04 maj 2006

DN vs SvD vs GP

En helt annan sak som jag tänkt på (men som har lite med MI3 att göra) är Stockholms morgontidningar. För det första är det skoj att få en helt annan läsupplevelse än vad man fick med GP i Göteborg. GP är bra på det lokala och fyller helt klart sin funktion - men tonen är tjommig och lantlig och inte så värst mycket över den i Blekinge Läns Tidning. Bara flera sidor.
Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har en helt annan tyngd och ton och de är ofta väldigt bra. Jepp, jag har båda...jag måste ju bestämma mig som nykomling innan jag kan ta ställning, men vilken av dem som jag gillar bäst pendlar ganska kraftigt. DN har "På Stan" som jag bloggat om tidigare och som jag tycker är en kul tidning...men de har samtidigt en självbelåtenhet som stundtals når samma höjder som GPs tjommighet.
Ett exempel är nämnda MI3. Filmbolaget skickar tre av filmens stjärnor till Stockholm. De ställer upp på typ en timmes intervju för all media. Tompa kan inte komma. Att syftest endast är att få uppmärksamhet för filmen för att kränga flera biljetter är extremt Hollywoodskt uppenbart.
Vad gör man som seriös tidning då?
Själv tycker jag att man kan hantera det på två sätt: antingen så vill man inte vara en reklampelare för ett multinationellt filmbolag och struntar i att skriva något, eller så gör man (som exempelvis SvD) det bästa av situationen och tror att det ändå kan intressera ens läsare, biter ihop och försöker vända det till nåt bra (i SvDs fall att det äntligen är med en kvinlig agent i serien igen som får vara snygg, smart och duktig...men inte bara ligga med Tom Cruise, utan vara på samma nivå som honom).
DN väljer att skriva en smått hånfull artikel om att de minsan genomskådat att filmbolaget bara vill kränga sin film (dah!) och lägger tonen i sin artikel som om de minsan bara ramlade dit av misstag och att skådespelarna bara sa inrepade plattityder (vilket väl säkert är sant till stor del, även om Rhys-Meyers story om att han gjorde sin första film i "Finbar försvann" i Sverige för 10 år sedan knappast lär slå så hårt i något annat land än här).
Detta var bara ett exempel, men det är en attityd som dyker upp alltför ofta i DN för att det ska kännas helt bra - å andra sidan...är de riktigt bra när de är bra. Så slaget mellan Svd och DN är inte avgjort i min lägenhet på långa vägar...och jag klarade GP under ungefär samma förutsättningar som de i DN i fem år i Göteborg...

Inga kommentarer: