02 juli 2007

Läget Just Nu - Vecka 27

Bra Saker Just Nu:

Syrran, Favvo-P och FF Ny
Helt enkelt för att utan de här tre personerna så hade jag förmodligen fortfarande hållit på att flytta, städa, packa upp och packa ned. Tack så fruktansvärt mycket för hjälpen – och välkomna på besök på balkongen i sommar!
Ny Lägenhet Ny
Dagarna efter jag flyttat in i min förra lägenhet upptäckte jag att det luktat cigarettrök i garderoben, att ingen frys fanns, att de började spränga upp trapphuset för hissbygge och fyllde gården med byggplatsmaterial, att råttorna invaderat huset och att grannarna spelade gitarr till ett på natten. I mitt nya bo (det närmaste året om ingen skickar hem mig till Göteborg) har jag hittills ägnat den mesta tiden till att dricka jordgubbssmoothies på den splitternya balkongen... Nuff said. Här är det bra.
"Wicked" – Roman av Gregory Maguire Ny
Jag berättade väl det mesta om min passion för Landet Oz i allmänhet - och den här fantastiska fantasyberättelsen om tre av landets häxor före Dorothy & Co i synnerhet - i fredagens Sinnenlista här i bloggen, men jag känner att det finns inget annat i TV, film eller musikväg som just nu kan hota min passion och besatthet (varenda ledig stund är ett potentiellt "hinna läsa några sidor"-tillfälle) för den här boken, så det fanns inget annat att göra än att ta upp den här igen.
Läsa Böcker-Period 3v
Det är ju bara att kolla placeringen ovan för att förstå att böcker är sommarens TV.
"Kitchen Nightmares" – med Gordon Ramsay Ny
...om man bortser från obligatoriska brittiska deckare (som fortfarande är min största TV-mässiga sommar-guilty pleasure) och Mr Ramsays härjande i dito brittiska restauranger. Har dessutom börjat klämma en hel del avsnitt av Gordon Ramsey's amerikanska succésåpa Hells Kitchen, men får nog erkänna att det är lite för mycket spelad bootcamp och evighetsupprepningar av karaktären "previously in Hells Kitchen..." för mig, så jag håller mig nog till mardrömsrestaurangerna på SVT i sommar (och ser med förtjusning fram till första säsongen av den amerikanska varianten av samma serie som har premiär på veckans absolut bästa TV-tid – torsdagar 21.00 mot CSI, Grey's Anatomy och Supernatural - i höst på Fox.)
Party & Shoppinglördag Ny
Det bästa med att jobba stenhårt med flytten till tre på natten på fredagen är att man får en heldag med shopping och party med sin bästa polare på lördagen. Efter en vecka med förmaningar från syster om att jag har alldeles för mycket kläder, lyckades jag shoppa fyra nya snygga tröjor att pressa in i den redan sprängfyllda garderoben, komplementshoppa lite inredningsprylar som saknades, ha invigningsförfest med olika drinkar tillsammans med R1 och FF och sedan hinna med en skoj grekisk afton med Eurofivestar, Nina & Kim (inte schlagerstjärnorna...men ändå schlagerstjärnor på nåt vis) med flera i en söderförort och en dyngblöt natt på Lino med alldeles för många bloggare för att jag ska komma ihåg det så här efteråt. Skoj var det i alla fall...även om min andradagsbakfylla just nu håller på att ta kål på mig.
"Though, I'm Just Me" – CD m Maia Hirasawa Ny
Maia kändes som en andningspaus bland överkäcka Wahlgrenare i den repris av Allsång på Skansen jag råkade snubbla över, och hennes skiva (just nu etta på iTunes nedladdningslista) är en fantastisk liten Björk-möter-Håkan Hellström-stund med de två singlarna som naturliga frontfigurer...men också andra lyckopiller som Crackers osv.
Sommar 4v
Ingen sommar utan att man får klaga lite obligatoriskt på vädret...så här kommer det: vad hände med högtrycket? Varför regnar det på mig när jag flyttar alternativt shoppar med FF – men strålar massa sol och är varmt när jag tvingas sitta (i stort sett ensam) på jobbet? Ändå kan man ju inte låta bli att älska sommaren – speciellt Stockholm en solig dag när det är sådär turistbyråvackert då även alla 08-hatare inte helt kan ignorera att vi har en av världens vackraste huvudstäder.
Häägen-Daz Coconut Macaroon Ny
Tror det här egentligen var en limiterad smak ifjol (lanserades med förklaringen "Med Coconut Macaroon flirtar Häagen-Dazs med 70-talets kombinationsdesserttrend där ingredienserna kokos och mandelbiskvier återkallar särskilt starka minnen. En nostalgisk tripp som gör sig lika bra ensam som tillsammans med goda vänner.") men då missade jag den helt. Istället dök den upp i en frysdisk på Östermalmstorgsvarianten av livsmedelsbutiken Vi och har efter det gjort succé på min balkong. Adderar också ytterligare en nivå till min (lite oväntade) pågående kokostrend, där Hawaiian tropic och Cocos-Barcardi tidigare varit de mest framträdande faktorerna.
La Camilla Ny
Släng dig i väggen Mats Strandberg! Intervjun med La Camilla i senaste numret av gratistidningen Rodeo är nämligen så mycket mera 90talsnostalgi och ett bättre dokument över dess tidsanda än hela Bekantas Bekanta. La Camilla ÄR 90tals-Stockholm och hennes svar till den blott 22-åriga journalisten (vilket jag nämner bara för hon alltså därför missade mycket av La Camillas storhetstid och därför ställer precis rätt nyfikna frågor där La Camilla kan bre ut och krydda sin svar utan att bli ifrågasatt för mycket) är helt underbara, typ:

Vilka var it-folket på 90-talet?
La Camilla: Alice Timander har ju hängt med hela tiden. Har hört att hon bara har nåt år kvar, det låter för hemskt. Måste nog ringa henne. (...) Det är konstigt, några av dem man hängde med finns ju inte kvar längre, så det är lönlöst att nämna dem.
Menar du att de har gått bort?
La Camilla: Nej, nej. De är bara inte kända längre.


Eller om Leila K: "Den kvinnan...det finns inget hopp för henne alls" eller om sin egen klubb på Atlantic på 90-talet: "Vi hade två stora macholesbianer i dörren och en performance-show med två lesbiska brudar som hade stora köttstycken på sig. De var inlindade i plast och bet köttet av varandras kroppar. De var rakade både på huvudet och könet och alla stod och kollade. Björn Borg stod alltid längst fram."
Ahhh. The 90s. Själv gick jag på Chalmers. Not that much lesbian meat biting.

Tveksamma Saker Just Nu:

"Sicko" – Film av Michael Moore
Jag tycker absolut man ska se filmen för att få en liten inblick i det amerikanska sjukvårdssystemet och för att Moore alltid är lite kul när han är arg. Samtidigt är det inget man nödvändigtvis ser med en låda popcorn på bio då dess filmiska underhållningsvärde är inte alls i samma nivå som i hans föregående filmer. Läs mera HÄR.

Dåliga Saker Just Nu

Flyttstäda/Flyttpacka/Flytta
Sista gången vi pratar om det på ett tag nu va? Okej. Bra.
Nya Lägenhetens TV-utbud
Gah! Jag har hamnat i ett TV-mässigt U-land! SVT1, SVT2 och TV4 – och Europsport, Kanal 6 och Aftonbladet-TV. Aaaaaargh. Måste försöka fixa till det efter sommaren (nu ser jag ju bara Morden i Midsomer ändå). Inte för att jag ser så mycket TV på TV...men man måste ju hålla sig hyfsat uppdaterad på svensk TV också...
"Giftig" – Singel av Mange Schmidt
Alltså jag vet inte varför jag har så sjukt svårt för Mange Schmidts röst, men det är något där som gör att jag bara inte kan ta det till mig. Dessutom har ju nya låten en visselslinga som är svårare att få ur huvudet än förra årets glassiiiiiiiiiiiiiigt-vrålande.
Andradagsbakfylla
Man vet att man börjar bli gammal när dagen efter dagen efter är värre.
Merrin Dungey Kickad från Private Practice
Okej, jag inser väl att de kanske behövde göra något åt att kemin aldrig ville infinna sig mellan Addison och hennes bästis i pilotavsnittet... Men jag gillar ju Merrin (och jag och FF var ju överrens om att det var Mr Not-so-good-looking-nipples som skulle kickas) så jag tycker ändå det är tråkigt att hon fått kicken när serien drar igång på riktigt i höst.
Eksem
Stress, bära tunga grejer och ständig kontakt rengöringsmedel är verkligen inte det bästa om man vill ha snygga händer.

Ungefär så just nu.

6 kommentarer:

eurofivestar sa...

Gud. Den där HD glassen låter underbar!!!
Men bara 6 kanaler? Jag skulle nog dö. :-D

Oswald sa...

I know!
Jag vill ha alla dina kanaler...

Fast okej - där fanns fler än sex. Men vem bryr sig när det är Discovery och Kanal Lokal, liksom.

Ge mig VH1 och Star och BBC och lite sådant!

eurofivestar sa...

The answer my friend, is Digital-TV.
Faste den kanalen du egentligen behöver är Smash Hits TV. Som igår hade "Sinitta presents the top 30 Pop Princesses" :-O

Fredrik sa...

*Reklamspoiler*
"While searching the globe for flavor inspirations, we've discovered rare and unique ingredients that we knew would make great ice cream, but their scarce availability has prevented us from using them. With Häagen-Dazs Reserve™ Series we're now able to make these extraordinary flavor combinations available to true ice cream enthusiasts like you."

Varför hittar man inte alla dessa sorterna på Sevvan?

http://www.haagen-daz.com/reserve/

Anonym sa...

Macadamia brittle kommer alltid vara favoriten, eller en av de iaf... :)
Den går säkert att äta på din balkong Oswald ;-))

Anonym sa...

Fabulous lista som vanligt! :D
Och själv glömmer jag bort att skriva nåt VARJE vecka. Haha. Skäärpning!
Nya lägenheten ser ju superfräsch ut. :D