18 februari 2008

Läget Just Nu - Vecka 0808




Melodifestivalen 2008 (Västerås) Ny
Vilken underbar schlagervecka! Inte bara för skrällen där två av mina favoritlåtar gick direkt till Globen (där Sanna numera är ett av mina vinnarhopp) och den tredje till Andra Chansen (nu pratar vi om Ola alltså, även om Androla var min nummer fyra), utan även det roliga startfältet och Västerås som var en underbar schlagerstad. Vi bodde jättebra på samma hotell som Anna Book och Anne-Lie Rydé i en liten svit (yeah, well) precis bredvid stadshotellet där alla fester var och bredvid puben Harrys där halva gamla Alcazar återförenades. Även om kroppen i skrivande stund är trött så är det ett schlagerminne för liver att få ha varit där och på den sjukt roliga efterfesten som följde. Att Ola, Sanna och Rongedal är så galet trevliga gör inte saken sämre. Hurra hurra. Nästa stopp: Linköping! Och nu blir det åka av...
"Empty Room" - Skrällschlager m Sanna Nielsen Ny
Superskrällschlager-Sanna (finns det flera kvällstidningsprefix?) förtjänar verkligen en egen rubrik på veckans lista. Vilken röst! Och så älskar man ju när någon som varit helt uträknad ("ska hon vara med i år igen - suck") tar revansch och samtidigt blir den mest framgångsrika artisten i festivalen sedan deltävlingarna startade (hon har kommit till final alla fem gånger hon ställt upp). Jag älskar Sanna! Och Bobby och Aleenas fantastiska nittiotalsballad.
"Skins Säsong 2" - Brittisk Ungdomsfavorit Ny
Under en vår (okej...det ska väl egentligen vara vinter nu) då det är mer än lovligt tunnt på TV-fronten på grund av strejken så känns det oerhört lyxigt att en av mina favoritserier från ifjol - den suveräna, over-the-top-ungdomsserien Skins - kommer med sin säsong två. Det blev dessutom inte sämre av att första delen helt fokuserade på (gubbsjukevarning) supersöta bögen Maxxie och hans problem med sin pappa, hans härliga nonchalans till sina mobbare (if you can't beat them - fuck them) och hans goda hjärta då han var en av de få som vågade hjälp Tony efter hans olycka. Det här är en serie ni inte borde missa! Femman körde första säsongen, så antagligen kommer tvåan där också så småningom.
TV4 Komedi Ny
Den här kanalen låg på listan i somras, men sen så tappade jag lite intresset (mest för att det dök upp så mycket annan TV igen i höstas). De senaste veckorna har jag dock fått en liten nytändning. Största anledningen stavas Pantertanter (som dyker upp sådär lagom till man kommer hem och har ätit och tränat) - men jag har också snöat in på Couplings igen. Och Will & Grace. Och M*A*S*H. Och nån australiensisk sketchserie som är sjukt kul. Jättebra. Cosby och Alf kan jag dock klara mig utan...och framförallt hemska, hemska Linus på Linjen.
Semlor 6v
Jag är tokkär i minisemlorna från Annikas Konditori på Odengatan. Helt magiskt bra (även om de är sjukt dyra) med mindre semlor så man inte får i sig för mycket. Men (tyvärr för min mage) Västerås hade också magiskt goda semlor...och då i långt större storlekar. Jag tror jag åt ikapp hela årets semmelkvot förra veckan. Mums!
Schlagerblogga på TV4.se Ny
Ni har väl sett att underdtecknads schlagerblogg Schlagerprofilerna nu också gått och blivit TV4.se's officiella Schlagerblogg under brinande Melodifestival? Så är det i alla fall, och även om vi såklart hellre haft alla inklickandes på vår blogg för besökarsiffrornas skull, så är det rätt häftigt att se det man skrivit poppa upp under loggan hos en av Sveriges största TV-kanaler parallellt. Lägger viss sordin på fyllebloggandet, dock. Men det får man väl ta.
"Love in Stereo" - MF-bidrag m Ola Svensson Ny
Okej, Ola var kanske lite nervös i lördags i direktsändning, eftersom hans röst och självförtroende på scen inte kändes i närheten av de höjder de varit under repen i veckan. Men, men. Love in Stereo är fortfarande en av årets bästa MF-låtar i min värld, med sitt underbara nostalgisound av John Farnham möter Nik Kershaw, och sin roliga scenshow med säckpipor och svartvita 80talskläder. Dessutom så är Ola samtidigt en galet trevlig kille, och sådant imponerar ju alltid också på mig.
"Yoggi & 3 Korn" - Oväntad nyhet från Arla Ny
Jag stör mig lite på att Arla bytt ut alla sina Yoggiförpackningar så jag likt en pensionär inte hittar den sorten jag vill ha...men jag gillar faktiskt den här lite skumma nyheten med hallon (ellerjordgubbs) yoggi som innehåller stora, hela corn. Det låter konstigt, konsistensen känns konstig - men det är faktiskt rätt gott med den här färdiga müslivarianten.
"Make Me a Supermodel" & "Project Runway" - Reality på Bravo 2v
Finalisterna i Project Runway är klara och kändes väldigt rättvisa. Make me a Supermodel fortsätter vara perfekt slask-TV. Egentligen borde jag väl addera Project Catwalk i rubriken också, eftersom då skulle den reality-TV trojka jag fortfarande längtar efter varje vecka vara komplett.
"Just a Minute" - MF-bidrag m Rongedal Ny
Få människor har suckat djupare än vad jag gjorde när jag fick veta att bröderna Rongedal skulle vara med i festivalen. När en enveten schlagerbloggsläsare hela tiden varnade för bröderna så skrattade jag bara och tänkte att i en delfinal med Androla, Sanna och Ola så kan de där majapirajorna hälsa hem... men då visste jag ju inte att de skulle ha lördagens roligaste scenshow i kombination med festivalens hittills gladaste partylåt i Mika/ScissorSisters-anda. Tur att man inte är en sämre människa än att man kan ändra sig!




"Män som Hatar Kvinnor" - Försäljningsframgång av Stieg Larsson
Så har jag då äntligen läst ut boken och stiftat bekantskap med Kalle Blomkvist och hans salamander (eller hur det nu var) så jag vet lite vad folk pratat om de senaste åren, och mitt omdöme är väl ett rungande...nja. Det är inte dåligt (redan från första stund blir man ju nyfiken på de där blommorna och ju längre boken mal på så vill man ju absolut veta vad som hänt Harriett (även om frågan huruvida hon lever eller inte känns lite väl uppenbar)). Huvudpersonerna är ett klart befriande deckarteam med sina mörka sidor och sin ovnligt fria inställning till sex, och språket är så lätt och friktionsfritt att läsa att man knappt märker att man gör det. Kudos för det. Samtidigt kan jag inte låta bli att förvånas över de makalösa framgångar boken haft. Precis som när man läste DaVinci-koden så känns det hela lite som en antiklimax efteråt när man inser att det hela inte var mera en en helt vanlig bestseller - men (i det här fallet) med en kittlande story runtomkring. För det kan väl inte bara vara jag som tycker det är tröttsamt när Salanders datorköp ska ta tre sidor med olika prestandafakta radade sida upp och sida ned som en reklamannons (eller en stunds skrivlycka från en imponerad användare)? Eller när webadressen för olika program Blomkvist använder med framgång presenteras? Och de där hundra sidorna i slutet med en käck subplot runt halva Europa efter att mördaren var avslöjad gav mig inte mycket, utan kändes snarare som ett antiklimax. Hm. Två-tre popcorn som mest skulle jag säga - men självklart kommer jag ändå läsa de andra två...





Schlagerturnétrötthet i Kroppen
Jag är väldigt lycklig över att jag inte är artist... Min stackars 35åriga gubbkropp har svårt att bara klara av fyra dagar i veckan av dåligt med sömn, skräpmat, jobb i arenan och party till på småtimmarna. Läpparna spricker, eksemen sprider sig och värsta av allt...
Schlagerturnéfetman
...är att man inte hinner träna, samtidigt som det är så lätt att få i sig chips (obegränsad tillgång i SVTs pressrum), pizza och semlor när man är på resande fot. Jag var 0,9 kg från mitt februarimål efter influensan...nu är det plural på kilona som skiljer mig därifrån. Skräp!
Inkompetenta Människor på Helpdesk
Att ha datorproblem är nog så frustrerande utan att man ska behöva utsättas för flera timmar i telefon med någon som A) behandlar en som en idiot och B) inte själv har en aning om hur de ska lösa problemet. Kan som kuriosa nämna att dagen efter tog jag nya tag, ringde upp igen, fick en ny kille - och han löste allt på mindre än tio minuter efter att ha lyssnat på vad jag trodde var felet.
Bloggförsummande
Jag är verkligen inte speciellt duktig på att hantera jobbet och schlagerbloggen OCH denna bloggen samtidigt. Men jag hoppas ni kommer tillbaka till påsk. Då är jag bara er!
Hemlängtan
Jag saknar min soffa i Göteborg på söndagarna....men saknar jag den (och okej då - mina polare) tillräckligt mycket för att övervinna min flygresa och hänga med cirkusen upp till Kiruna för årets hetaste tävling-innan-Globen i årets kallaste klimat?

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: