22 december 2008

Läget Just Nu - Vecka 52




Julledighet Ny
Bara att få komma bort från Kista ett tag. Bo hemma i sin egen lägenhet i Göteborg utan att behöva jobba på flera dagar. Att kunna slappa en hel dag i soffan med en kartong choklad. Läsa alla de där böckerna man haft i bokhyllan så länge. Träffa alla sina kompisar. Åka till Blekinge och bara äta massa och träffa familjen. Spela spel och dricka vin med sina kompisar (fast det kan jag i och för sig göra i Stockholm också – R och jag hade en grymt trevlig kväll i torsdags). Tända ljus och knäcka nötter. Se en massa film och TV man velat se länge. Och att kunna göra en gigantisk quiz till nyår och sammanställa sina Oswald Awards till bloggen - DET är nästan mera värt än alla julklappar. Nästan. För jag är ändå lite förväntansfull för onsdagen (jag har inte önskat mig någonting så jag kan inte bli besviken) och jag har redan fått ett gäng superfina, underbara klappar av FF.
"Little Big Planet" – Plattformsspel på PS3 3v
Att slåss med julledigheten om förstaplatsen här på listan visade sig bli en alldeles för stor uppgift även för årets bästa spel alla kategorier (och lite beror det på att en av A&As handkontroller ballade ur så vi bara kunde spela tre istället för fyra när vi tömde en låda vin framför PS3an i lördags) men det är ändå en självklarhet att det ligger kvar i toppskiktet. Jag har redan gett upp att försöka förklara för er hur kul det är att byta kläder på sin lilla säckpojke och sen kasta honom ut i full brudutstyrsel i ett snölandskap eller en kopia av någons bokhylla för att akta sig för elektriska sköldpaddor eller eldsprutande krokodiler – jag tror nämligen man måste uppleva det för att förstå det.
"Man on Wire" – Film av James Marsh Ny
Filmen om enhjulings-cyklisten, mimartisten, trollkarlen och lindansaren Philippe Petit som gjorde till sin livsuppgift att traska på en stålvajer mellan de två tornen till World Trade Center i New York strax efter att de uppförts i början på sjuttiotalet är en fängslande och rörande historia full av WTC-bilder, akrobatik, galenskap och risk för absurd svindel. En mera uttömmande recension kommer i eftermiddag, men jag kan redan nu passa på att säga att om ni får tillfälle att se den här – och chansen finns eftersom den förutspås vinna en Oscar för bästa långfilmsdokumentär i februari – så ska ni absolut ta den.
"Top Chef New York" Säsong 5 Åt
Efter att Bravo slarvat bort Project Runway (i dubbel bemärkelse – både genom att casta ganska trista designers och sedan förlora serien i en utdragen rättstvist) så känns det tryggt att de har ett sådant ess i rockärmen som Top Chef kvar. Glöm de trista och gapiga serierna med Gordon Ramsey – det är hos Padme och kocksåpan i New York som du verkligen blir hungrig och rejält inspirerad att laga (och äta) god mat. Ett bra persongalleri, kul utmaningar som sällan känns som upprepningar, en charmig och kunnig jury och högvis med matkändisgäster (a' la' Project Runway-style...i senaste avsnittet dök Martha Stewart upp) gör det här till ett av TV-världens bästa realityprogram.
"Another Christmas" – Låt med Amanda Jenssen Ny
När jag sammanställde mina favoriter bland alla jullåtar häromdagen så fick jag inte in Elvis Presley alls, och Amanda Jenssen fick bara ett kort omnämnande. Sanningen är dock att Elvis julskiva i allmänhet och Blue Christmas i synnerhet brukar spelas ganska frekvent under jularna i det Oswaldska hemmet, och att Amandas nyskrivna julsång om att vara ensam och blå (men ändå önska sitt ex en vit jul) påminner en hel del om just de Elviska jullåtarna och därmed spelas väldigt flitigt i min iPod den här julen. Den går dessutom att få alldeles gratis alldeles lagligt om man googlar lite...så det finns ingen anledning till att hon inte skulle kunna förgylla din jul också.
"Tara's" - turkisk restaurang på Södra Vägen Ny
En sådan där medelprisrestaurang som det finns alldeles för få av i Göteborg. Riktigt mumsig turkisk mat till bra priser (vi delade på en förrätt, tog lammspett till huvudrätt och delade en halv flaska vin för typ 200pix per skalle) som inte blev sämre av att jag blev bjuden på alltihopa. Rekommenderas.
Julfest Ny
Att gå på julbord med kunderna man jobbar för behöver ju inte alltid vara speciellt roligt. det kan bli ganska krystat och man kan hamla helt snett och tvingas göra fåniga lekar eller se på någon trist barbershop-grupp som sjunger studentikosa sånger...men det kan också mynna ut i en riktigt trevlig kväll med massa gratis öl, kul snack med personer man sällan hänger med och sista tunnelbanan hem från Kista.
"Wallander" – Deckare på BBC 3v
Efter att ha sett sista Wallanderfilmatiseringen från BBC (gjord på boken One Step Behind/Steget Efter) så blir jag duktigt sur på Kenneth Branagh som nu bestämt sig för att regissera serietidningsfilmen Thor nästa år istället för att åka till Ystad och spela in ytterligare tre TV-filmer som det var tänkt från början. För trots alla sjuka situationer där svenska krockade med engelskan (att höra Branagh snacka om Skåne och Tomelilla och kronor och Kalle-utalat-Kåååliiii är för absurt för att kunna förklara) så var det här deckarfilmatisering/TV-spänning när den är som allra bäst. Missa inte när det dyker upp på TV4 nästa år.
EspressoHouses Tomtelatte Ny
Tidigare år har jag funnit denna säsongsdricka på min svenska favoritkaffekedja i stort sett odrickbar – men antingen har de ändrat sitt recept i år, eller så är det helt enkelt så att jag (efter en överdosering i London) insett att de faktiskt är ett hyfsat bra substitut till min "Starbuckska" Cinnamonlatte-abstinens.
"Aaj Ki Raat" – Låt på Soundtracket till Slumdog Millionaire Ny
Danny Boyles beryktade mästerverk är den film jag ser fram emot mest just nu och som vanligt (eller som vanligt och som vanligt...som i hans förra mästerverk Trainspotting då) kommer filmen med ett tillhörande coolt soundtrack. Den här gången är det späckat med modern Bollywoodmusik, och även om allt inte är sådant som jag kommer att köra på repeat i iPoden, så är just den här låten en dryga sex minuter lång fantastisk och smått suggestiv midtempo-blandning av västerländska poprytmer och österländsk skönsång som jag blev kär i vid första öronkastet.
"Survivors" – SciFi-drama på BBC 4v
Fortfarande en av årets största TV-favoriter som borde vara guld att göra en amerikansk, big-budget-nyinspelning av – inte minst nu när den brittiska serien (inför sista avsnittet) tagit inriktningen med avslutade episoder i varje avsnitt – men med en pågående storyline bakom (a' la' exempelvis CSI). Om ni missat mina hyllningar tidigare och undrar vad jag pratar om så bara kolla in förra veckans lista...och veckan innan dess...och veckan innan dess.




Oswald Awards
Jag älskar årslistor. Det är verkligen bland det roligaste jag vet och har varit sedan jag var liten. Därför sätter jag en stor ära i mina Oswald Awards och lägger ned sjukt mycket tid och jobb på att de ska bli så bra och sanna som möjligt, ge en rättvis bild av mitt (och allas) år som passerat (och vara skoj att plocka fram ett år senare) och traditionsenligt komma upp i tid på nyårsafton här i bloggen. Men visst...jag skulle ljuga så här en dryg vecka innan, med inte ett enda ord skrivet, att jag inte har panik över att få allting färdigt...speciellt som jag som vanligt ska göra en nyårsquiz för typ tionde året i rad den kommande veckan också.
Petra Mede leder Melodifestivalen
Jag tycker verkligen Mede är galet överskattad som ståuppare – men jag är ändå försiktigt positiv till valet av henne som MFs nya programledare.




"With Every Bit of Me" – Låt med Kevin Borg
Nä, det här är inte en fortsatt diss av årets idolvinnare (men visst är det lite ironiskt att när Idol får sin mest kameleontliknande vinnare i det svenska programmets historia - killen gör ju vad som helst som han får i händerna karaoke-klanderfritt - så har de bestämt att inte göra skivan på en vecka utan för första gången vänta) utan en diss av vinnarlåten. Marie Picassos låt från ifjol var ju verkligen inte rolig efter några lyssningar heller, men nog trodde man att det skulle styra upp sig när Elofsson kom tillbaka (och dessutom fick hjälp av Carlsson)? Men nej - och det här har absolut ingenting med Kevin att göra - låten är helt enkelt inte bra. Det börjar helt okej...men sen drar den bara iväg till att bli en karbonkopia av Glen Medeiros Nothing's Gonna Change My Love for You utan att lyckas beröra mig på något som helst annat plan än att jag blir småirriterad och byter låt. Några av årets sämst placerade 9.90 på iTunes.
Schlagerneggandet
Typ tjugo låtar av 32 framförs av artister som aldrig varit med i melodifestivalen innan...och bland de återstående finns akter som inte synts på samma scen på tjugo år. Bland jokrarna hittar vi dessutom förra årets mest sålda skivartister, en operastjärna, en före detta teen-världsstjärna och Sveriges mest populära barnrappare. HUR kan då kvällstidningsvinkeln vara att jokrarna är dåliga och att startfältet bara är gammal skåpmat – och samtidigt få större delen av svenska folket att haka på? Hur dumma är människor? Hör låtarna först – sen får ni klaga hur mycket ni vill!
"Another Gay Sequel - Gays Gone Wild!" – Film av Todd Stephens
Nä, jag hade självklart inte förväntat mig Oscarsklass...men den här driften med bögeriet kunde väl åtminstone haft någon form av finess i sitt utförande och inte bara massa sjukt dåliga skådespelare (inklusive Perez Hilton i en stor roll) som fejkknullar för att få visa magmusklerna (där exkluderas Hilton, dock) i nittio minuter?
Trivselkilon & Dålig Karaktär
Är det lyckat att möta julen plufsigare än någonsin? Januari kommer att bli en renlevnadsmånad på många olika sätt. Ni ska få se!
Windows Vista
Jag måste byta webbläsare. Internet Explorer blir nämligen "vitt" (ny käck feauter för er som inte har Vista) ungefär 15 gånger om dagen. Nä jag skojar inte. Helt allvarligt. och det är ändå Windows egna läsare. För att inte tala om den där irriterande "snurrande-ringen-som-brukade-vara-ett-timglas" som numera får mitt blodtryck att öka bara den dyker upp vid start. Sjukt.

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

1. With Every Bit of Me kan aldrig bli bra, men i den här versionen får den ändå en smula själ.
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.764280&renderingdepartment=2.19545
Varför inte rippa den och byt version i iPoden?

2. Rekommenderar webbläsare firefox.com. Snabb, gratis och installerad på 5 minuter. Dessutom en spark i ändan på Microsoft.

Anonym sa...

GOD JUL önskar Schlagerprinsessan! :-D

Anonym sa...

Använd Firefox! Explorer suger!