20 juni 2006

Midsommarskivan 2006 - Preludium

På fredag är det dags att presentera årets midsommarskiva! En liten käck tradition jag har för åttonde året i följd. Omslaget är redan klart och ungefär 80% av låtarna är spikade…men de sista är alltid de svåraste!

När jag stoppat in de mest givna sommarhitsen (några helt klart mot min vilja) och mina egna favoriter (gissa om The Pipettes är med?) så har jag kvar de där som inte kommer spelas sönder varken i radion eller på min iPod…men som ändå kommer höras lite överallt och som varit ganska stora i vår eller kommer bli det i höst.
Nåväl; tänkte ni kunde få tycka till lite – dags att attackera talkbacken alltså!

Behöver ha med ungefär fyra-fem låtar av följande, så ge mig lite förslag!
Men ni får bara välja av låtarna nedan… Saknar ni någon så KAN de ju redan vara med på skivan.

Pet Shop Boys – Minimal
Nya singeln och en av FUndamentals bästa låtar
Eric Gadd - Meet Me Here (Eric Gadd's Radio Remix)
Har ju haft sin storhetstid, men är grymt somrig i sin radioversion
Robbie Williams - Sin Sin Sin (Chris Conos Radio Mix)
…eller originalet. Robbie kommer ju till Ullevi snart.
Sebastian – Indifferent
Riktigt bra the Ark-vibbar. Lite passé, men somrig!
Cat5 - Stretch and Bend
Coola brudar. Bra låt. Men inte riktigt som förra sommarens Sexy.
Depeche Mode - John the Revelator
Nya singeln. Men känns den sommar någonstans?
Madonna - Get Together
Madonna är ju Madonna. Men låten känns mera hösten 05. Eller?
Mange Schmidt – Glassigt
P3 och Stockholmstidningarna verkar tro att detta är årets sommarhit. Men mig stör den mer än Boten Anna. Å det är inte så lite.
Nick Lachey - What's Left of Me
Jessica’s ex gråter ut ganska snyggt. Finns också i snabb version.
Pink - Who Knew (Bimbo Jones Radio Edit)
Ramlade snabbt ut från Tracks, men jag tycker den e helt okej.
Sunblock feat. Robin Beck - First Time
Är det här en reklamradiohit? Helt ute? Eller är den inte släppt ännu? Nollkoll.
The Sounds - Tony the Beat Push It
Ganska olidlig, men helt klart en hit. Fast varför går det bara att få tag i albumversionen på iTunes?
The Tough Alliance - Silly Crimes
Jag avgudar ju det här…men det verkar bara vara jag.
Lena Philipsson - Det Ringer på Min Dörr (Sommar Version)
En Orup-reagge med Lena är ju aldrig fel…eller så är det precis det det är.
Amy Diamond - Don't Cry Your Heart Out
Welcome to the City var med ifjol…men det här är väl Amys svagaste singel?
Jack Johnson - Upside Down
Sommar i en liten ask om jag får säga det själv. Från Nicke Nyfiken-filmen.
Hot Chip - Boys from School
Coola som få. Skivan är bra. Men kanske nästan lite för laidback för att samsas med svensk sommartechno och fejkreagge?
Timo Räisinän - Fear No Darkness, Promised Child
Fantastisk låt…men den klarade precis sommartoppskvalet på vägen ut från Tracks tioitopp. Har haft sin tid, kanske?
Red Hot Chili Peppers - Dani California
Nääää... jag avskyr dem så innerligt. Men visst. Det är en megahit.

En hel del som ni ser…och jag ska bara ha fyra. Får väl erkänna att det finns några favoriter redan...men vi får se. Dessutom har jag ständigt magknip för att jag missat den där alldeles självklara låten som borde ha varit med. Jag vet. Jag är konstig.

Nu ska jag till jobbet och där ska halva dagen tillbringas på Gröna Lund. Ska bli skoj att se hur femkamperna här skiljer sig från de på Liseberg…
…och sen smäller det ikväll.
Heja Sverige!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite (ganska mycket) förälskad i Fear no darkness.... så jag hoppas att den kommer med på årets skiva.

Glassigt får jag krupp av och Dani California funkar inte alls (trots att jag, till skillnad från dig, brukar gilla Red Hot).

Fröken Harrysson sa...

Jag håller med f2: Fear no darkness... är kalas! Annars tycker jag Meet me here är en trevlig sommarlåt (och jag brukar inte gilla Eric Gadd). Upside down gillar jag också.

På minussidan hamnar Cat5 och DM (inte somrigt), Madonna (höst -05) och Mange Schmidt (kass).

Aronson sa...

Nu ska jag avslöja min okunnighet (som inte har med din sommarskiva att göra alls) men vad är en bot? Jag menar i Boten Anna. Som förresten är en tämligen dålig låt...

Anonym sa...

PSB, Nick Lachey samt Pink borde vara med :-)

Anonym sa...

Med:
* Sin Sin Sin - oerhört läcker och somrig!
* Indifferent - bra röst, snygg låt (fast Do what you're told är bättre).
* Fear no darkness... - fantastisk låt som inte har hittat till reklamradion än.


Bort:
* Eric Gadd - total-passé.
* Nick Lachey - sjung-ut-om-din-ångest-låtar funkar INTE på midsommar!
* Amy Diamaond - klarar inte av henne! Tjejen är ju bara 13!
* Red Hot Chili Peppers - nä... _lite_ mer nyskapande måste man väl vara?

Oswald sa...

Wow! Tack för alla tips. "Fear no Darkness" verkar vara en gemensam favorit här...eller iallafall på jobbet. =) Hm. Vi får väl se. Han var inte med bland de som låg närmast kan jag avslöja...men det ÄR en fantastisk låt.

Aronson: En bot är ett sorts spamprogram när man chattar som plockar bort inlägg som tex innehåller påhopp och hot.
Basshunter trodde att hans polares flickvän Anna var en bot som kommenterade hans inlägg...men så var det alltså en "alldeles vanlig tjej" eller vad han nu sjunger.
Man kan kortfattat säga att historien bakom låten är bättre än sommarplågan.