30 december 2008

Ungdomsdiskriminering hos Guldbaggejuryn?

Jag tänker inte säga så mycket om Guldbaggenomineringarna, utan istället lägga krutet på morgondagens Oswald Awards (de enda riktigt viktiga nomineringarna just nu).

Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick, Ruben Östlunds De ofrivilliga och Tomas Alfredssons Låt Den Rätte Komma In har ju varit de tre mest kritikerrosade filmerna under året, och jag har själv bara sett den sistnämnda så jag tänker inte bråka om deras eventuella förtjänande av baggenomineringar..

Min favorit från årets svenska filmutbud, Gustav Skarsgård i Patrik 1,5, fick ju dessutom den nominering jag hoppats på så jag är nöjd.
I alla fall nästan.
För vart är alla de rosade ungdomarna i Gulbaggejuryns lista?

Kåre Hedebrant och kanske framför allt Lina Leandersson har ju hyllats unisont för sina insatser i Låt Den Rätte Komma In, och Leandersson har till och med uppmärksammats utomlands som "Most Promising Young Actor" – men när det skall nomineras till kvinnlig huvudroll hos Guldbaggejuryn...ja då har man istället såklart lyckats rota upp en film med Lena Endre istället.

Thomas Ljungmans Patrik vore väl den självklare birollen att rosa om man skall nominera någon i Patrik 1,5 i den klassen – men istället är det Torkil Petersson som får den äran.

Jag säger inte att Lena och Torkil inte är värda sina nomineringar...men skärpning Guldbaggejuryn! Galan är redan tillräckligt sömnig och dammig som den är...

Dessutom håller jag inte alls med Aftonbladets trötte Jens Peterson: Ping-Pong Kingen var absolut värd en nominering - inte minst för fotot.

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen.
Inget annat än en fet skandal att ungdomarna från Låt den rätte... inte är nominerade. Lena Endre igen? Men jag har fattat det nu. Hon nomineras för vad hon än gör. Minns bara hennes pinsamma nominering för Göta Kanal 2. Puh-leeze.