22 juli 2008

Pilotprojektet 2008

Generation Kill
HBO, Onsdagar 20.00

Serien bygger på Rolling Stones-reportern Evan Wrights (i filmen spelad av Lee Tergesen, känd från Oz och för att ha varit sexmissbrukaren som låg med både Bree och hennes son i Desperate Housewives) krigsreportage om starten på Irak-kriget, och är senaste HBO-skapelsen ifrån männen bakom The Wire (David Simons och Ed Burns) – men i Sverige är/kommer serien förmodligen mest bli känd som Alexander Skarsgård-serien. Killen som tidigare mest var känd för sin far, sa få sekunder i Zoolander och för filmer som Hundtricket, har ju nämligen här fått sin första stora huvudroll i en riktigt påkostad TV-serie, och ska man döma av seriens första avsnitt (och well…det är ju det som de här Pilotrecensionerna är till för att göra) så lär han klara det med den äran och efter vad jag förstår så är hans Sgt. Brad 'Iceman' Colbert den som förmodligen kommer bli seriens hjärta och den karaktär tittarna ska känna samhörighet med.
Nu är jag långt ifrån såld på serien efter dess första avsnitt. Inte för att det inte är gediget gjort, utan mera av rent personliga skäl. Det är lite FÖR mycket testosteron och lite FÖR mycket öken, vapen och homofob soldatjargong för mig. Man har ju sett de här naturalistiska amerikanska krigsskildringarna några år nu sedan skeptikerna fick komma till tals utan att bli anklagade för att inte vara patriotiska, och jag är inte helt hundra på om det här är tillräckligt intressant för att jag ska orka följa det i alla kommande avsnitt. Dessutom är engelskan lite väl grötig stundtals för att jag riktigt ska hänga med, något som såklart alltid är störigt. Samtidigt är jag ju aldrig helt avvisande till en serie där vältränade snubbar konstant tar av sig på överkroppen, eller för att få ett stycke påkostad nutidshistoria med verklighetsbyggt manus.
Jag kommer helt klart ge det några avsnitt till. Frågan är bara om jag varit så villig till det om inte Mr Skarsgård adderat ett svenskintresse.

Fördel: Snygga snubbar med Skarsgård i spetsen i verklighetsbaserat manus.
Nackdel: Är man inte rätt trött på realistiska, hyfsat händelsefattiga ökenkrig nu?
Intressegrad: Medel
Gissat öde: HBO har ju en helt egen verklighet och visar ju det de spelar in. Huruvida det är något som kommer gå i flera säsonger är väl dock mera tveksamt.
Popp eller Poop? Ett skakigt, tveksamt (och sandigt) popp!

Inga kommentarer: