28 november 2011

Läget Just Nu - Vecka 1148






"Drive" – Film av Nicolas Winding Refn Ny
"Ryan Gosling spelar killen som gör stuntscener med bilar och knäcker extra som förare vid rån. När han lär känna sin granne Irene och hennes son får han plötsligt maffian eftersig och en galen spiral av våldsamheter (och biljakter) utbryter." Visst låter det där som urtypen av handlig i en genomusel actionrulle? Märkligt nog är det här något helt annat. Ja, filmen innehåller helt galna biljakter. Ja, filmen har några av de mest brutala och blodigaste våldsscener jag sett på ett bra tag på bio. Men samtidigt har den ett bildspråk som är helt fantastiskt, ett musikval och en ljussättning som är helt oemotståndligt och en tystnad i allt muller som är förvånande och otroligt betagande. Här finns kanske inte supermycket substans, men det är en av de vackraste ytor jag sett på mycket, mycket länge. Fyra popcorn av fem.
"Dumle Pepparkaka"Ny
Precis så gott som man kunde anna. Slår de två andra julgodisvarianterna "snöinklädda bilar" (=punchpralinpimpade Ahlgrens) och "skumtomte polka" (=polkagrisskum som luktar förfärligt) med hästlängder. MUMS! Självklart har jag köpt en hel kartong.
"Kära Vinter" – Jullåt med Måns Zelmerlöw Ny
Jag kanske inte får någon direkt julvibb av den här nya jullåten från världens bästa Måns, men jag älskar låten med allt sitt vinterkalla vemod. En av de finaste låtar han har spelat in skulle jag säga, och jag hoppas han kör vidare på det här spåret i sin framtida musikkarriär. Han och Moe är en match made in heaven. Fast jag avskyr saxen. Sorry.

Lyssna: Måns Zelmerlöw - Kära Vinter

Julskinka & röbetssallad på vörtbröd Ny
Hur gott är det inte att starta dagen med det här? Några av det svenska julbordets favoriter samlat i samma frukostmacka.
"In Case You Didn't Know" – Ny CD med Olly Murs Ny
Jag var ju väldigt förtjust i X-factortvåans (som just nu gör succé som programledare i årets variant av lillebror-programmet Xtra Factor) första singel Heart Skips a Beat från den här skivan, och även om inget annat på killens andra fullängdare är riktigt lika bra, så är det ändå en snygg, men lite lång, skiva. De mesta går i samma ton som uppföljaren, veckans Englandstvåa Dance with Me Tonight, och jag som är svag för just den retrovibben trycker därför gilla på hela det här albumet, trots att det kanske inte lär blåsa någon av stolen. Bäst förutom förstasingeln? Jag skulle nog säga avslutande Will Young-esque balladen I Need You Now.
"Pepparkaka & (riktig opastöriserad) blåmögelost" Ny
En kombination att döda för som knappast blir sämre för man varit lat och bara kört med Kavlis tub-ostar ett bra tag nu.
"Faster" – Låt med The Saturdays 2v
Skivan är helt okej, men inget på den kommer i närheten av de fantastiska singlarna, utom det här spåret som aspirerar på att vara en av årets låtar i min värld. Jag kan bara inte sluta lyssna!
Laleh 3v
Men det finns verkligen inget som stoppar den här tjejen i år! Hennes teatraliska variant på E-types Here I Go Again var återigen Så Mycket Bättres största utropstecken.
"X-Factor/Xtra Factor" 3v
Även om storasysterprogrammet tagit tillbaka lite av sin förlorade glans när de fyra bästa verkligen är de som är kvar i finalen (ja, jag tycker Amelia Lily är en av de fyra bästa som Kelly tyvärr helt omotiverat kastade ut i första programmet, men som nu fått sin revanch) och urtråkiga Janet äntligen kastats ut, så är det fortfarande Caroline & Olly som jag längtar efter mest varje helg. Deras eftersnacksprogram är kronjuvelen i alla eftersnacksprogram som görs just nu i TV.
"Jag Ropar Ditt Namn" – E-Type-cover av Mikael Wiehe Ny
Jag har inte haft jättemycket till övers för den här vänsterfarbrorn i tidigare program, men den här försvenskningen och Lambada-omgörningen av E-types megahit är alldeles, alldels briljant.





"This is the Way" – E-type cover med Eva Dahlgren
Det är kanske inte en speciellt avancerad cover, men med Dahlgren bakom micken förvandlas den så straighta afterwork-fanfaren till ett hejdundrande homo-anthem. Och det ska såklart allt premieras.
"Melodifestivalen 2012"
Alla artister är nu avslöjade, och på pappret ser det ju riktigt bra ut. Men det vågar man ju aldrig skriva under på förrän man väl är där.






Storm
Jo, det är ganska mysigt när man ligger inne, men det sabbar ju en hel del också… Minst sagt.
Förkyld - fortfarande
Lägg av nu.
Flyga
Får vara kvar för jag flog faktiskt hem i måndags.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: