31 januari 2008

Filmrecension: Utlämnad

Utlämnad
Gavin Hudd, USA

Vi med någon form av Jake Gyllenhaal-fetish får valuta för biljettpengarna redan första halvtimmen i en het scen, men även de som inte har en sådan läggning kan nog gilla den här helt okej varianten av filmer som Traffic och Syriana. Reese Whitherspoon spelar kvinnan vars man förs bort misstänkt för samarbete med terrorister, Meryl Streep (som gör ännu en lysande Anna Wintour-variant) är politikern som ligger bakom och nämnda Gyllenhaal är agenten på plats i Egypten (hur han och Whitherspoon kunde bli ihop under den här filmen där de inte har en enda scen ihop är för övrigt en gåta) som börjar tvivla på sitt fosterlands metoder. Det är snyggt berättat med en och annan tvist, och på många ställen även skrämmande i sin verklighetstrogna beskrivning av självmordsbombare och tortyr. Samtidigt kan jag inte hjälpa att det känns som om man sett det innan, och att jag tyvärr blivit lite blasé och inte längre chockas av USAs fula metoder i kampen mot terrorismen. Effekten blir istället att jag inte orkar engagera mig känslomässigt trots att alla inblandade tar i så det ska kännas Oscarsvärdigt - något som för övrigt misslyckats helt då filmen floppade i USA och knappast kan räkna med några priser. Klart sevärt skulle jag ändå säga, men kanske mera som en söndagsfilm på TV än måste på bio.

Inga kommentarer: