21 januari 2008

Läget Just Nu - Vecka 0804




"Control" - Film av Anton Corbijn Ny
Att mästerfotografens första film skulle vara full av galet vackra bilder där varje scen känns som ett av hans fotografier var kanske inte så oväntat. Inte heller att historien skulle handla om Joy Division och dess sångare Ian Curtis - killen vars nuna bidrog till att Corbijn slog igenom stort som fotograf. Att den skulle kännas som en svartvit variant på (en av mina favoritmusik- filmer) Backbeat kanske man kunde ha gissat också, och att Samantha Morton var fantastisk och Sam Riley (som ser ut som en yngre Fredrik i Filip&Fredrik) likså hade man ju hört. Men att jag skulle bli så otroligt tagen av den var jag nog inte beredd på. Speciellt som min enda relation till Joy Division är New Orders hits och Love will Tear Us Apart (som används såå snyggt i filmen). Tre perfekt poppade popcorn från Oswald!
Medium Rare - Brittisk Varieté Ny
Okej, allt var inte bra - och hade jag behövt betala något själv förutom drickan så betvivlar jag faktiskt att jag tyckt det var värt pengarna. Men gratis är gott som ni vet - och speciellt som man då kan ta två-tre halvkassa nummer i väntan på det underbara stripptrolleriet eller den söta jonglören med sitt underbara cigarettrick i sällskap med trevliga människor och en alkoholfri mohito. Och den där röda näsduken som trollades fram ur hennes...well...det är ett minne som kommer stanna kvar länge kan jag lova i alla fall.
Schlagerkvällar med R 2v
Mera tacos. Mera norsk schlager. Tänk hur snabbt man kan skapa nya traditioner.
"R.E.A" - Instutition på Börsen Ny
REA-gänget börjar bli gamla och slitna - det råder ingen som helst tvekan om den saken. Beatbox-killen som var gästartist var kul i fem minuter och andra akten sackar något enormt eftersom alla sketcher vevas minst ett varv för mycket (och TRE sktecher om Arn är helt klart två för mycket)... Men första akten är rapp och rolig, och när man dessutom blir bjuden på mat och dryck av en tantastisk polare samtidigt så kan man ju inte annat än att stoppa alltihopa på den gröna delen av listan.
"Brothers & Sisters" - TV-serie på ABC Åt
Kanske, kanske, kanske kommer strejken snart att ordna upp sig nu när regissörerna gjort en deal. Hoppas, hoppas, hoppas för jag vill inte vara utan familjen Walker ända till i höst!
"Project Catwalk/Runway" - Brittisk Reality 2v
Serierna är ju så lika till formen och båda två så pass oumbärliga för mig varje vecka att de får dela på prenumerationen en placering från och med nu.
Tetris Mania Ny
Jag tror mitt förhållande till knark vs alkohol är som det till TV-spel vs mobiltelefonspel. Jag skulle inte komma på tanken att skaffa det förstnämnda eftersom jag vet hur besatt jag blir när jag har obegränsad tillgång till det sistnämnda... Just nu kan jag lägga mig på sängen vid elva...och plötsligt är klockan halv två och jag har spelat Tetris Maina hela tiden. Galet.
Semlor 4v
Om man bara får äta en i veckan så måste den ju vara fantastisk. Det var inte den från Ljungqvists som var förra veckans semla... Men de får såklart fortfarande ligga på listan eftersom de är bakverket nummer ett!
RotmosNy
Underskattad maträtt som man äter alldeles, alldeles för lite.
"Dr Frankenstein" - Svensklåt i Rumänsk MF Åter
Min schlagerbloggskollega Mr R hatar sådana här Studio54-producerade discodängor, men själv är jag lite svag för den bombastiska It Raining Men-ripoffen i refrängen.




Vit Månad i Januari
Den här veckan hade jag kunnat dricka ett gott vin på vareité, dito till en underbar bit kött på Börsen och R.E.A, slurkat bubbel och sjung SingStar hos Ronny och kanske tagit en tur till Lino med förfest på lördagen. Istället blev det vatten, alkoholfri mohito, light cola, alkoholfritt mousserande vin, juicedrinkar och lördagskväll i soffan med en kopp kaffe... Jag säger inte att det är tråkigt. Bara väldigt annorlunda.




Sömnbrist
Jag måste, måste, måste lära mig att sova...och framförallt att lägga mig i tid!
Carola & Andreas i Melodifestivalen
Kunde de inte bara väntat några år? Nu känns det både galet desperat och jättetrist (för även om jag inte är 100% på att de vinner, så lär de i vilket fall slå ut massa favoriter på vägen till den garanterade topp tre placeringen. Arg! ARG!! Å jag som var så glad att det var så öppet innan...
WGA-strejken
Snälla, snälla, lös det här nu så vi kan få några få nya program till i vår! Plus en massa nya rykten att blogga om...
Klåda
Ska nog inte säga mer än så, men de som träffar mig dagligen vet.
"Wire in the Blood" - Specialavsnitt
Jag älskar ju vanligen Tony Hill - men det här specialavsnittet då han åker till USA för att vittna i en rättegång - och istället börjar lösa fallet på egen hand - var inte kul alls. Dels saknar jag alla de brittiska sidekicksen som faktiskt har en stor del i serien också (även om de bakom verkar tro att Mord i Sinnet är en Robson Green one man show) och dels blir det bara för mycket med Hills hjärntumörsyndrom, ormar och att han löser fallet utan någon som helst koppling till polisen. Nä, bring back den gamla goda serien!
Knorr's Sparrissoppa
Okej, jag trodde att jag gillade sparris...men det gjorde jag tydligen inte. Eller så var det bara den här soppan som var misslyckad. För vidrigt var det och hela paketet åkte i vasken efter tre skedar. Undvik!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: