19 januari 2009

Läget Just Nu - Vecka 0904




"It's Not Me, It's You" – Ny skiva med Lily Allen Ny
Okej...
Jag vet att jag egentligen inte får skriva så mycket om den här skivan än eftersom ni ska längta efter att få läsa recensionen i nästa QX... men va fan... jag räknar med att ni bara kommer sitta och gapa över omslaget och schlagerartiklarna i det numret ändå so here we go: Jag älskar den här skivan! För typ ett år sedan hade jag faktiskt aldrig trott att Lily Allen skulle vara en artist som skulle kunna intressera mig det allra, allra minsta, och när mina polare började mumla om att hon lagt ut demoversioner av låtarna från den här skivan på MySpace (och att man var tvungen att kolla upp dem) som ryckte jag mest på axlarna. Föga anade jag att där gömde sig tolv helt fantastiska låtar som har den sköna (och väldigt ovanliga) egenskapen att de funkar perfekt både om du vill ha en glad popskiva att smådansa till hemma där du skiter i vad tjejen sjunger, eller om du vill ha personliga, smarta små berättelser i varje låt som får dig att lyssna intresserat och engagera dig. Och soundet! Vilken underbar produktion! Lite elektro ibland, lite Beatles ibland, lite stenkaka ibland, lite Askungen-möss ibland...det går knappt att förklara. En av årets bästa redan andra veckan i januari? Gör Lily en Mika? Framtiden får utvisa...men just nu spelas inte mycket annat här hemma.
"24: Dag 7" – saknad TV-serie Ny
Jag vet inte riktigt om de fyra första avsnitten av 24s säsong sju var ovanligt bra (serien är å andra sidan alltid, alltid som allra bäst de första 5-6 avsnitten, innan de allt som oftast drar iväg i helt orimliga konspirationer) eller om det bara är så att jag saknat Jack Bauer hur mycket som helst under seriens ett och ett halvt år långa frånvaro, men faktum är att jag har njutit av seriens återkomst denna vecka. Flytten från LA till Washington och dessutom eliminerandet av CTU, har verkligen gett serien nytt blod och några ordentliga twists i seriens första avsnitt. Obamas Amerika påverkar även Jack & Co, och jag hoppas, hoppas att det fortsätter lika bra den här gången så det bli en ny säsong 3 kvalitetsmässigt (min favoritsäsong...ni vet den med viruset på hotellet) istället för ännu en säsong sex. I'll keep you posted! Räkna med premiär på TV4 senare i vår.
"Little Big Planet" – Playstationextas 3v
Jag har snart slut på ord om att berätta om det här spelet...men kvällarna hemma hos Johan & Markus är nästan legendariska numera. Fan vad bra vi är! Vad kläder vi hittar! Vad banor vi klarar! Och vad jag sitter och nynnar på de där jäkla Little Big Planet-låtarna hela veckorna...
"My Life Would Suck Without You" – Ny singel m Kelly Clarkson Ny
Jag verkligen avskydde Kelly Clarksons förra skiva. Inte för att jag någonsin gillat henne speciellt mycket, men just den skivan tvingades jag lyssna en del på för att jag skulle recensera den åt QX...och usch. En riktigt jäkla "jag kan visst skriva mina egna låtar (fast det kan jag inte alls)"-ig skitskiva. Förmodligen är det därför Kelly (eller skivbolaget) nu gjort en helvändning och photoshopat fram årets hittills mest popglassiga singelkonvolut till en singel som förutom att den är skriven av Max Martin & Co (som ju gjorde Clarksons största hit Since U Been Gone) möjligen kan vara det bästa tjejen släppt ifrån sig. Visst, det är "bara" genomkommersiell schlagerrock...men vem älskar inte det?
Omslagsfotografering för QX 2v
Det blev faktiskt ytterligare ett tillfälle för mig att hänga runt med ett gäng schlagerartister och kolla på en omslagsfotografering. Varför det blev så ska jag inte prata mera om, men det var en minst lika skojig upplevelse som förra veckan, och fick jag bestämma så kunde jag lätt göra en sådan här i veckan ett tag nu - speciellt om det innebär att jag får käka frukostbuffé och skratta massa med R innan. Hey...vänta...det är ju det jag SKA göra i sex veckor framöver med start om två och en halv vecka! Life is f*ckin good, sometimes.
"Top Chef New York" – Bästa Bravosåpan (just nu) Ny
För er som bara sett hemska Hells Kitchen och därefter tappat allt förtroende för att mat kan funka som en ingrediens i en dokusoppa (höhö) så måste jag bara ännu en gång rekommendera Top Chef. Det finns en anledning till att det är Padme & Co som får Golden Globe och Emmy-nomineringar och inte Gordon Ramsey. Hos gänget i New York blir man nämligen sjukt hungrig varje gång, kameran kn*llar i stort sett med maten om det så bara är en bit rostat bröd med musslor på, och jag älskar den finske extremt självsäkre kocken som alla avskyr och den arga svinduktiga flatan som han är smygkär i (men som avskyr honom tillbaka). Beroendeframkallande men helt fettfritt!
Onsdagskväll med Ronny & Edward Ny
Att ha Melodifestivalens redaktör som en av sina bästa polare i Stockholm är onekligen en stor fördel om man ha insikt i schlagerskvallrets kärna, och startar man med (ännu en...det börjar bli smått pinsamt) en svingod middag hos R så kan en helt vanlig onsdagskväll bli trevligare än de flesta veckodagar brukade vara för några år sedan. Och för er (som jag) som älskade Kristian Luuk som programledare i MF kan jag lugna med att ni kommer inte bli besvikna i år heller. Jag har nämligen hört lite och Edward & Petra är helt klart på hugget och har hittat (en helt annan men) rätt ton.
"E.S.T." – Singel med White Lies Ny
Scen 1: Jag läser i slutet av förra året att White Lies ligger i toppen (tillsammans med Little Boots, Florence & the Machine och Empire of the Sun) av BBCs lista över vilka artister som kommer bli 2009s stora stjärnskott och antecknar detta eftersom på samma lista ifjol låg Adele, Duffy, Ting Tings och Glasvegas!
Scen 2: Jag hör en hur-bra-låt-som-helst i veckans avsnitt av Gossip Girl och funderar över vad det var för gammal skön åttiotalsdänga
Scen 3: MrC skriver i sin blogg att det var låten E.S.T med en grupp som heter White Lies.
Scen 4: Jag kopplar ihop ett och annat och kastar mig över Internet. Ridå.
"30 Rocks" – Goldenglobevinnande komediserie 2v
Många av de serier jag följer kan jag dela min besatthet över med mina polare, men fram till nu har det inte varit någon som skrattat sönder sig regelbundet varje vecka till Tina Feys fantastiskt sjuka repliker i 30 Rock. Nu har dock favvo-P fallit i samma härliga skratträsk, vilket känns skönt eftersom delad glädje är dubbel glädje...eller nåt...typ att det helt enkelt är skönt att någon förstår varför man plötsligt måste dyrka Alec Naldwin igen.
"Friends – The One with All Ten Seasons" – DVD-box 3v
En bra sak med att plöja igenom tio säsongen av en serie man redan sett från A till Ö är att man kan se exakt vart olika saker gick snett eller varför vissa karaktärer halkade in på de banor de gjorde. Är just nu på säsong 5 och då har manusförfattarna redan slarvat bort Monica, Ross och Chandler (och skådespelarna lyckades i mina ögon aldrig rädda tillbaka dem) medan de tre andra gång på gång visar vilka 50% som hade den största talangen och komiska tajmingen i serien. Det är i stunderna med Rachel, Phoebe och Joey jag njuter mest.
"Give Me a Call" – Singel med Pauline Ny
Grymt skön låt med Sveriges motsvarighet till Amy Winehouse (nänä, Amanda Jensen är Sveriges svar på Duffy, om någon undrade) och trots jag surar över att hon ryktesvis släppte en riktigt cool låt i Melodifestivalen som hon spelat in demon till - och som nu istället omarbetats till en klassisk schlager - så måste ni absolut kolla upp den här nya singeln på iTunes snarast. Tack för tipset, Pär!




"Years of Refusal" – Skiva med Morrissey
Just nu så snurrar förstasingeln I'm Throwing My Arms Around Paris flitigt i min iPod så självklart blev jag väldigt glad när QX skickade kommande fullängdaren till mig för att recenseras i nästa nummer. Nu har jag ju redan slängt Lily Allen högst upp på veckans lista så jag vågar varken säga bu eller bä om denna. Ni får läsa nästa månads tidning! Men okej... Jag kan säga en sak: Den ligger i alla fall inte på röda delen.
"Give Me Fire" – Skiva med Mando Diao
Just nu så snurrar förstasingeln Dance With Somebody flitigt i min iPod så självklart blev jag väldigt glad när QX skickade kommande fullängdaren till mig för att recenseras i nästa nummer. Nu har jag ju redan slängt Lily Allen högst upp på veckans lista så jag vågar varken säga bu eller bä om denna. Ni får läsa nästa månads tidning! Men okej... Jag kan säga en sak: Den ligger i alla fall inte på röda delen.




Jobba länge, sova lite
Jag tror ni har rätt bra koll på vad just den här posten innebär...och säkerligen finns det hur många som helst som jobbar mycket mer och sover mycket mindre än vad jag gör...men det gör det inte till desto mindre trist och jobbigt.
Svenska Galor
Okej, de flesta galor är faktiskt ganska trista – men utomlands har de i alla fall en glam-faktor som helt saknas i Sverige...plus hyfsat roliga manus. Ser jag en prisutdelare till som ska dra ett fullständigt platt, meningslöst skämt innan han sprättar upp kuvertet och berättar vem som vunnit så får jag krupp (Såg ni P3 Guld galan liksom? Bara Kristian Luuk kom undan med hedern i behåll). Och nä. Idrottsgalan ikväll lär inte få mig att sätta på TVn.
Plocka ned julsaker
Dels är ju själva handlingen i sig oändligt trist och tidskrävande (jupp, jag har en del) men dessutom så saknar jag min julgran och alla ljusstakar...eller mera korrekt; jag saknar ljuset de gav varje morgon när timern slog igång dem och man vaknade till en lägenhet full av varmt ljus istället för (som nu) komplett mörker och oändlig vinter.
Takläckor
Nope, jag har ingen, men FF har tydligen en sjö i köket eftersom ett gäng renoverare brutit upp hela taket till hans hus...så det här är en pity-post! Hoppas det löser sig.
Windows Vista
Någon som funderat närmare över varför de där applikationerna i högerkanten tar mera kapacitet än någonting annat, uppdateras dåligt, byter plats med sig själva för varje omstart och dessutom – om de är veckoapplikationer – visar fel uppgifter?

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

eurofivestar sa...

Jag LÄNGTAR så för att höra Lilys nya!

Jag är inte alls avis på dig och R!

Och scrap the Vista sidebar. Det gjorde jag typ 2 dagar efter att jag fick den nya datorn. Den är HELT meningslös och ställer bara till strul och problem!

Anonym sa...

Jul-nedplockning? Jag kan bidra med ett tips som en en gemensam bekant till oss säger att hon har kommit på för att underlätta sitt julpynt on/off:

"Om man lägger alla julsaker i en kartong och skriver 'JUL' på den så vet man var man har alla saker nästa år."

Utan att vara ironisk alltså. Hjälp. Eller tack för tipset?

Anonym sa...

Jag missade helt detta; men Petra Mede delade ju ut poäng i senaste MF!! // Jonas (var inte direkt nykter heller)