05 september 2005

Läget Just Nu - Vecka 36

Bra Saker Just Nu:

London Ny
Helt enkelt ett av de bästa ställen jag vet.
Denna resa var dessutom en av de allra bästa – mycket pga. den avslappnade lunken jag för engångsskull lyckades hamna i…men såklart också för stämningen, alla öl vi tog på alla olika pubar (speciellt de där utomhus de varma kvällarna), den fantastiska shoppingen (huvudsakligen i Covent Garden och västra Oxford Street), besöket i Camden (Cyberdog såklart), frukostarna på hotellet, Starbuckskaffet…och så det trevliga sällskapet (mina kollegor). Längtar redan tillbaka så det gör ont. Det är där man vill vara.
"Ny Garderob" – Resultat av Extremshopping Ny
London är inte billigt…men utbudet är bara för bra för att man ska bry sig om sånt. Här är en liten listning á lá von Sydow på mina inköp: En grymt snygg skepparkavaj/vinterjacka, en svart lammullströja, en brun grovstickad luvtröja, en jättefin militärgrön axelremsväska, en regnbågsfärgad (!) halsduk, ett par ljusa jeans, två kortärmade rutiga skjortor, tre G*star t-shirts, en Cyberdog t-shirt, en rosa Next t-shirt, en leksak till Elsa, två DVD-filmer, tre böcker, två halsband och fem armband…och så en hel del pints med ale också. Konsumera bort din ångest (och ät bark till januari)!
Arne - Fixarpolare Ny
Utan Arne hade jag aldrig lyckats fixa den här resan åt vår avdelning. Att ha en polare på resebyrå är verkligen fullständigt fantastiskt. Hotellet var kanon och tipset om att boka en buss var en lyckoträff. Att jag sedan fick låna en jättefin (iallafall tills flygplatspersonalen började ta hand om den) lila, splitter ny resväska av honom (och att han fixat biljetter till DM-konserten i februari) gör ju inte saken sämre. TACK!!
"Crazy" – Singel m Andy Bell Ny
Precis när man trodde Erasure hade gjort någon form av comeback så dyker den här grymma låten upp och visar sig Andy Bells första singel från en kommande soloplatta… Dansant, elektroniskt och…tja…Erasure-esque. Bra är det i alla fall, riktigt bra, och värsta humör-höjaren för mig på senare tid. När man dessutom får veta att det på kommande plattan finns en über-camp duett tillsammans med ScissorSisters-Jake…tja då hamnar såklart Andys kommande CD på topp fem över höstens mest emotsedda plattor (med bla DM, LenaPh och Madonna).
Fredrikar – Kompisar med Samma Namn Ny
Har en hel bunt av Fredrikar som polare och här är några ledord till varför de hamnat på listan just denna vecka:
Fredrik1 – Börjar bli lika London som BigBen. Rumskamrat som jag har utvecklat någon form av shopping-strategi med efter två resor ihop.
Fredrik2 – Kollegan som jag inte vet hur mycket jag saknar förrän vi träffas. Vi har hur skoj som helst, bangar aldrig en öl (även om han envisas med att dricka lager) och lyckas med konststycket att underhålla/lugna två helt galet flygrädda människor under samma flight.
Fredrik3 – Tar hand om en när man är nedbruten av flygrädsla och jobbstress…hur irriterande, otrevlig och jobbig man än är.
"Kall Stjärna" – Singel m Mauro Scocco Ny
Jag hade faktiskt tappat allt hopp om Mauro Scocco…visst han var cool hos Luuk…men musikaliskt påminde han mig mer och mer om Tomas Ledin: Skiva efter skiva med trist musik och patetiska texter jag aldrig orkade bry mig om (kanske låg felet där eller nåt)…och så plötsligt kommer det här! En alldeles ljuvlig liten 80tals-låt (bara namnet känns väldigt, väldigt 80-tal…typ Adolphson&Falk) som låter som om den skulle ligga på en Ratata-samling. Hösten mest oväntade hit i min iPod – och kanske på listorna?
English Breakfast Ny
Man kanske inte skulle orka med det varje dag. Men efter en sen kväll på puben så finns det inget bättre än att starta dagen med ägg, bacon, vita bönor, potatiskaka och de underbart goda engelska korvarna. En fettchock när den är som bäst.
Ale Ny
Jag tröttnar aldrig…och jag drack faktiskt inte bara "London Pride" den här gången…men ganska ofta…och de får inte vara så fruktiga så de smakar som en hel fruktsallad (Fredrik!!)…men annars så…och handpumpade från källaren…en pint mellan butikerna vid varje kisspaus: Livsnjutning.
Blåbärsmuffins Ny
Köpes på Tesco, innehåller förmodligen inte en enda naturlig ingrediens, men är så saftiga och goda att man blir fullständigt beroende vid första bettet.
"The O.C" (Säsong 2) – TV-serie på Kanal5 Ny
Den enda av mina favoritserier där jag inte sett allt som finns att se – och ironiskt nog den som börjar sin säsong först i USA i höst. Redan denna vecka kan man säkerligen ladda ned första avsnittet på säsong tre…men själv njuter jag istället av att se 2-3 avsnitt i stöten på säsongen före. Några avsnitt in på säsong två är det lika roligt och snyggt och har samma hysteriska tempo som i säsong ett. Ljuvligt.

Tveksamma Saker Just Nu:

"Idol 2005" – TV-program på TV4
Jo, uttagningen är sig lik… Favoriterna…blåbären…juryn. Men orkar man ett varv till?
"Wonderland" – CD m McFly
Klassisk gitarrpop. Varken mer eller mindre. Jättestora i England. Och verkar väldigt njutbara efter några initiala lyssningar.

Dåliga Saker Just Nu:

"FCUK" – Före Detta Favoritmärke
Har aldrig varit i Storbritannien tidigare utan att ha köpt minst två plagg på FCUK… men nu hade mitt forna favoritmärke tappade all sin glans och det fanns ingenting snyggt alls. Trist. Väldigt trist. Men jag är inte den som är den och flyttade genast över mitt fokus på G*star.
Fysiskt Förfall
Flygrädsla, stress, överhoppade morgonpromenader och träningstillfällen, sömbrist, ännu mera stress (med ständig ryggvärk som följd), massa fet mat och öl, magkrångel, ännu mera sömnbrist, smogg&smuts, värmebölja – och så hela den mentala biten då…
Suck. Det är ingen bra kropp som de nya kläderna ska sitta på.
Varmt-När-Man-Ska-Sova
Jag har klagat tillräckligt på värme kontra kyla i år så jag ska inte raljera över vad trettiograders värme i London kan kännas som…men när man ska sova…då är det fanimej nödvändigt att det är svalt. Det går bara inte annars. Fruktansvärt.
Extremstress
Jag har inget emot att ha något att göra. Hellre det än att sitta sysslolös på jobbet. Men när man ska ordna en resa för sin avdelning och samtidigt försöka styra upp sitt projekt är det inte helt lätt. Ska man samtidigt ta över ytterligare ett projekt OCH inte sova något på nätterna pga flygrädsla…tja…då får man kanske räkna med att man får yrselattacker, att magen bryter ihop och att ryggen värker. Men det är inte kul.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: