05 juni 2008

Grattis Danmark!

Det är ju vår tur i morgon (även om vi som alla vet egentligen firar Sverige bäst när de vinner i fotboll på tisdag eller självklart på vår riktiga nationaldag; midsommarafton) men idag firar danskarna sin nationaldag.
Vet inte riktigt vad de hittar på idag (de är ju skönt nog lite mindre extrema i sitt firande än våra gemensamma grannar i nordväst) men jag tänkte hylla dem med lite danska minnen och grejer jag gillar:

* Danska Wienerbröd med choklad i mitten och iskalla pilsner från Carlsberg/Tuborg
* Att man kunde åka dit och köpa alkohol fast man inte var tjugo
* Danska korvar (inte nödvändigtvis de röda pölserna)
* Syrrans och min heldag i Köpenhamn vi hade spontant för några somrar sedan
* Minnena från min tågluffstart (vilket jag sätter lika med tecken till starten på mitt vuxna liv) som skedde där
*
Louisiana Museum for Moderne Kunst
* Kyliekonserten i Aalborg
* Resorna dit med mina föräldrar varje sommar när jag var liten, då jag fick gå på Tivoli och fiska ankor och åka karuseller
* HC Andersen och Den Lilla Sjöjungfrun
* Resan som man fick dit för att man varit skolpolis i mellanstadiet - förmodligen den längsta resa jag gjort utan mina föräldrar vid den tidpunkten - då alla fick dåligt tillagad kyckling på Zoo
* Birte Kjaer, Ole Lund Kirkegaard, Viggo Mortensen, Kirsten & Sören, Lars von Trier, Susanne Bier, Paprika Steen och deras coola drottning.
* Den där ljuvliga påskhelgen i Köpenhamn med "Gays on the Ways" då solen sken, vi hängde i Kristianaia, såg Erasure och sjöng karaoke

* Självklart alla deras fantastiska filmer (bäst efter USA?) som Bröder, En Kort En Lång, Festen, Älskar dig för evigt, Okay, Breaking the Waves, Blinkande Lyktor, Den eneste ene och Dancer in the Dark
* Att de så här i EM-tider faktiskt är det land som gjort världens mest klassiska fotbollslåt någonsin (skäms fjant-Elias!)



Grattis Danmark!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och SPRÅKET! Älskar danska. :)
Åh, fy fasen vad jag längtar tillbaka till Köpenhamn...
Btw, Sonja Aldén har ju släppt en ny singel!

Oswald sa...

Japp, I know.
And I didn't like it.
=)

Eller den var väl "okej", men inget jag går igång på.

Fast vi har med den på QX Speldosa i majnumret...

Björn sa...

Glöm inte bort en av världens bästa tv-serier, "Matador", och världens snyggaste kronprins!