Okej. ETT inlägg till om Eurovision. Sedan får det räcka för i år hoppas jag.
Det här handlar om alla som hojtar om kompisröstande och jurygruppernas återinförande så här efter Lordis vinst i lördags (den absolut dumaste insändaren jag läst i ämnet "varför det är mera rättvist och bättre med jury i MF/ESC" går att hitta i dagens Metro, by the way).
Vad är egentligen "kompisröster"?
Vi ger ju oftast våra grannländer höga poäng – men hur många röstar på Norge för att de är Norge och inte för att de gillar låten? Möjligen de inflyttade norrmännen...och där i ligger väl hela grejen. Jag tror att kompisröster är dels invandrare som håller på sitt land, men helt klart till största delen den enkla anledningen att länder med liknande kultur har samma syn på vilken musik som är bra/skall vara med i Eurovision. Extremt generaliserat så vill Norden har klassisk "melodifestivalmusik", medan östländerna vill ha unga lättklädda killar och tjejer i något fartigt dansnummer...och så vidare...självklart med vissa undantag. Men menar de som förespråkar jury att detta skulle ändras helt om alla länder istället hade jury?
Någon skrev i ett inlägg att "i sportvärlden har de ju professionella bedömare så varför inte ha det i ESC?". Tja... kanske beroende på att i sportvärlden har de detaljerade regler för hur saker och ting ska bedömas, vilket väl skulle kännas oerhört konstigt att ha i en musiktävling? Eller menar man att det i så fall ska finnas kriterier för tonsäkerhet, harmonier och tonartshöjningar?
På nittiotalet hade nästan alla länder en jury som röstade vilket reulterade i det sömnigaste decenniet i hela Eurovisionhistorien. Ballad på ballad på ballad vann – och inte förrän de flesta länder började telefonrösta bröts trenden med Dana International. Vad är det som säger att inte samma sak skulle hända om man återinförde jurysytemet igen? Inget verkar ju ha ändrats om man tittar på de länder som fortfarande kör med jury; Albanien och Monaco. Två vitt skilda kulturer som ändå båda två gav 12 poäng till Bosnien-Herzegovina och noll poäng till Finland och Lordi. Monaco lyckades dessutom ge sin tia till Irland, sin åtta till den "härligt musikaliska" accapellagruppen från Lettland (hoppas ironin gick fram där...jag hatade den där hemska saken) och sin sexa till "We are the World" från Schweiz. Albanien gav sin tia till Sverige (vilket man såklart inte kan klaga på som patriot) – men var samtidigt det enda land som gav poäng till Malta och ett av de få som gav poäng till Spanien. Sammantaget kan vi nog med säkerhet anta att med 100% jury så hade vi till 100% inte fått en finländsk seger...och är det alltså något bra? Att vi hade fått massa ballader och ABBA-schlager i topp istället för moderna poplåtar som Ryssland och Rumänien? Jag tycker faktiskt inte det...
Dessutom; alla de som verkar tro att Carola skulle vunnit om hela Europa haft jurygrupper som röstade kan ju försöka minnas att om Sverige haft en jury som plockat ut bidraget i Melodifestivalen så hade vi aldrig skickat Carola från början – utan Andreas Johnsson. Den enda gången juryn fällt avgörandet i Sverige på senare år var ju 2005...och det ledde till vår sämsta placering på hur-länge-som-helst i ESC.
Sedan telefonröstningarna börjat dominera har vi de senaste åren fått sex (!) förstagångsvinnare i rad: Estland, Lettland, Turkiet, Ukraina, Grekland och Finland, istället för som på jurynittiotalet där vi under sex år hade fyra vinster till ett enda land (Irland). På ett personligt plan har jag dessutom sett mina favoriter vinna eller komma tvåa de senaste fyra åren (höll på Serbien 2004) så jag kanske är jävig....men min åsikt är bergfast. Jurysystemet skall inte tillbaka i Eurovision! Möjligen en variant av den "svenska modellen" med både jury + telefonröster...men inte på egen hand, för då är Johnny Logans comeback inte långt borta...och finns det någon som vill vara med om den?
En annan kul sak med Finlands vinst är förövrigt att jag hör röster om att det skulle innebära en ökad breddning av musiken i ESC...och det är ju trevligt. Men hur brett kan det bli?
I år hade vi en hårdrockslåt, en poprocklåt, en etnoballad, en modern danspoplåt och en superschlager i topp. Under det kom en skojrocklåt a' la' Def Leppard, en Shakiradans, en twist(!), en countrylåt, en powerballad, en ackapellalåt (!!), en spansk laidbacklåt, brittisk rap, ABBA-schlager osv osv. Jag är inte riktigt med på på vilket sätt som festivalen ska "breddas" ännu mera? Själv skulle jag hellre se att låtarna i respektive genre blev bättre, snarare än att det blev flera genrer... Men det är ju jag.
-
5 kommentarer:
Fast visst är det märkligt att de sex länder du räknar upp ligger österut i Europa...? (Grekland möjligtvis undantaget)
Men Melodifestivalen är ju just en meloditävling. Någon gång på 60-talet lät SVT alla sånger sjungas av en och samma person. Skulle inte det kunna vara något att fundera på? På så vis slipper vi ju i alla fall länder som tydligen röstar på lättklädda människor?
För övirgt är det ganska intressant att Tyskland de senaste åren gett sina 12-poängare till Turkiet. Den största utvandrargruppen från Turkiet i Europa finns i.. tada... Tyskland.
du har helt rätt gubben. juryröster är skit och jag tror att anti-röstning inte räcker för att bära fram en hatlåt till vinst (we are the winners...??), för jag är helt säker på att lordi inte drog på sig några av de 'fulröstarna' som hatar esc, utan att de faktiskt fick röster av folk som kände att det helt plötsligt fanns lite nyvunnet hopp i den här tävlingen. däribland mig. folket ska styra och visst, det går trender i allt. och jag håller med. frågan är dock om carola var rätt att skick från början? vem vet?
men jag instämmer nu helhjärtat, aldrig mer jurygrupper!!!
Du borde givetvis skriva en insändare!
: )
"Oswald rasar"
/WBTS rockar (vita)
Kunde inte sagt det bättre själv!
Grymt bra skrivet!! *älskar*
Skicka en kommentar