18 augusti 2008

Läget Just Nu - Vecka 0834




"Son of Rambow" – Film av Garth Jennings Ny
Regissören som gjorde Liftarens Guide till Galaxen har här låtit fantasin flöda ordentligt själv när han både skrivit och regisserat detta underbara lilla charmpiller a' la' Billy Elliott (etc etc) om hur tioåriga Will (som tillhör den ultrarelgiösa sekten Plymouth Brethren, som varken tillåter musik eller TV-tittande) och den jämngamla värstingen Lee (som bor ensam tillsammans med sin några år äldre bror – spelad av Gossip Girls Ed Westwick! – på ett ålderdomshem) oväntat förenas av intresset till att försöka göra en egen film. Beväpnade med en gigantisk VHS-kamera, flödande fantasi och en fransk utbytesstudent ger de sig i kast med att filma en uppföljare till favoritfilmen Rambo/First Blood i åttiotalets Storbritannien. Animeringar, charmiga ungar, absurda detaljer, härliga överdrifter, åttiotalsmusik/kläder/prylar/detaljer och en stor kärlek till filmmediet gör den här lilla filmen till en av höstens mest positiva överraskningar på bio. Missa den inte när den dyker upp den 12/9 på säkert alldeles för få biografer (överskattade Wanted och filmen jag snart kommer snacka om här nedan går nämligen upp samma dag) här i Sverige! Får jag inte tummen ur till en riktig recension så kan jag här och nu med lätthet hosta upp fyra spröda popcorn av fem möjliga.
"Patrik 1,5" – Film av Ella Lemhagen Ny
Jag vill inte säga så mycket om höstens största svenska homofilm (moahahah – hur svårt tror ni det är att få den titeln?) eftersom jag inte fått ned min 1300 tecken recension till QX ännu och jag vill att ni ska få läsa det där först...men skulle jag säga något så skulle jag nog säga så mycket som att jag har gillat Ella Lemhagens ironiska syn på villaområden sedan Drömprinsen och här är den lika kul som vanligt, att jag avskyr filmens trailer och att mina farhågor om att det här skulle bli ännu en film för heteros - där de minsann får veta hur vaaanliga vi bögar är och att vi är precis som dem (fast lite bättre på inredning och hårklippning) så länge vi inte har sex (så det visar vi såklart inte) – helt kom på skamm. Lemhagen verkar snarare vilja säga "Är ni dumma i huvudet – vill ni vara en del av det här? – samtidigt som hon slår fast att hur bra man är som förälder har ingenting med manlighet, kvinnlighet, heteronormativitet eller ens tvåsamhet att göra och att det viktigaste i livet är att man har någon som tycker om en. Dessutom vill jag bara slita loss Gustav Skarsgårds karaktär från vitaduken, hångla upp honom (något Torkel Pettersson får göra orättvist många gånger – har bögsex någonsin skildrats med sådan kåthet i svensk film som här) och gifta mig med honom – eller åtminstine ge honom en guldbagge. Hm. Det får räcka. För nu. Jag tror redan jag sagt för mycket.
"On and On" – Ny singel med Agnes Ny
Min enda invändning mot den här låten kan vara att jag kan tycka att videon kändes lite väl tråkig och billig för att kicka igång en halvt slumrande karriär, men å andra sidan är låten så pass bra och Agnes så snygg att hon förmodligen skulle kunnat stå i en soptunna och sjunga den och ändå få en hit. Jag applåderar nämligen fortfarande åt valet av Anders Hansson som låtskrivare till Sveriges bästa Idolvinnare genom tiderna, och ser fram massa emot albumet. Dessutom såg hon ut som J-Lo i annars aptrista Sommarkrysset. Läs resten här.
OS i Peking 2v
Det kanske inte direkt regnat medaljer över Sverige (no shit Sherlock), men visst är det sjukt roligt med OS i alla fall? Michael Phelps liksom…ADHD, iPodlurar och en kropp som en delfin...och fjorton jäkla OS-guld på två OS. FJORTON! Snacka om att få ha varit med om ett stycke idrottshistoria senaste veckan! Och adderat till det har vi nöjet av att kunna stå på löpbandet på gymmet och se på herrgymnastik, fått lära oss reglerna i kanotslalom, fått känna på en brottningsskandal (jag står helt på Aras sida – fuck The Olympic Spirit) eller fått känna oss lite ledsna för att någon missade en lerduva. Och då har knappt friidrotten dragit igång (men vi har ändå sett en kille jogga hem 100 metersfinalen) och jag har inte ens nämnt min lycka över SVT Play som kan vara den bästa TV-på-internet-grej som jag hittat sedan Xtube. OS är fantastiskt!
Chokladdoppad Mjukglass hos Flickorna Kanold Choklad & Konfektyr Ny
Alla vet ju hur gott chokladdoppad mjukglass är – ni vet när smält choklad stelnar till ett hårt skal kring gräddig mjukglass – och hos Flickorna Kanold Choklad & Konfektyr (på Södra Larmgatan vid Victoriapassagen i Göteborg) kan man få den med hemlagad, smält mörk choklad (de gör den i en liten fabrik i källaren till butiken) både på mjukglassen, runt våffelkanten och i botten på struten. Dessutom lagom stor för att du inte ska bli proppmätt och väl värd var som först kan tyckas vara ett överpris. Brittsommarens glasstips.
"The State Within" – TV-serie på SVT Ny
Jag har väntat på den här serien i ungefär ett och ett halvt år, då Weird Science tokhyllade den på sin site. Då kunde jag inte få tag på den - och när jag var i London glömde jag köpa den – men så nu plötsligt gör SVT ett genidrag och sänder alla avsnitten i en följd samma vecka (precis efter två timmar OS varje kväll). Det är verkligen en fröjd att se denna brittiska blandning av 24 och Syriana, och har ni varit dumma nog att missa den är det bara att hålla tummarna för att SVT har reprisrättigheter till ännu en veckas nagelbitande i vinter.
Cripps Pink Ny
Är det här världens godaste äpple? Förmodligen. Perfekt just nu när jag försöker intala mig dagligen att "frukt är godis" och att det ÄR godare med äppelklyftor i kanel än cashewnötter, glass eller chokladbiscottis.
"Mad Men" Säsong 1 DVD-box 2v
Jobbar vidare med min DVD-box och serien är fortfarande (en bra bit in på andra DVDn av tre i boxen) en manusmässig fest i varje avsnitt. För oss House-älskare är det dessutom en fröjd att få se Anne Dudek (Amber/Cutthroathbitch) som Betty Drapers bästa väninna dyka upp då och då.
"Bravo Reality-succéer" 7v
Höjdpunkter denna veckan: Den charmiga ungarna som skulle klippas i Shear Genius, den hyfsat smarta twisten med "en ut och en annan in igen" i Project Runway Australia och såklart förhandstitten på nästa veckas Project Runway med en hel catwalk full av tjocka, skäggiga dragqueens.
Kålltorp Ny
Mina tre år i Stockholms innerstad har av någon anledning fått mig att älska att jag bor i min lilla far-away-stadsdel när jag väl kommer hem till Göteborg. Det är nästan så jag inte alls stör mig på att vagnarna bara går var tjugonde minut (och att det tar en kvart in till stan på en sträcka som tagit 5min med en tunnelbana) längre och jag fullkomligt älskar att ha skog och småhusområden i närheten där man ogenereat kan ta morgonpromenader i sin fula gamla avlagda t-shirt och taskiga träningsbrallor även om klockan börjar närma sig tio, elva innan man kommer ut på grund av en vin-och-SatC-kväll med FF och fröken Harrysson. Kålltorp är fortfarande inte perfekt – det är evighetslångt till folk man känner och mycket är faktiskt bra med att bo innanför tullarna i huvudstaden (eller i centrala Göteborg) också minst sagt – men jag är helt enkelt bara glad över att äntligen vara lycklig över att det är just där jag bor när jag är där.





iTunes Store
Jag älskar ju egentligen iTunes Store och har helt sanningsenligt inte laddat ned mer låtar olagligt än möjligen en handfull (och då uteslutande sådant jag inte kan få tag i på just iTunes Store) sedan jag skaffade mig ett konto där. Nio spänn för fullvärdig kvalité är liksom inte värt att bråka om. det är toppen! Men sedan några veckor tillbaka har stället kraftigt försämrats i mina ögon (och det verkar typ omöjligt att få reda på vart man mailar för att bråka). Plötsligt har funktionen "Just Added" bara försvunnit! Det finns fortfarande en "New Releases"-variant – men den listar typ tjugo (fullständigt okända) utvalda skivor som varit samma i två veckor, istället för den lista på allting som lagts till senaste veckan (iTunes motsvarighet till att med stora ögon lyckligt bläddra igenom allting som fanns under "Nyinkommet" i skivaffärerna för tio-femton år sedan) som den gjorde tidigare. För mig är detta en katastrof. jag gick säkert in på Recently added två gånger om dagen innan för att kolla vad som släppts, och det var upphovet till ca 90% av mina köp. Vore jag skivbolagssnubbe (och hade mina artisters alster på iTunes) skulle jag reagera kvickt som fan och ta Apple i örat. Som det är nu förlorar de mer och mer av mina pengar för varje dag som går. Och jag betvivlar att det bara är mina.




Slut på Semestern
Jag har faktiskt fortfarande inte kommit över det ordentligt. Jag går runt med någon form av illusion att åka ut till Kista varje morgon bara är något tillfälligt som snart kommer att gå över, och sen kommer jag sitta i min solstorl i gräset i Kålltorp och läsa en bra bok och dricka en kaffe igen.
Ny Dator
Förra veckan drog jag ju alla fördelar, så nu känns det som om det är läge för att ta upp alla de stunder jag svurit över Windows Vista, över att gamla filer inte fungerar i nya program (eller att programmen inte ens finns) eller att jag och elektroniska apparater obviously har någon form av inbyggd fiendeskap där de måste starta om tvärt eller bara promt hänga sig så fort jag försöker göra något basic. And don't even start with that Mac-is-so-much-better-shit. Fundera över hur mycket svordomar jag fått plats med här om jag dessutom hade bytt system helt.
Idé och inspirationstorka
När jag skriver det här har jag tre dagar på mig att skriva fyra QX-recensioner – och inte en enda vettig idé om någon av dem i skallen. Helt tomt. Nada inspiration. Visst, ni kommer säkert få se fyra recensioner med mitt namn under när tidningen dyker upp på stan om typ en och en halv vecka...men låt mig säga så här: Vissa gånger läser jag inte vad jag själv skrivit och vissa gånger gör jag det. Septembernumret av QX lär inte bli vältummat hemma hos mig.
Brottning
Bedömningssporter känns ju alltid lite skakigt, och brottning verkar ju vara det nya konståkning eller simhopp, där ett gäng domare på förhand bestämmer vart medaljerna skall hamna. Trist. Heta män i trikåer som kramas har ju annars ett hyfsat publikvärde.
Missriktade koffeinkickar
Ska man stiga upp klockan 5.00 och åka tåg är det kanske inte bara smart att dricka en kopp kaffe vid niotiden om man vet att man är hyfsat koffeinkänslig. Resultatet blir lätt att man tillbringar en natt helt utan sömn...


Ungefär så just nu.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Svt play verkar bra, om man inte bor i en diktatur som inte får visa det (eller om det gäller alla länder utanför Sverige). Jag har aldrig haft så dålig koll på OS som i år, sammandrag över kinesiska framgångar, på kinesiska, är inte riktigt samma sak.

Dock så har ju just denna diktatur den goda smaken att arrangera OS och jag har den goda smaken (eller turen) att bo i stan där det sker. Jag var på plats när Bolt lekte hem 100-meter med onkuten sko. Mäktigt som tusan när 90000 pers är helt tysta innan starten för att vråla för full hals efter startskottet och i 9.69 sekunder (nåja, vi fortsatte ett bra tag till).

Oswald sa...

Jag kan meddela att SVT Play inte fungerar om du jobbar på "ett av sveriges största telecomföretag" heller. ;)

Har företaget IP-adresser som SVT Play inte garanterat kan säga är svenska så är det nämligen tokstoppochbelägg.

Inte för att jag skulle kolla på OS på arbetstid, men ändå...

Being Blogged sa...

Jag mailade iTunes och fick ett - "ny musik hittar du här, här och här".
-Nej, det var inte svaret på min fråga. VART ligger länken?
"Oh, är det förbättringar för siten så mailar du hit..."

De har verkligen universums sämsta kundtjänst på den där affären, tyvärr.

Förhoppningsvis dyker den upp i morgondagens uppdatering av affären. - För den finns på tex den Amerikanska versionen.

eurofivestar sa...

Ang: SVT Play. Samma sak gäller de flesta länderna. Booo! Jag vill ju kolla på BBCs sändningar på jobbet, men får inte. Jag får nöja mig med jobbiga SVT.
Och det är mycket konstigt egentligen, när det är samma sändning nästan. EBU ju har rättigheterna för hela Europa. Men! En kul grej är www.eurovisionsports.tv
De har alla EBUs olika "feeds" samt OS-sändningarna från de flesta EBU-bolag. Dock inte SVT eller BBC :( Men YLE Svenska finns. Haha.

Anonym sa...

fan jag som tyckte att son of rambow var rentav usel. det är fascinerande hur man kan beröras så annorlunda av en och samma film.

Oswald sa...

hahaha
Sant.
Men det är ju lite det som är det häftiga; att konst i alla dess former kan få en att reagera på helt olika sätt!

Jag tyckte både den var söt, charmig, absurd, rolig och jäkligt snyggt gjord på en och samma gång.

Vad var det du störde dig på?

Anonym sa...

kan hålla med dig om att den var snyggt gjord, helt klart. och jag brukar vanligtvis gilla "konstig" film, så jag är själv såhär med facit i hand förvånad över att jag tog emot den som jag gjorde.

men faktum är att jag uppfattade alla dessa konstigheter som omotiverade och rakt igenom saboterande för filmen. jag tilltalades av viss symbolik på sina håll, men i det stora hela fick jag inte ut nånting alls utav den.

skulle jag sätta popcorn hade jag nog faktiskt rentav gett den ett halvt, om än kanske ett av ren goodwill :P

Oswald sa...

Aha. Hoppsan. :)

Jag tyckte (inte oväntat då kanske) att det var absurditeterna som lyfte hela filmen. Det är ju lite sådär man minns sin barndom, helt skruvad och osann - för att inte tala om att det är sådana fantasier man har när man befinner sig mitt i den.

Anonym sa...

hehe måhända. kanske borde ge filmen ytterligare en chans vid tillfälle, men har tagit bort den från datorn så det lär nog dröja innan jag överväger att ta hem den igen.

hade själv tänkt skriva nån form av recension utav den men kändes bara menlöst när man inte riktigt greppade filmen alls.

det blir på nåt sätt för omständigt att kritisera en sådan film, som ändå är svår i förhållande till andra mindre sevärda filmer. som en paris hilton-rulle exempelvis. sådana är det ju bara att såga vid fotknölarna oavsett, ingen lär ifrågasätta en ändå.

Oswald sa...

Överhuvudtaget ska nog film ses på stor duk eller skärm för att kunna uppskattas och för att koncentrationen skall kunna hållas.

Att se film på datorn ger mig väldigt sällan något om jag inte redan sett den ordentligt.

Förstår vad du menar. Absolut. Men ett tips är att som jag försöka se varje film för vad de är och hur bra de lyckas med det.

Att dela upp dem i lätt/svår, seriös/oseriös, konstnärlig/komemrsiell eller vad du nu vill är ju ändå bara subjektivt och olika för olika individer.

Kanske läser nån det du skriver och är sjukt nere i Paris hilton-filmer. :)

Anonym sa...

den enes död är den andres bröd