17 januari 2011

Läget Just Nu - Vecka 1103




"Schlagerquizhelg i Stockholm"
Ny

En av de bästa helgerna på evighet blev resultatet av 2010 års framflyttade schlagerquiz. Faktum är att när den nu snarare blev ett startskott än ett avslut på schlagersäsongen så köndes det om möjligt ännu roligare att samla det här underbara gänget av människor och ha quiz för, rösta fram nittiotalets bösta ESC-låt (det blev den här, tätt följt av den här, by the way) med och skratta, lyssna på gammal och ny schlager, skvallra och så avsluta kvällen på Edwards dansgolv på Zipper. Superbt. Stort tack främst till Ronny, min evige schlagerkumpan, för ett väl utfärt arbete och husrum och till Edward för en mysig fredagskväll...men även till Pär, Gnutte, Kris, Nina, Ellen, Fredrik, Felix och Märta. Legendariskt trevligt.
"Olle" - Systerson Åt
Numera är vi väldigt bra kompisar, jag och Olle. Han vet vad jag heter och vem jag är och i helgen hade vi ett drygt tre timmar långt lekpass där vi gick igenom bilar, leksaker och böcker i en rasande fart. En hur kul förmiddag som helst. Både för Olle och hans morbror. Lyckligtvis innebär schlagern massa stopp i Stockholm under våren så jag inte hinner sakna honom alltför mycket, men visst skulle man vilja leka med honom varje dag. Sötis.
"Shameless" - Ny serie på Showtime Ny
Jag förstår att det kan bli en hel del ropande efter varg i den här bloggen med tanke på hur mycket TV jag tipsar om - men ska ni bara hugga på ett enda tips och välja en enda ny TV-serie att se just nu så är det den här nyinspelningen av den brittiska succén (som är inne på sin åttonde säsong där just nu). Visst, jag har inte sett ett enda avsnitt av den brittiska varianten, och kan därför inte avgöra om jag stört mig lika mycket - trots att det odiskutabelt är välgjort - på nyinspelningen som jag gjorde när andra i motsvarande sits hyllade amerikanska The Office och Queer as Folk i början. Men som en smart polare sa: Nu slipper jag ju störa mig och kan istället till 100% njuta av den amerikanska versionens fantastiska casting och seriens fullständigt briljanta manus. Spana genast in ödena hos den här enorma familjen på botten av samhällsstegen och få en inblick i vad som förmodligen ohotat är vårens absolut bästa nya amerikanska TV-serie!
"Hold it Against Me" – Ny singel med Britney Spears Ny
När som helst lär Lady Gagas nya singel läcka och ta över styrkan i den virala tsunami som den här singeln orsakade på bara några timmar. Etta ungefär överallt i världen (utom sega Storbritannien som ville hålla låten ett tag) på bara en dag och precis en sådan där modern megahit som Brittan behövde för att visa att hon fortfarande kan. För det tvekar väl ingen på att hon (och Max Martin) gör det efter den här låtens utmärkta fortsättning på Womanizer? Nu längtar vi till videon och tills dess sjunger vi alla med i det karaktäristiska uttalet i "haysaye".
"Solsidan" - Andra säsongen av TV-succénNy
Jag missade Solsidan när det gick på TV4 förra året, mitt under brinnande schlagersäsong. Men när jag och grabbarna var i Barcelona så plöjde vi alla avsnitten och då insåg jag vilken svensk klassiker detta omedelbart blivit. Hur roligt och välskrivet som helst! Efter det har jag sett alla avsnitten minst tre gånger och jag kan inte vara den ende som älskar att det är tillbaka - och framförallt inte den ende som pustar ut över att det känns precis lika bra som sist. Upplägget med bröllopsplaner är ju en genial fortsättning på barnförväntningarna sist, och det enda som känns lite skumt är väl flytten till ännu ett nytt hus. Nåväl.Det ska nog skarttas en hel del till Solsidan i vår hoppas jag.
"Open heart Surgery" – Ny singel med Beth Ditto Ny
Världens coolaste flata går solo från Gossip och första smakprovet är en EP där man hittar den här genomelektriska sköningen till låt.



