10 oktober 2006

Dagens Melodifestivallåtar - Direktrapportering

För hela listan på årets MF-artister, kolla här.
Här är mina reflektioner under presentationen (de kan vara helt felaktiga):

"A little bit of love" - upphovsman: Andreas Johnsson, Peter Kvint.
Okej... Var det Andreas nya karriär det? Nya låtar i Melodifestivalen varje år...
"Rainbow star" - upphovsman: Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren, Regina Lund.
Kempe och Regina Lund! Den mannen kan hitta sina partners...
"More than a girl" - upphovsman: Agnes Carlsson, Ulf Lindström.
Coolt att Agnes skrivit en låt...och SVT lär tvinga henne att sjunga den eller diska den kan man misstänka.
"Jag måste kyssa dig" - upphovsman: Nanne och Peter Grönvall, Ingela Pling Forsman.
She's back...
"Kom" upphovsman - Rob n' Raz, Mårten Eriksson och Lina Eriksson.
...they're back...
"Move" - upphovsman: Johan Röhr, Andreas Lundstedt.
...and so is he!
"Å, när ni tar saken i egna händer" - upphovsman: Kent Olsson, Henrik Wikström.
Vilken titel!
"Tror på dig" - upphovsman: Caroline af Ugglas, Mattias Thorell.
Ugglas är en udda fågel (moahahaha) i de här sammanhangen.
"Clubbin'" - upphovsman: Diane Wiston.
Schyst titel. Eller patetisk. Beroende på hur låten låter och vem som gör den antar jag.

The Attic?
"The arrival" - upphovsman: Mikael Feiner, Eric Amarillo

Flera tidigare tävlanden som skrivit låtar - och förmodligen vill sjunga:
"Amanda" - upphovsman: Jimmy Jansson, Thomas G:son
"Första gången" - upphovsman: Bobby Ljunggren, Dan Sundqvist, Sonja Alldén.
"För att du finns" - upphovsman: Bobby Ljunggren, Sonja Alldén.

De här namnen känns helt nya för mig - men jag är kanske bara inte tillräckligt schlagerskadad:
"Drop dead" - upphovsman: Stefan Woody, Marit Bie, Märta Grauers, Fredrik Boström.
"Trying to recall" - upphovsman: Marie Lindberg.
"Money" - upphovsman: Lasse Andersson.

Nu drar alla spekulationer om artisterna igång...
Återkommer säkerligen i ämnet, men till dess rekommenderar jag kvällstidningarna eller QX.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst var det många HELT nya namn! Jag brukar känna igen alla upphovsmän som varit med i Melodifestivalen under de senaste fyra åren men det kan ju hända att många av de som är okända för mig skrivit låtar åt andra artister...
Well, Lasse Andersson KAN vara samma person som skrev Norges jumbobidrag 2004, High. Han hette Lars Andersson och var svensk. Men jag vet inte, och namnet är ju väldigt vanligt.

Anonym sa...

Lasse Andersson är mannen bakom Elin Lanto (som jag hade glömt fanns), som visst sjöng på demon!