31 juli 2005

Läget Just Nu - Vecka 31

Bra Saker Just Nu:

U2 Vertigo Tour 2005 Ny
Mina rockhjältar var på riktigt gott humör och bjöd på en fantastisk arenakonsert på Ullevi. Visst, vi satt lite högt upp – men vi slapp regn och jag hade inte köat en minut för min biljett, så vem kan klaga – så det blir såklart inte den intima känsla som tex på Kyliekonserten i april….men ändå…det var magiskt:
…när Bono får alla att tända sina mobiler så Ullevi lyser upp som en julgran, när jätteskärmen drar igång (efter att ha vilat första halvan av konserten) i "City of Blinding Lights", under den fantastiska versionen av "Where the Streets have no Name" med alla afrikanska flaggor, när de kör "Party Girl" som är en favorit jag aldrig trodde de skulle spela, när de kör låtarna från "Achtung Baby" med tillhörande budskap fladdrande förbi på skärmarna…
Jag kan fortsätta hur länge som helst. Underbart! Hoppas bara det inte är ytterligare 8 år till nästa konsert…
Semester 3v
Nä, jag saknar faktiskt inte att jobba alls ännu. Inte ett dugg. Nada.
Söndagsbruncher 2v *åter*
Så var det min tur och jag tycker det blev en succé! Massa mat och trevligt folk…
…och rester att leva på till hösten. Och så lite tack då: Tack Fredrik, utan dig hade det blivit pannkaka…eller snarare inte pannkaka. Dessutom var blåbärssconesen helt gudomliga. Å så tack för hjälpen med disken, Nadine!
"Rose och Maloney" – Brittisk serie i SVT Ny
När SVT hoppade över en veckas "Morden i Mjdsomer" så trodde man det skulle bli total brittisk deckarabstinens – men lyckligtvis inte! Då startade den här grymma serien (på måndagar) om den framfusiga Rose och den mesiga Maloney som skipar rättvisa i gamla bortglömda rättsfall. Låter kanske inte så spännande – men det är det!
Morgonpromenader 14v
Det starkaste sommarminnet från Karlskrona-vistelsen i år kommer vara de tidiga morgonpromenaderna med syrran; först en kopp förprogrammerat kaffe, sen besöka bageriet - och sedan en timme rask promenad i allt det gröna. Ljuvligt!
Grillat Ny
Undertiden jag var hos mina föräldrar åt vi bara grillat varje dag...kyckling, grillspett, kött, hamburgare, korv….och även om regnet öste ned på dagarna så lyckades vi klara oss (nästan) varje kväll utan att ha grillen under tak. Grillat är fanimej godast.
1000 SMS för 100 kronor 2v
Den enda nackdelen är att de polare som inte har samma tjänst ruinerar sig på kuppen när de måste svara….
"Worms World Party" - Dataspelsklassiker 2v
Otroligt vanebildande, speciellt om man är fast hos sina föräldrar och med dåligt väder. Såg dessutom att dt kommit en uppföljare nu också…
Gula Hallon Ny
Underbar söt hallonsort som slår de röda med hästlängder och finns i överflöd i mina föräldrars trädgård så här års.
"Gudfadern I/II" – Filmfrossa i TV4 Ny
Jo, jag har sett dem hur många gånger som helst och jag har DVD-boxen…men de hamnar ändå på listan av två anledningar: dels för fyrans intelligenta beslut att sända dem två söndagar i rad, och dels för att de verkligen kan vara de absolut bästa filmer som någonsin gjorts. Fotot, musiken, skådespeleriet och (framförallt) storyn är i toppklass och jag kommer på mig själv att fastna långa stunder framför TVn, fastän jag inte ens tänk titta, bara för att få se vissa favoritscener en gång till. Missde ni det så köp eller hyr genast! (Fast del tre kan ni hoppa…och det är inte Sofia Coppolas fel som folk säger…det är Al Pachino som helt tappat sitt tidigare fokus och istället för att vara Michael bara är Al Pachino.)

Tveksamma Saker Just Nu:

"Extras" – Nedladdad TV-serie från BBC
Har bara sett första avsnittet än av Ricky Gervais & Stephen Merchant’s (männen bakom min favoritserie "The Office") nya komediserie, så jag kan inte riktigt säga om det är en flipp eller flopp. Det är inte så direkt som "The Office" och inte lika igenkännande eller pinsamt – men Gervais är lika "Brent-ig" som vanligt och en massa kändisar ska ryktesvis komma att gästspela som sig själva…så det kanske rycker upp sig?

Dåliga Saker Just Nu:

Skitväder
Fick en dag på stranden i Karlskrona… EN!?! Och Göteborg är inte bättre…regnet vräkte tillexempel ned under U2-konserten. Vad hände med sommaren? Har vi verkligen bara tre veckor per år numera? Det inte bara regnar ju – det är ju kallt!
Datorproblem
Hur kan det komma sig att det mesta här i världen fungerar som bäst när det är nytt…men köper man en ny dator så får man räkna med krångel och initiala problem i flera månader från att man börjat använda den?
Packning
Jag är värdelös på att packa. Completely useless. Tar jag fram en väska – hur stor en än är – så fyller jag den till bredden på fem minuter OCH tvingas lägga saker i en extra ryggsäck…och detta för att vara borta i en knapp vecka. Galet.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: