19 december 2011

Läget Just Nu - Vecka 1151






Spontanparty på BeeBar med R&FF Ny
Allvarligt. Jag tror jag fortfarande är bakis. Tre dagar efteråt. Men kul var det.
"Shameless" – Säsong 2 Ny
En av årets absolut bästa nya TV-serier är tillbaka med en försmak på första avsnittet av säsong två – och efter vad jag kan se så håller det stilen och känns precis lika flippat fantastiskt som i vintras. Emmy Rossum, ftw! Att hon är helt utanför allt awards-snack är en stor skandal. Hon och Claire Danes är årets bästa TV-bruttor!
"Human Behaviour" – Ny single med Le Kid Ny
En ny Le Kid-singel är ju alltid en stor grej för mig, och den här lite småsnuskiga uptempo-versionen av Bigger Than Jesus är inget undantag. Inte minst för att den (tillsammans med BTJ som ju var sist in på Oh Alright) pekar ut riktningen för det nya Le Kid och för att jag gillar att de får vara signaturmelodi till ett TV-program i Danmark (när Sverige fortsätter vara kallsinniga). OCH för att den har årets snyggaste skivomslag.
Julfest hos Tomas Ny
Fester med quizar är alltid snäppet vassare än andra fester.
"Painted Wolf" – CD med Pearl Fiction Ny
Jag var väldigt förtjust i Per Störbys förra pop-projekt Zeigeist i mitten på 00-talet, och när han nu är tillbaka i popmusiken med nya projektet Pearl Fiction låter det möjligen ännu bättre i mina öron. JNi kan läsa exakt hur bra jag tycker det är i nya QX nu i veckan, men jag kan väl avslöja att jag är väldigt svag för den här mixen av influenser från syskonen, Scissor Sisters och åttiotalsgrupper som Trance Dance och French. Att spåren dessutom kryddats med roliga gästspel från bland annat Niki and the Dove-Malin, Sound of Arrows-Stefan och Pers sambo Kitty Jutbring gör inte saken sämre. Albumet släpps i januari, så jag kommer nog inte smyga med det på några årslistor. I alla fall inte i år!
Glöggkväll hos Johan Ny
Det är långt mycket lugnare nuförtiden än när jag först började gå på den här årliga traditionen, men det är fortfarande lika trevligt.
"Youth" – Låt med Foxes Ny
Vi glömmer Idol-Amandas påtvingade coverskiva och den halvtrista Darin-låten som knappt orkade upp på iTunes förstaplats och hoppas hon snart släpper något eget i stil med den här suggestiva lilla indiepärlan istället.



"Nordstan" – Dokumentär på SVT 2v
Nu har jag sett alla tre delarna, och även om den avslutande var lite ondig och mest kändes som ett vältrande i ensamhet och olycka, så var det andra avsnittet om Nordstans uteliggare och andra nattliga invånare rejält mycket intressantare. Bra jobbat.
"Moneyball" – Film av Bennett Miller Ny
Nya filmen från mannen som gjorde Capote har fått lysande recensioner i pressen och både Brad Pitt i huvudrollen och Jonah Hill i en biroll är aktuella för Oscars. Och visst. Det är en helt okej film (även om jag måste säga att skådespelarinsatserna rent utmaningsmässigt mest känns som något de här båda killarna kunnat göra i sömnen) om baseball, nutida sporthistoria och om hur en coach slog rekord genom att på minimal budget använda sig av en statistiknerd. Men samtidigt. Det känns som om man sett den här historien – så sann den än är - så galet många gånger innan att jag inte kan förmå mig att plocka fram de stora superlativen på något sätt. Inte ens nära. Det är välspelat och snyggt berättat. Absolut. Och slutet lyfter det hela ett par snäpp. Men mer än så är det inte.
"Pepparkaka & (riktig opastöriserad) blåmögelost" 4v
Fortfarande något av det absolut godaste just nu tillsammans med årets godaste glöggnyhet (Ripas Chili-variant).






"Nyårsquizen 2011"
Det kommande nyårsfirandet tar upp väldigt mycket av min tid just nu, och mest tid av allt tar (som vanligt) min årliga nyårquiz, som i år äger rum för (ca) femtonde året i rad! Ska bli väldigt spännande att se hur årets upplaga tas emot, jag hoppas ju att den är bra, men man vet aldrig, men jag har åtminstone redan fått den såld för 100kronor (som gick till musikhjälpen).





Siba-reklamen
Herregud, har ni sett något vidrigare eller mera jobbigt än den där kidnappnings-killen sjungandes Oh Helga Natt? Ingen som handlar på Siba får kalla sig min vän den här julen!
"The Smurfs" – Film av Raja Gosnell
Big Mommas House, Ensam Hemma 3, Scooby-Doo – och nu Smurfarna. Den här Raja Gosnell har verkligen ett och annat att försvara i filmväg… Jag älskade smurfarna när jag var liten, och den här filmen slår effektivt sönder allting som var bra med dem då. Sjunger de? Ger de sig ut på fantastiska äventyr (som det med med astrosmurfen…ett legendariskt seriealbum)? Nä. Ramlar de, skriker de, ramlar de igen och är fult animerade? Japp. Är Hank Azaria och hans animerade Azrael det mest överdrivna och idiotiska man sett på film? Ja. Herregud, barn är inte idioter. Och det är bara sorligt att se TV-hjältar som Neil Patrick harris, Sofia Vergara, Tim Gunn och Jamaya Mays kämpa med att manus de måste fått rejält betalt för att ta sig an (får man hoppas). Skämmes!
Träningsovilja
Om det inte ska bli mu-mu i februari och jag fortfarande ska fortsätta smälla i mig julbord och julgodis så måste det här tillståndet av allmän träningsfobi snart försvinna ur min skalle.


Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: