25 december 2006

Läget Just Nu - Vecka 52

Bra Saker Just Nu:

Jul 6v
Inte för att det blev mycket till julstämning utanför fönstret i år – även om morsans nya "tomte-klättrar-på-ljusslinga" gjorde sitt bästa utanför rutan till mitt gamla pojkrum – men inne var det desto bättre. Granarna glittrade i kapp med alla stearinljusen. Ingvar Oldsberg skötte sig helt okej. Phil Spector och Peter Jöback sjöng från stereon (men Sanna Nielsen stod för årets julsångsinsats när hon fick äran att köra den årliga Oh Helga Natt-avslutningen i Bingolottos uppesittarkväll) och ZTV körde julvideos (jag hade glömt den fantastiskt kitchiga julversionen av Macarena…en klassiker). Karl-Bertil luktade på glöggen och världens minst politiskt korrekta negerdocka skrek Mommie! Julbordet var proppfullt som vanligt (vi äter såklart fortfarande av resterna) och hela dagen droppade det in MMS och SMS från polare över hela landet. Kalas – älskar sådant! Och när det mitt under julklappsutdelningen visade sig att mina favoriter i The Pipettes sjöng Pull Shapes från någon norsk julkonsert på TV så kunde det knappst bli bättre – trots att syrran försvann i ett julklappshav med typ tre gånger så många klappar som Oswald (det där med sambo verkar göra under för julklappsantalet…eller så är det bara för att hon faktiskt gillar att köpa hysteriskt många julklappar själv).
"Dexter" Säsong 1 – TV-serie på Showtime 5v
Även om de gjorde om slutet från boken så var det en helt otrolig nagelbitaravslutning på en av årets bästa TV-serier alla kategorier. Lysande…och jobbigt att det är så lång tid tills vi får se Dexter & Co igen. Gänget lär i alla fall dyka upp när det är dags för TV-priser hos Oswald.
Julklappar Ny
Hushållsvåg, snygga tröjor från G*Star och Energy, Dermalogica-kit från FF, ett par schyssta fårskinnstofflor som kommer att vara perfekta på det iskalla golvet i Sibirien, nya handskar, en bok, luvtröja från H&M, CK-kallingar (vilket är ett enormt framsteg för någon som vanligen brukar få Dressmans trepack av sin morsa på julafton)…och dessutom en supermegahightech el-tandbortse (jag hade sagt att jag ville ha nya huvuden till min gamla…men min mor som dagligen tillbringa all sin arbetstid på en tandläkarmottagning bestämde sig för att tolka det på sitt egna sätt) för ungefär 1600 spänn som har en egen liten skärm a' la' en mobiltelefon och går att programmera! Onekligen inget jag misstänkte skulle dyka upp från tomten – men en dyr hightechpryl är ju alltid en dyr hightechpryl antar jag?
"Brothers & Sisters" Säsong 1 – TV-serie på ABC Ny
Jul är en utmärkt tid för att hinna ikapp alla TV-serier som man misstänkt man borde se - men inte hunnit på grund av alla de som man varit tvungen se. Brothers & Sisters är en sådan och det är en perfekt serie att klämma mellan alla skumtomtar och glöggrussin. Det är en klassisk såpa – varken mer eller mindre – i 2000talsuppdaterad Dallas-anda med en stor familj som äger ett familjeföretag där hemligheter, politiska meningsskiljaktigheter och otrohet frodas…och som är fullproppad med snygga karlar vars främsta uppgift är att hålla kvar den kvinnliga publiken som ser Desperate Housewives timmen innan på söndagarna i USA. Inte mig emot…speciellt som författarna dessutom stoppat in en bögbrorsa till Calista Flockhearts Kitty som får ha ett precis lika vanligt/ovanligt kärleksliv och sätt att vara som alla de andra karaktärerna…med den enda skillnaden att Sally Fields morsa har ett större utbud än sina två TV-seriedöttrar att para ihop snygga, lämpliga men med som hon hittar åt sina barn. En bagatell…men en mysig och absolut sevärd sådan. Lär också dyka upp när det är dags för TV-priser hos Oswald.
Champagne Ny
Jag bestämde mig för att addera lite till vår jultradition i år, och champagne till julbordsförberedelserna verkade uppskattas av hela familjen. I think we got a winner.
"Nul Points" – Bok av Tim Moore Ny
Jul betyder också mera tid till läsning – helst bredvid en glimrande julgran som man själv klätt – och just nu så gäller den här (tyvärr något svårlästa…men i Oswalds värld absurt intressanta) engelska boken om Eurovision Song Contests nollpoängare. En engelsman med klassisk engelsk inställning till ESC (det var väl Katerina från Katerina and the Waves som sa när hon vann att "I framtiden skulle tävlingen må bra av att Storbritannien tog tävlingen mycket mera seriöst – och att Skandinaverna tog den mycket mindre så…") åker runt världen och snokar upp alla som slutat på noll poäng i tävlingen och sätter sin personliga prägel på deras möte – och artistens uppträdanden då det begav sig. Alla fakta är inte alltid rätt (han refererar tillexempel till Chips som "en TRIO av svenska pastellfärgade hemmafruar" när vi stolta svenskar vet att Kikki och Bettan var utan Lotta den gången) men de är alltid väldigt, väldigt underhållande. Om boken fanns i Sverige på svenska skulle den vara den perfekta presenten på alla schlagerfester – nu ser jag den som min personliga lilla hemlighet bland Stockholms schlagerbögar.
Sista-Ölen-Innan-Jul på Lokal Ny
En tradition vi kört med Chalmersgänget i några år och som vi fortfarande försöker uppehålla, men som blir svårare och svårare på grund av barn, jobb och sjuka fruar. I år var vi tre tappra själar Jag, J och C + nytillskottet FF som träffades på nya stället (det hade sin invigning kvällen efter vi var där) Lokal i Göteborg och tog några pilsner. Trevligt, opretentiöst och lagom…och stället kan säkert bli en favorit (inte minst på grund av sitt läge) när det jobbat in sig lite.
Kvällsmys hos M Ny
Jag blir bara mer och mer bortskämd av min gravida Stockholmsfavorit – den här gången fick jag (förutom god mat som vanligt) helt fantastiska hemgjorda tryfflar och knäck. Mys i kubik som BB skulle sagt!
"Kvarteret Skatan" Julspecial – TV-serie på SVT Ny
HippHipps julserie var okej-men-inte-mer. Kvateret Skatans dito var en 30 minuter lång skrattfest och uppvisning i hur jul kan te sig för olika människor. Ska bli spännande ur väl de lyckas med nyår nästa vecka!
Karlskrona-Kebab Ny
Jag antar att hur man föredrar sitt kebabkött beror på vart man är uppväxt… Well, this is how I prefer mine!

Tveksamma Saker Just Nu:

"Studio 60 on the Sunset Strip" Säsong 1- TV-serie på NBC
Det tar sig sa pyromanen. Efter en lysande start – men en långt mera svajig fortsättning – så tycker jag att Aaron Sorkin skärpt till sig lite och äntligen börjat få lite driv i handlingen och lite hjärta hos karaktärerna…för de snärtiga smarta replikerna…de fanns där från början. Snart på SVT.
"30 Rock" Säsong 1- TV-serie på NBC
Alec Baldwin och Tina Fey är inte dumma alls i den här komediserien som har sitt ursprung i samma miljö som Studio 60 on the Sunset Strip. Har bara sett en handfull avsnitt hittills, men ryktet säger att det tar sig…och serien har ju fått en full säsong så det är bara att hänga på tåget antar jag.
Nyårslek 2006
Jag älskar att hålla i den och jag tycker det hör till julen att fixa den – men det ändrar inte att det är otroligt tidskrävande innan den är klar...och så ska det ju bli lyckat när vi kör den också.

Dåliga Saker Just Nu

SJ (när det inte är X2000)
Jag har åkt mellan Stockholm och Göteborg ungefär två gånger i veckan hela året…min längsta försening är en gång då vi kom fram 20 sent. Jag har åkt mellan Göteorg och Karlskrona två gånger i år – båda mynnade ut i fullständigt kaos med 2-3 TIMMARS försening oändliga antal bussbyten i mörka småländska skogar där ingen hade en endaste aning om någonting alls och där min förstaklassbiljett var lika mycket värd som toalettpappret på den obefintliga busstoaletten. En smärre skandal.
DelikatessYoggi med Brownie-smak
Usch. Inte alls någon hit. Låt den stanna i kyldisken!
56k-modem
Allvarligt? Förstår ni hur lång tid det tog att lägga upp den här listan? Hur lång tid det tar att bara kolla sina mail? Det är helt absurt… Mitt föräldrahem är ett U-land när det kommer till bitrates…och även om det är skönt som fasiken att ta bloggpaus – både från att skriva själv och läsa andras – så vill man ju åtminstone ha möjligheten!
Flera Extra Julkilon
Det där julbordet för två veckor sedan (och att jag typ la av med att hoppa upp på bandet på morgonen vid samma tid) syns oroväckande mycket på morsans nya hightech-badrumsvåg…och tröjan jag provade ut som julklapp sitter besynnerligt tajt över magen helt plötsligt… Men va fan. Nästa år…då!
Julfirande utan D i Karlskrona
Jo, på ett sätt är väl en första juldag utan hysterisk utgång på 18 år en lisa för själen (och min mobbade lever och stressade njurar) - men samtidigt så är det ändå en tradition som går i graven. Tur att han dyker upp på (den första bakfyllefria på 18år) Annandagen så vi åtminstone får ses!

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

56k-modem är ungefär lika stenålder som min mp3-spelare med (skratta inte nu) 128 MB utrymme. Men den har iaf radio. ;D
Oh ja, Kvarteret Skatan var sjuuukt roligt! Särskilt Shirley Clamp. Ha ha ha ha ha ha ha! ;D
Hoppas du haft och fortfarande har en trevlig jul!

Oswald sa...

*hahaha*
Men det ÄR just det...
Julen kan vara tindrande, varm och mysig - eller vräkig, kitchig och helt smaklös...
...och jag gillar båda delarna!

Jul-Macarena står ofrånkomligt för bland det mest smaklösa jag sett och jag tycker det är hysteriskt roligt. Det är såååå smaklöst att jag bara måste älska det. :)

...sen har jag av olika anledningar en mycket mera positiv inställning till låten macarena än vad de flesta har i allmänhet. Jag tror det kan hjälpa till också!

Men okej...det är kanske inte en låt jag sätter på när jag vill känna julstämning. Så mycket kan jag kanske säga. :)