01 maj 2007

Läget Just Nu - Vecka 18

Bra Saker Just Nu:

Sadama Market Ny
Med risk för att låta som en sextonåring på sin första skolresa till ett land med lättare spritrestriktioner så måste jag ändå lägga den här lilla oansenliga spritförsäljningsbutiken innanför passkontrollen på färjestationen i Tallin som veckans etta. Varför? För att den var den enda – i en stad som man till 70% åker till för sina gigantiska, billiga spritbutiker – som fick hålla öppet under det pågående estniska kravallspritförbudet. Förstaplatsen får också inbegripa allt annat som var trevligt med resan; att umgås med familjen, parfymfyndet i Taxfreebutiken (de hade ETT exemplar av nya Fahrenheit 32 till försäljning), de vackra byggnaderna i gamla stan och…well…typ det.
Jobba i Göteborg Ny
"Men åk hem då din klagande jävel" ropar kanske den chockerade Stockholmaren efter den rubriken. Och okej, det kunde ju vara ett alternativ om det inte vore så att jag skulle sakna allt som är bra med Stockholm i så fall. Den här rubriken får istället helt enkelt bara för själva arbetsplatsen, dvs rummet där jag sitter och jobbar. Det är SÅ mycket trevligare att sitta vid läskautomaten (lightcola fem spänn) på Lindholmen och kunna smita iväg för att ta en riktig latte eller en gratisfrukt med dubbel-E i en paus, eller varför inte en lunch på piren i solskenet med fröken Harrysson. You don't get that in (döden i) Kista(n). Dessutom innebär ju jobb i Götet alltid en chans till ANTM i FFs soffa med suverän mat senare på kvällen…
"Disco Tango" – Dansk Sjuttiotalsschlager m Tommy Seebach Ny
Kanske en av de bästa låtar (självklart med Eurovisionshörapparaten på) som deltagit i ESC. Dansk sjuttitalsdisco med en helt oemotståndlig text och refräng. Jag vet att jag valde en annan låt som min 'all time favourite' när vi spelade in Melodifestivalradioprogrammet (mer uppgifter om det lär dyka upp fram över), men den här var väldigt, väldigt när att bli vald i stället kan jag lova. Den här placeringen får också stå som symbol dels för den f a n t a s t i s k a presenten jag fick av Arne (ALLA låtar som någonsin deltagit i ESC) som dominerar min iPod nu inför nästa veckas resa och dels för att det blir mycket, mycket ESC ett tag nu när jag bestämt mig för att man gör det här till 100%...inte halvdant.
"Heroes" - TV-serie på NBC 9v *åter*
Äntligen tillbaka! Så fruktansvärt genial nörd-TV att man inte tror att det är sant. Både snyggare, roligare och med kortare "får vi någonsin veta hur det hänger ihop"-subplots än sina nördföregångare Lost och Arkiv X. TV4s bästa inköp på flera år – hoppas de vårdar det väl!
Kompressor – Pannkaksrestaurang i Tallin Ny
Det tar en stund innan man får maten man beställt (minst sagt) – men när det är avklarat kan man få fyra gigantiska (och jäkligt goda) pannkakor/crêpes (både matvarianten med typ ädelost & svamp och efterrättsvarianten med typ sylt & grädde) plus två cola och två stora stark för dryga hundralappen.
Svenskt Rökförbud Ny
Ett av de få förbud som man verkligen är stolt över som svensk och som alltid får hamna på listan när man varit utomlands.
"Molitva" – Serbiens ESCbidrag m Marija Šerifović Ny
Jag har tröjan (som Marija har i videon), jag lyssnade på henne ohotat mest förra veckan, jag har den braiga dansremixen i lurarna just nu och jag har valt henne som favorit i radion. Det är mycket Serbien just nu. Börjar dessutom nästan ta det personligt när folk hela tiden ska prata om hur ful hon är. Kolla bilden...vad är problemet?
"Shear Genius" - TV-serie på Bravo Ny
Okej, okej: Det här är värsta sortens meningslösa TV och typ sista utposten för en redan urvattnad programidé… Men med sin slående likhet till Project Runway och med sina roliga tävlingar och (som vanligt) lyckade casting, så är den här realitytävlingen där man ska hitta 'America's Next Top Hairstylist' min absoluta favoritslask-TV efter ANTM just nu.
Fun Light Darling Rhubarb & Amazing Grape Ny
Syrran hatade dem – jag tycker att det här är lightsaftens bästa avknoppning sedan…well…Tropical Fruits. Kommer fungera utmärkt med vodka.
"Kiss You Off" – Singel m Scissor Sisters Ny
Bara för att jag ville ha med dem denna veckan också, och för att det är den snyggaste video de någonsin gjort!

Tveksamma Saker Just Nu:

"Earth Intruders (Mark Stent Extended Edit)" – Singel m Björk
Björk får en listplacering bara för intentionen att vilja vara hittig igen och för att hon jobbar med Timbaland. Å så kan jag inte låta bli att älska låten lite också.
Bostadsrätt?
Lägenheten i Göteborg blev min första april efter fem års boende där. I veckan kom en lapp om att man vill dra igång en bostadsrättsstyrelse och försöka köpa fastigheten. Lägligt kan man tycka minst sagt…
"Ugly Betty" – TV-program på ABC
Jag älskar Bettan ovillkorligt, men de får passa sig så att de inte hamnar i desperate Housewife-träsket inför säsong 2 och bara står och stampar på samma ställe utan fokus. En liten uppryckning denna veckan till trots så glider Justin&Co ned på gult. Bara så de skärper till sig!
Deklarationsavdrag
Maybe. Maybe not.

Dåliga Saker Just Nu

Tallin med (eller snarare strax efter) Kravaller
Heter säkert "Taaliin medu Kraavaaliinnen" på estniska...
Kallt, grått och folktomt. Litet, sönderslaget och fullt av poliser. Å så spritförbudet på det. Nä, man kan verkligen inte säga att Estlands huvudstad fick mig att vilja återvända inom de närmaste tio åren i alla fall.
Tappa sina Handskar
En riktig humörsänkare – speciellt när det knappt går att få tag i nya längre och när det nästan är minusgrader i Tallin.
Färjor
Inte min grej alls. För mycket vatten utanför och för mycket krom och glas inuti. Dessutom gungar det trots att det inte blåste typ alls (hur det hade varit med kraftigare vind vågar jag inte ens spekulera i). Japp, jag må vara harig…men samtidigt: ställen som får mig att framstå som en av de snyggaste med bäst smak är inte rekommenderade att vistas för länge på av socialstyrelsen.
Min Kropp
Är det inte trivselfetma så är det nageltrång, hudutslag eller svullen-fot-på-grund-av-humla. Något säger mig att mitt psyke spelar in på något sätt…men jag trivs verkligen inte med mig själv just nu.
Irlands (med fleras) ESC-bidrag
Allvarligt? Hur dåligt kan något vara och fortfarande få kallas musik?
Bloggdöd & Bloggmättnad
FFs blogg är sedan längesedan lagd i träda, F2 dödade sin tjäna-pengar-på-internet-blogg när han flyttade till Kina (och började tjäna pengar som chef istället) och i helgen dödade fröken Harrysson sin SexandtheCity-blogg med ett snabbt hugg. Själv har jag sedan ett tag drivits av en liten lust att stänga ned också (helt enkelt för att jag inte känner att det jag skriver tillför något egentligen, och för att jag får en massa meningslös ångest när jag läser hur smartare, coolare, roligare och mycket mera insatta en hel massa andra bloggare är) eftersom jag känner att jag från och till tappat både lust, drivkraft och motivation att skriva. Jag antar att fortsättning följer.
Fast jag tror nog absolut inte egentligen att vi snackar en plötslig nedläggning här - jag är alldeles för beroende av att få skriva av mig, och av att hitta nya människor via den här ventilen för det. Förmodligen bara en tillfällig jakt på ny motivation, mening-med-bloggen och skrivlust som behövs. Jag kanske bara ska sluta att läsa andra bloggar ett tag istället?

Ungefär så just nu.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Nej, nej, nej!
Snälla Oswald, lägg inte ner din blogg, vad du gör!
Den är en av de mest intressanta, jag får så mycket musiktips och fina recentioner hos dig.
Och väldigt mycket rolig och stimulerande läsning.
Du ligger först på min lista av Bloggar och det skulle bli ett stort tomrum om du inte fanns, så snälla du fortsätt.
Stor kram!

Oswald sa...

Oj. Tack! :)

Men (så vi gör det klart) jag lovar att det här inte var menat som någon form av "Ääääälska Meeeej" rop-på-uppskattning.

Jag behöver nog bara få lite blogg-glädje igen. Lite motivation som gör att jag känner att et jag skriver är lite kul och inte bara meningslöst dravel i förhållande till vad alla andra jag läser skriver.

Tror jag är alldeles för beroende av den här sidan för att stänga den helt...så det kommer nog inte hända...men det kanske bara blir lite tunnare med inlägg ett tag.

Anonym sa...

Snälla snälla snälla sluta inte blogga!
Jag var SPYLESS på allt vad bloggande och framför allt Melodifestival hette efter Mello i år och sista tiden bloggade jag mest för att jag kände mig tvungen att blogga klart under Melloperioden.. Men efter en paus känner jag att jag nog kommer att börja uppa den bloggen igen så snart jag tagit studenten och inte har så förfärligt mkt att göra. Det blir för mycket av det goda ibland helt enkelt.
Men vad jag egentligen ville säga är att jag läser allt du skriver och är grymt imponerad över att du är så insatt i allt från amerikanska TV-serier som inte ens visats på TV, induemusikalduetter med Peter Jöback innan de knappt börjat spelas i P3 och en massa härligt Eurovisiongodis som jag inte ens hört talas om, i den andra bloggen.
Och sen tycker jag faktiskt att din blogg är en av de allra roligaste, coolaste och smartaste bloggarna jag läst. Skrattar gott varenda gång åt "Allvarligt? Hur dåligt kan något vara och fortfarande få kallas musik?" och åt dina vassa formuleringar och får jämt en massa grymt bra tips på låtar, TV-serier och annat jag missat. Jag älskar din blogg och jag älskar dina listor.
Men om du känner dig allmänt trött på att blogga och inte bara känner prestationsångest - ta en paus! Man bloggar ju som sagt för sin egen skull och ingen betalar än för att göra ett jobb - och börjar en hobbyblogg att kännas betungande som ett jobb som man inte ens får betalt för får man ju pausa ett tag och fundera på hur man vill göra.
Håller med dig ang. Serbien. Det var helt enkelt Charlotte Perrelli som började, eller? Fattar inte varför ingen säger nåt om Eirikur Haukssons frisyr när det ska klagas om styling? Han ser ut som ett troll i håret. Men men, tjejer ska vara snygga medan killar får se ut precis hur som helst eftersom "han sjunger bra". Typ.

Oswald sa...

Oj. Ännu mera fina (och jäkligt kloka) ord där.
Det här inlägget (som jag nog tror egentligen var ett sätt att få ned lite outalade tankar på papper (well)) fick verkligen lite oanade, men trevliga, konsekvenser. :)

Samtidigt känns det nu liiite för mycket som ett "snälla säg att ni älskar mig annars slutar jag"-inlägg för att jag inte ska få ångest för DET.
Det kan nämligen vara något av det värsta jag vet.

Du har så rätt om killar vs tjejer i Inför-ESC. Helt galet att det bara e tjejerna som skall stylas om när hälften av grabbarna/gubbarna ser ut som ovårdade rockras. Skandal!

Anonym sa...

Äsch. Alla behöver höra snälla ord ibland.
Men jag förstår vad du menar. Fast det är STOR skillnad på att skiva ner vad man tänker och på att fjortistjata om hur tjock man är trots att man har storlek 36.
Så ha inte ångest för det.

Unknown sa...

Varför ska det vara så svårt att ta emot uppskattning?
Men egentligen förstår jag, vi har väl alla lite av det inom oss. Nej, men inte ska väl lilla jag....
Jantelagen.
Nä, inse bara att du har gåvan för detta med bloggande:
Finns en återkommande rytm.
Lättsamt utan att vara banalt.
Värdefullt inehåll för den med liknande intressen.
Även det som egentligen är dina personliga upplevelser har ett allmängiltigt innehåll, dvs du håller det på den nivån och det är en konst.

Snälla ta nu inte detta för någon slags smörande utan innehåll för att vi ska få ha dig kvar, eftersom det finns så många bloggar måste man väl få tala om när man har hittat en som känns rätt. Krångligare än så är faktiskt inte.

Anonym sa...

Det är ett annat ord för tjock att säga hur "ful" hon är,, tycker absolut inte att hon är ful finns klart värre exemplar, typ Eirikur eller John (?)Taigen

BTW så älskade jag att sitta på lindholmens hamn när jag gick i skolan:)

kazarnowicz sa...

Du vet ju vad jag tycker, så jag tänker inte upprepa det (eller okej, lägg inte ner för fan!).

Däremot är det alltid bra med lite självkritik och reflektion. Jag upptäckte att två bloggar tog kål på min blogglust, så numera fokuserar jag bara på ena. Det kanske är en bidragande orsak att du håller på med två?

(och ska du lägga av med nån så är det schlagerbloggen, och hör sen! popkultur är bredare än schlager och du är ju numera right there in the top)

Oswald sa...

ellen: Du är (som vanligt) min idol! Bra sagt.

niklas: Jag har inte alls svårt för att ta emot beröm och är en riktig hora för uppskattning - men jag har gruvligt svårt för folk som tigger om att bli älskade. Jag avskyr andra bloggare som gör det och jag vill inte göra det själv.

henke: Håller med...både om Marija, Eirikur och Jahn(!) Teigen...och Lindholmspiren.

micke: Jag tror du har en poäng där. Helt klart.

Fast jag tror inte det bara är schlagerbloggandet - det är lite mera prestigelöst att skriva där eftersom vi är två om den, för att jag skriver mest där när jag har nåt kul att skriva, och för att den liksom inte riktigt kräver att vara så aktuell hela tiden utan jag kan rota fram saker ur min historia och läga fram - utan jag tror egentligen det beror på att jag har en hel massa saker som kanske jag borde fokusera mera på än bloggandet IRL...

...och så på en jäkla massa prestationsångest som bara fallit över mig på sista tiden med en jäkla massa krav från mig själv på att vilja skriva något bättre/roligare/intressantare. Typ.

Men sluta helt kommer jag nog inte göra. Inte så länge jag inte får utlopp för min kreativitet på annat sätt.

Och schlagerbloggandet kommer som sagt ta över helt en vecka från måndag - men sedan kommer det nog dö en smula till nästa februari.

Anonym sa...

Klart du inte slutar blogga.

Tommy Seebach, förresten. Jag är helt säker på att den finns i skivhyllan hemma i F-cking Åmål. Inte förstod jag väl i min arma ungdom vilken skatt det låg begravd där....