31 december 2008

Oswald Awards 2008 - ÅRETS ÖVRIGA PRISER

[ÅRETS BOK]

Usch, jag läser alldeles för lite böcker – men det här läste jag i år:

1. Hälsningar från Ondskans Axelmakter - Caroline Salzinger
Min gamla hyresvärdinnas reportagebok från USAs huvudfiender är allmänbildande och underhållande läsning för precis alla, och årets bästa "ge bort i present"-bok.

2. Flyga Drake & Tusen Strålande Solar – Khaled Hosseini
Precis som resten av världen läste jag Hosseinis båda bestsellers och förfördes av blandningen av Afghanistans historia och tårfylld åttiotalsminiserie-intrig.

3. Millenniumtriologin – Stieg Larsson
Tillslut var jag bara tvungen att läsa alla tre böckerna också, och även om jag har mycket att säga om de tre delarna var för sig med sina orealistiska karaktärer och långradiga omotiverade upprepningar, så är de tre tillsammans en riktigt spännande historia om (ett helt orealistiskt, men dock) ett häpnadsväckande levnadsöde förtäckt till deckare.

4. Människohamn – John Ajvide Lindqvist
När folk upptäckte vampyrhistorien som blev John Ajvide Lindqvist genombrott, så läste vi som hängt med från början hans senaste roman om spöken i Stockholms skärgård...och vi var väldigt, väldigt nöjda fram till det sista kapitlet..

5. Wish You Were Here & The Life & Soul of the Party – Bok av Mike Gayle
Det är ganska formulativ dick-lit han skriver Gayle, men han har åldrats med mig och lyckas träffa på pricken i massa av det han skriver trots att det alltid är 100%igt heterosexuellt. The Life & Soul of the Party fäste hårdare i mitt huvuud än jag hade kunnat ana när jag köpte den på ren rutin.

Nästan: Slam – Nick Hornby

[ÅRETS SCENHÄNDELSE]

Egentligen utspelade sig det bästa jag såg på en scen i år som vanligt någonstans under Melodifestivalen...men sådant kunde ni ju läsa hela våren hos Schlagerprofilerna. Kvar blir då:

1. Kylie i Globen
2. Kent på Slottsskogsvallen
3. Schlagerpride
4. BWO/Alcazar på G.A.Y
5. Medium Rare - Brittisk Varieté

Nästan: Mary Poppins på Göteborgsoperan, Tollie & Dolores på Torget, tvålåtarsuppträden med Ola, Caracola och Marit Bergman på diverse klubbar, Blommor av Stål på Vasateatern och (om man blundar för stunderna bakom skämskudden) R.E.A på Börsen


[ÅRETS SPEL]

1. Little Big Planet
Vad ska jag säga som jag inte redan bloggat om här i bloggen om årets roligaste plattsformsspel, som bara blir roligare om man är fyra spelare med flera flaskor bubbel i magen som klappar fast åsnesvansar och stora blommor på varandras små sockpojkar. En sjuttiotalsbarnprogramsfylla i dataåldern.

2. Scene It? Lights, Camera, Action/Box Office Smash
Förra årets roligaste spel visade sig nästan vara ännu roligare om man blandade in två galet filmkunniga polare också. Men fan vet om andra upplagan var bättre än den första.

3. Bubble Town
En period i somras så kunde jag inte sluta spela det här Facebook-spelet utan satt uppe halva nätterna livrädd för att bredbandet skulle tappa kontakten och ett high score skulle sumpas. Tillslut fick jag nästan gå på avvänjning för att få någon sömn i kroppen.

4. Platinum Sudoku
Om ni visste hur mycket (och kanske framförallt var och när) jag spelar det här mobilspelet så skulle ni nog allvarligt börja tveka om min mentala hälsa.

5. Buzz Quiz TV
Quiz är klart underlägset Scene It i det mesta – utom vad gäller online-läget där man kan skriva sina egna (och spela andras) frågor. Det är Playstation-genialt.

Nästan: SingStar, Facts in Five, Bowling Buddies

[ÅRETS INTERNET]

Klart att Oswalds Popcorn är etta på den här listan alla dagar...men om jag bortser från det en kort sekund...ja då skulle det kunna se ut så här:

1. Spotify
Okej, jag har inte använt det SÅ mycket – men det råder ingen tvekan om att det här är en liten resa in i hur framtiden kommer att se ut.

2. Schlagerprofilerna
Hade jag varit fjorton år och suttit hemma i Karlskrona hade jag älskat den här bloggen i schlagertider. De är den finniga tonårsversionen av mig själv som sporrar vartenda inlägg och jag är numera helt tvärsäker på att vi har Sveriges absolut bästa Melodifestival-blogg utan att känna att jag behöver ha ett uns skam i kroppen för att säga det.

3. TV-torrent sajter
Tja, vad ska jag säga. Livet – och den här bloggen - vore väldigt mycket fattigare utan sådana här sidor.

4. Facebook
Precis som varje gång Qruiser byter utseende så rasade folk när Facebook gjorde samma och alla började muttra om att det var ute och att nu gällde andra grejer. Själv trivs jag ganska bra där.

5. Cam4
Halva världen verkade vilja ha sex framför kameran i år – och andra hälften verkade vilja kolla på alldeles gratis. Men ingen pratade så klart högt om det.


[ÅRETS HUNK]

Notera att hunkbegreppet är relativt just här. EN hunk är ju vanligen en hunk – men just den här kategorin ska utläsas som "snygga och/eller sexiga snubbar som på något sätt utmärkt sig under året som gått och som jag blivit kåt på småförtjust i endast på grund av deras utseende" och ingenting annat.

1. Lars Hägglund
Tja, vad ska jag säga. Lars var ju Schlagerprofilernas besatthet under hela Melodifestivalen, och blev samtidigt framröstad till "Most Fuckable in MF" av våra läsare. Klart han måste vinna här också.

2. Jesper Blomqvist
Mannen som gav begreppet ful-snygg ett ansikte var min stora besatthet i Stjärnor på Is, och den blev bara större för varje fjollig trikå han klädde på sig.

3. Maxton Beesley
Survivours farligaste kille var en av de största anledningarna att slaviskt följa BBC-seriens alla sex avsnitt. Grrrr.

4. Ed Westwick
Glöm Penn Badgley och Chace Crawford. I Gossip Girl är det killen med smeknamn som "Basshole" och "Motherchucker" som gör serien verkligt sevärd.

5. Robert Buckley
Jag såg aldrig Lipstick Jungle, men jag antar att det här var enda anledningen.

Ytterligare tio av årets snyggaste utan inbördes rangordning (glöm inte bildgoogla): Adam Garcia, Chace Crawford, Grégoire Leprince-Ringuet, Gustaf Skarsgård, Jake Gyllenhaal, James Franco, Jim Sturgess, Jonathan Horton, Juan José Ballesta och Sam Taylor

Inga kommentarer: