29 december 2008

Läget Just Nu - Vecka 0901




Julmys & Julklappar Ny
Jag älskar julen. Att få frossa hejdlöst hemma hos föräldrarna i villan där jag växte upp – som självklart helt traditionsenligt är så överpyntad av min tomtesamlande, blingälskande mamma att Liberace skulle ha blivit grön av avund. Att gå morgonpromenader med syrran i skogen där vi lekte som små och att gå vår traditionsenliga julpromenad efter Kalle och spana in på traktens julfirare. Att klä granen själv till tonerna av Jöback & Darlene Love med ett glas rödvin. Att käka julmat, glögg, gröt, godis...och så alla julklapparna förståss! Att inte önska sig något är värsta tipset – jag har bara fått bättre och bättre julklappar sedan jag slutade med det! Årets klappar i urval: Smokingjacka, G*star-skjorta, en fantastisk fläktmojäng att ha under laptopen i knäet, resväska, Ole Henriksen resekit, en ugnsfast form, träningshandskar och en hel massa annat. Tack, tomten!
"Slumdog Millionaire" – Film av Danny Boyle Ny
Across the Universe var årets bästa film till sista några dagar innan julafton. Då såg jag Danny Boyles bästa film sedan Trainspotting och log så brett (medan tårarna rann) till eftertexterna att jag förmodligen kunde ha delat huvudet som Kyles lillebror i South Park. Självklart kommer det en "riktigt recension" här i bloggen så fort jag får tid, men egentligen kommer bara ju mera ni får veta om den fiffiga historien där Indiens industrialisering blandas med spänning, humor och kärlek (och en ganska stor dos TV-lek) att ta bort från det fantastiska med den. jag skulle gå så långt att säga att bara det beröm jag kommer strössla över den här i bloggen framöver kommer göra er upplevelse av den lite, lite sämre eftersom era förväntningar höjs. En pärla som mår bäst av att upptäckas på egen hand (vilket börjar blir svårt med alla Golden Globe och kommande Oscarsnomineringar) och som avnjuts ännu bättre för den som gillar M.I.A och Bollywood-musik.
"På Drift?" – Ny låt med Kent Ny
Jag kan helt ärligt inte förstå att det fortfarande finns människor som inte tycker om Kent i Sverige. Ärligt. För mig är det ett fullständigt mysterium att inte alla bara går ned i en lycksalig brygga när en låt som den här plötsligt dyker upp från ingenstans. Det är som om trycka in hela mina twenty-something-år rakt i magen på mig och jag blir både gråtfullt nostalgisk och euforiskt lycklig på en och samma gång. På Drift är dessutom en julblingad klassisk "JockeBergare" med massa ekon från debuten snarare än det elektroniska soundet på senaste skivan, och som för den tvåtusende gången i ordningen får mig att plocka fram mina gamla CD-skivor med den grupp som är och förblir den enda jag har alla album de gjort med. En del av er förstår. Den här listplaceringen är för oss.
Mellandagsmiddag Ny
Att bjuda in tre av mina bästa vänner med fruar och barn på middag i mellandagarna visade sig vara en synnerligen lyckad idé. Fyra barn under fem år kan i och för sig bli ganska intensivt för den ovane, men sådant glömmer man lätt bort efter mängder av kramar och teckningar som gjorts åt en på dagis. Och efter en halv låda vin. Tradition?
"Revolutionary Road" – Film av Sam Mendes Ny
Förmodligen de snyggaste och vassaste gräl ni kommer kunna se på bio under 2009! Sam Mendes filmatisering av Richard Yates roman om ett äktenskap i inre förfall i förorten på femtiotalet må vara teatraliskt och lida brist på yttre action – men replikerna bränner, skådespeleriet lyser och bilderna bländar. Inte för alla. Men de som förstår lär njuta sig sönder och samman. Läs mera här.
"Stjärnorna på Slottet" – SVT Succé Ny
Jag glömmer bort mellan varven hur bra det här programmet är, eftersom det bara går en gång om året... Men att ta en trött idé som "gammal kändis berättar om sitt liv med arkivklipp" och kombinera den med den ännu tröttare idén "stäng in människor i ett hus, häll i dem sprit och filma" blir en synnerligen livfylld kombination. Vem föll inte genast för (Penis-)Kerstin Dellert och hennes väskuppackningskonst? Och hur trött man än är på gapiga Gardell så är han ju fullständigt briljant som konspiratör och provokatör här ("så sjunger vi alla tillsammans: Knulla mig för den jag är!" – direkt efter att Dellert dissat allt som har med sex att göra). Det här är verkligen SVT när det är som bäst – en skön mix av fylla och infotainment för alla åldrar!
Semlor Ny
Enligt ryktet börjar de sälja semlor redan runt första advent hemma i Karlskrona – så ska en slipsten dras! Jag älskar semlor över alla andra bakverk och självklart åt jag minst en om dagen under hela julhelgen (ska man vräka i sig fett så ska man). Nu sörjer jag mest att tråkmånsarna i Sveriges största och näst största stad tänker vänta ungefär en månad med att börja sälja de mandelmassfyllda läckerheterna så jag måste vänta till dess.
"Frost/Nixon" – Film av Ron Howard Ny
Den gubbiga varianten av The Queen. Välskrivet, snyggt spelat, intressant och vackra sjuttiotalsmiljöer...men regin är precis lika personlig som en foppatoffla. Läs mera här.
"M.A.G.I.C" – Singel med The Sound of Arrows Ny
Man trodde inte det var möjligt, men det visar sig faktiskt att den här typen av bedårande indiepopelektro inte uteslutande behöver komma från Göteborg! I januari kommer nämligen den här utmärkta singeln (som redan nu funnits för gratis nedladdning helt lagligt på diverse bloggar) från vad som visar sig vara (för oss oinvigda) en Gävle-duo att släppas. Kolla upp!
"Survivors" – SciFi-drama på BBC 5v
Är det verkligen tillåtet att avsluta en serie med så många cliffhangers? Lyckligtvis så vet vi i alla fall att en fortsättning kommer att spelas in nästa år...men det är ju sjuk att man ska behöva vänta till november 2009 för att få veta hur det går.
"Britannia High" – Brittisk Fame/HSM-klon Åt
Varenda fiber av min hjärna skriker att jag måste dissa det här programmet. Replikerna är så dåliga att öronen blir generade, karaktärerna och intrigerna så förut-sägbara och formulär-ett-A att ögonen skriker efter skämskudde och allt är så uppenbart en stöld av High School Musical-grejen att det är löjligt. Å ändå...ändå så fick jag rysningar av vällust av det sista avsnittet som var gjort som en stor slutshow där de sex huvudrollsinnehavarna i serien framförde några av hitsen från säsongen för en livepublik. Suck. Jag klarar helt enkelt inte av extrem-trivial brittisk cheesy-pop (Wake up! Start of Something! Body to Body! Watch this Space!) i kombination av småkillar och tjejer som är så söta att man får hål i tänderna. Årets största guilty, guilty, guilty, guilty, guilty pleasure alla kategorier. Men ser den inte. Ni kommer bara skratta åt mig. och jag behåller gärna den (och skivan) för mig själv. sa jag förresten att gänget är förband till Girls Aloud nästa år? Vart köper man biljetter...




"Tropic Thunder" – Film av Ben Stiller
Om man har lite svårt att komma över det faktum att ungefär alla kritiker inklusive Golden Globe i år nominerar en black face-roll (för typ första gången sedan typ Jazzsångaren i början på nittonhundratalet) som årets bästa birollsinsats, så är det bara att titta på hur Robert Downey Jr dominerar varje filmruta han dyker upp i här för att förstå att det inte bara är för att de älskar en comeback av en Oscarsvinnare (och knappast kunde ge honom huvudrollscred för Iron Man, trots att det är den filmen de menar att han kom tillbaka i). Till stor del, visst. Men inte bara. För han är kul här i Stillers första film sedan Zoolander, där ett gäng uppblåsta Hollywood-egon hamnar i ett riktigt gerillakrig istället för i den Vietnam-film de ska spela in. Som helhet så håller dock inte den här korsningen av action och dumhumor riktigt hela vägen – och jag är förmodligen den enda som inte applåderar åt Tom Cruise överspel i en biroll..en roll som bara är en total spottloska i ansiktet på hans underbara karaktär i Magnolia – även om man har kul för stunden. Två och ett halvt popcorn av fem från mig blir resultatet.
"The Duchess" – Film av Ben Stiller
Jag och en polare konstaterade för ett tag sedan att det finns få av dagens unga skådespelerskor som fastnat så stenhårt i ett fack som Keira Knightley. Visst, hon slog igenom i Bend it Like Beckham, men efter det har det varit peruken, kostymer och åter peruker och kostymer för den unga aktrisen. Lite tröttsamt. Men det ska samtidigt sägas att hon gör det jäkligt bra. Här spelar hon en ung hertiginna som blir bortgift – och för en gångs skull så blir hon inte Jane Austen-iskt knäckt för att hon inte är kär i snubben, utan istället lycklig över sin nya status. Hon blir sin tids sociala mittpunkt – och så länge det fortgår så är filmen ett underhållande frosseri i fantastiska håruppsättningar och kostymer som bara väntar på att bli Oscarsnominerade. Men när hertiginnans öde börjar bli mera och mer likt hennes ättling Prinsessan Dianas, och när ungdomskärleken (och blivande premiärministern) spelad av Mamma Mias Dominic Cooper dyker upp, blir allting precis så förutsägbart som man trott. Keira är suvern i rollen – men nästa gång får hon gärna lämna peruken på hyllan och spela husvagnsskräp för min del. Tre färska popcorn blir det ändå för två vackra kjolfrasiga timmar i biomörkret.




"Irene Huss: Den Krossade Tanghästen" – Film av Martin Asphaug
Den som skäller på Beck-filmatiseringarna eller på Wallander-diton har uppenbarligen inte sett den här hemska filmatiseringen av en av Helene Turstens succédeckare. Alltihopa har TV-film stämplat så hårt över sig att skådespelarna inte ens verkar bemöda sig att försöka få till någon som helst naturlighet för sina karaktärer, och alla känns dessutom som om de är med i olika filmer. Det är inte spännande, det ser sjukt billigt ut och det känns helt overkligt med sina cigarrocksrökande operasångare och andra yxiga karaktärer. Undvik!
Extremfrosseri
Om du får en skitsnygg smokingjacka i julklapp som helt plötsligt inte sitter perfekt för att du fått världens osexigaste gubbmage så kanske, kanske de flesta av er skulle sluta trycka i er chokladhjärtan, semlor, nötter, alkohol och ligga hela dagen i sängen. Smart! Hjärnan bakom den här bloggen verkar dock fungera på ett helt annat sätt...
"Körslaget" – Trivsel-TV på TV4
Jag har sjukt svårt för körsång. Jag har dessutom någonting cyniskt inom mig som säger nej, nej, nej till att folk är så euroforiskt, frireligiöst överlyckliga när de sjunger att de nästan trillar omkull. Samtidigt så är Körslaget helt oemotståndlig snäll-TV full med "vanliga människor" som ser härligt supertöntiga ut och gör underbar fån-koreografi i snabbt uppsydda glitterkläder. Så kanske gröna delen på listan trots allt? Ja! Nä! För så blev jag helt kär i Timo Räisänen och hans fantastiska låtval (Kents Stanna hos Mig). Först Sugababes-cover och nu Körslaget – Melodifestivalen 2010 nästa för lovely Timo - å så åker han UT??? Skitprogram.
Windows Vista
Nu har jag bytt webbläsare till Firefox. Det hjälpte åtminstone något.

Ungefär så just nu.

5 kommentarer:

Din vän sa...

Hej hej. Tänkte bara tala om, ifall ni inte visste det, att denna fina filmblogg är nominerad till Kulturblogg Award i kategorin film. Här kan man rösta:
http://kulturbloggen.com/?page_id=5485

Anonym sa...

Ok för att klargöra en grejj; Kents låtar är helt ok om nån annan sjunger, (jag gillar verkligen inte JB sångröst men han är grym på låtskrivandet), och JAG verkligen ÄLSKADE Timos körs låt i fredags, (den där kentlåten). Han som sjöng solo var såå bra, vill se mer av han,, vill vill vill.

OCH så har jag en liten fråga; Var i Karlskrona hölls MF i våras?

// Jonas

Anonym sa...

nej fan, blev det såå många kopior,, hehe.. // Jonas

Oswald sa...

Okej, Jonas...eftersom du tjatar. :P
Men du ska veta att vanligen kommer man INTE undan med att snacka skit om Jocke Berg här i bloggen och sedan förvänta sig att jag skall vara på gott humör...
Den mannen är GUD!

Nåväl.
Melodifestival.
Karlskrona.
Det hölls i den nya hallen på Rosenlundsområdet vad den nu heter...
Först hette den väl Europolitan-nånting, och sen Vodaphone...men jag antar att det heter typ "Telenor Arena Rosenbom" eller nåt.

Anonym sa...

JÖSSES! Shit vad listor du skrivit i år igen. Kul!! Minns när jag skrev årslista 2006, det tog 24 timmar. Hahah!
Gott Nytt 2009!!