget annat är så bra som Stay the Night på den, eller drar upp Danny-pennade Ritmo del Amore-kusinen From Brazil with Love som olyssningsbar) när jag pratar så lyriskt om My My Me and Mine, Burning och Harlem Nights, men det gör inte så mycket för jag behåller den så gärna för mig själv. En förälskelse vid första öronkastet som just nu känns väldigt nära en femma och det inte vore för Wallmansnumret (Oh, titta mamma – en artist som både kan sjunga och servera mat) Thank You, som mest känns som en skolrevy.
Little Big Planet Åt
Trots att vi kanske bara hann med någon enstaka riktigt rolig bana i söndags så är det alltid ett trevligt återseende att få träffa sin sackboy och se sin poppit igen.
"All That I Wanted Was You" – Låt med Erik Hassle Ny
En sak står klar redan nu – Erik Hassles debutskiva är en av de skivor jag kommer att tjata om mest i år att ni bara måste införskaffa. Fast jag haft den ett bra tag nu så blir jag ändå överraskad varenda gång jag sätter på den hur sjukt, sjukt bra den är. Just den här låten dyker upp någonstans mot slutet och har en av skivans mest enkla produktioner; Eriks fantastiska röst, en akustisk gitarr och några sköna stråkar i bakgrunden, men det räcker ändå gott och väl för att den ska lyckas vara fullständigt fantastisk. Införskaffa så fort den släpps!
"30 Rocks" – Komediserie på NBC Åt
Kanske var det för att avsnittet förrförra veckan var en så stor besvikelse som förra veckans framstod som så sjukt genialiskt – eller så var det helt enkelt bara så att Tina Fey & Co plötsligt kom på att de var en av världens roligaste TV-serier igen.




"Kings" – Högtravande drama på NBC
Jag försökte förklara för min TV-bitna kompis Ed om den här serien och insåg halvvägs in hur dumt det lät. Han trodde dessutom att jag drev med honom... Men nä. NBC nya storsatsning blandar faktiskt Arthurlegenden med Dirty Sexy Money, och använder ett grandiost anslag (eller pinsamt högtravande...lite hur man vill se det) för att berätta (med Sagan om Ringen-lik retorik och pretention) en historia om en USA-liknande monarki i en snarframtid som styrs av en enväldig kung, där en kille från folket genom att rädda konungens smygbög till son, är på väg att vinna prinsessan och halva kungariket. Bra (och snygga) skådespelare och det faktum att de faktiskt har en ambition att satsa på något nytt och eget gör att jag ska ge det ett eller två avsnitt till – men då måste det få lite mera flyt och hjärta...annars spår jag ett gigantiskt fiasko här.
"Robinson 2009" – Klassikerreality på TV4
Visst är det ingenting nytt och visst har vi sett folk svälta, bli bitna av myggor, stå plankor och gå ihop i pakter och snacka skit om varandra bakom ryggen så det osar galet många gånger förut...men samtidigt; jag har tröttnat lite på allt sjungande, dansande och "Ring nu så just DIN favorit går vidare" som vi blivit serverade de senaste år sedan och tar gärna lite flygbilder, en och annan ödla, folk som faller ihop av svält och "på första lappen läser jag" några lördagar i vår om jag råkar sitta framför TVn. Favorit? Han Erik med glasögon och rött hår. Sämsta? Trista programledare-Linda.




One Girl and a Cup
Jag kan faktiskt knappt med att berätta den här historien från min och mina polares After Work på Hotell G i Göteborg i fredags – det är så äckligt och så galet störigt och upprörande – utan jag hänvisar till min kompis Johan som berättat om den redan i sin blogg. Men allvarligt; OM en kompis till er skulle börja spy i sitt eget ölglas innan klockan åtta på en upplyst hotellbar – skulle ni då verkligen A) låta henne sitta kvar B) bli sjukt upprörd när vakterna bad er ta bort henne och C) bli ännu mera upprörd och börja vilja slåss med de som satt på bordet bredvid för att de tillslut upplyste barchefen om att någon typ höll på att dö av alkoholförgiftning på bordet bredvid? Nä, jag trodde inte det. Men sådana människor finns bevisligen.
"Gossip Girl" – Avsnitt 2.18
Serien som haft en av årets bästa säsonger i år – och som aspirerade på att bli den serie med den bästa säsong två sedan Grey's Anatomy – återkom alltså med ett avsnitt som var så tråkigt, oengagerande och fånigt att det ger serien dess första placering på den här delen av min lista någonsin. Nu får det vara nog med den där historien om Chucks hemliga herrklubb eller den där läraren som inte ser ut att vara en dag över 18. Enough!!
Schlagerfetma & Schlagerabstinens
Jag bara måste komma igång med morgonpromenaderna innan jag blir för fet för alla par jeans jag har. samtidigt saknar jag den där bubblan så sjukt mycket att jag dricker öl så fort någon ens nämner att det kan dyka upp lite schlagerfolk. Å andra sidan så inbillar jag mig att jag ser dem överallt ändå. Antar det är en följdsjukdom över att ha åkt runt med samma cirkus i sex veckor.
Facebook-quizar
Snälla, kan alla bara sluta lusa ner min sida med sina resultat om "Vilken typ av hålfotsinlägg är du?" eller "Om du var ett bröd vilken marmelad hade då passat bäst?"-resultat. Och jo, man KAN välja att INTE publicera resultatet till alla om man nu MÅSTE göra de där idiottesterna.

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutet om GG. Jag såg skiten igår och för första gången någonsin ifrågasatte jag varför jag tittar på det. Usch. Blair börjar bli en parodi på sig själv, Serena är bara tråkig, Chucks stories är urfåniga, Dan och lärarinnan är helt ologisk (hon som var så bra och skärpt från början...).
Nej, som jag ser det är det bara att:
1. Sätt Little J i fokus
2. Mer Mamma van der Woodsen i rutan!
3. Bring back Georgina!

Anonym sa...

When do you plan to make the full review of the new BWO album ?? I'm soo impatient !

Oswald sa...

It's actually in the works, but I have to wait for the review I get paid for to be published in QX today!

And I guess it will only be in Swedish...for a start at least.