"Love CPR" - Ny skiva med September 2v
En del skivor jag recenserar slutar jag lyssna på i det ögonblick man skrivit det sista ordet till QX (inte alltid för att de är dåliga, men för att man oftast lyssnat dem sönder och samman för att få en rättvis bild) - det här är garanterat inte en sådan skiva för mig. resten får ni läsa i nästa veckas nya (schlager)nummer av QX.
"Episodes" - Ny komediserie på HBO Ny
Matt LeBlancs återkomst efter fiaskot med Joey är en långt mera subtilt skriven komediserie om två brittiska manusförfattare som ska försöka föra över sin megasuccé till USA och får föredettingen LeBlanc i huvudrollen mot sin vilja. Snygg inblick i manusförfattarnas verklighet, och en pilot - faktiskt till 95% utan huvudpersonen - som ger mersmak.
"CityVille" – Zyngaspel 4v
Blev alltså världens största internetspel på bara en månad. Inte alls konstigt med hur extremt vanebildande det är!
"Off the Map" - Ny serie av Shonda Rhimes Ny
Grey's Anatomy korsat med Äventyr i Bukten fast i Sydamerika. Har man sett Shondas två andra serier - den här verkar väl efter piloten luta mera åt Private Practice än Grey's - så vet man precis vad man får. Absolut inte dåligt, jag kommer säkert försöka se det varje vecka, men samtidigt absolut ingenting nytt alls.





"The Cape" – Ny superhjältetvserie
Jag kommer nog inte orka följa den här serien om en polis som blir falskt anklagad för att vara korrupt, fejkar sin egen död och återvänder som superhjälten The Cape uppbackad av ett mystiskt cirkussällskap han hittar i kloaksystemet...och frågan är väl om den kommer få ett enda extra avsnitt inspelat efter de som redan är inspelade. Men det jag gillar med serien är att den inte försöker stoppa in sin serietidningshjälte i nån form av verklighet al la Heroes eller No Ordinary Family, utan helt ogenerat bygger upp ett universum kombinerat av de tre olika universumen uppbyggda av de tre olika Batmanregissörerna. Det här är helt enkelt en filmad serietidning - och den skäms inte för att vara det vare sig visuellt, dialogmässigt eller handlingsmässigt. Om du har 45 minuter över i veckan några veckor. Annars inte.





Filmfestivalens bokningssystem

Allvarligt? Det förra fungerade ju utmärkt och var perfekt med sin koppling till schemat. Den här gången blev det ju bara totalkaos och jag vet fortfarande inte om jag verkligen fick de där biljetterna jag betalade för (pengarna är dragna, jag har ett kvitto - men på den nya käcka personliga sidan syns det noll biljetter bokade). Gör om gör rätt! Och passa på att släng in lite flera homofilmer nästa år också.
Plocka ned julsaker
Jag har inte börjat ännu... Jag har typ separationsångest för att skiljas från min gran.
Pizza Favorit på Matbodens Pizzeria
Nä, det är inget fel på pizzerian i sig – egebntligen är det väl mitt fel. Jag äter köper pizza så sällan så när jag väl gör det så har jag alltid glömt vad jag inte bör köpa…så varje gång väljer jag den här kebabpizzan med bacon och vitlök…och blir lika äcklad varje gång. Det är nåt med köttet som gör att det känns som om jag äter malda råttor. Det är helt vidrigt. Och jag har alltid megaångest efteråt både för kaloriintaget (men det kan jag ta för där får jag ju skylla mig själv) och för att jag slösat bort ett tillfälle att unna mig något på något så äckligt. Blä.

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om Shameless US!

Anonym sa...

Tackar också för tipset, vi verkar ha ganska snarlik smak v.g. TV (t.ex. Downton Abbey, som i mitt tycke är det bästa som sänts på många många år).

Har hittat en serie som heter COMMUNITY, som är helt fantastiskt underbar. Hoppas du tar dig tid o ger den en chans. Tror inte du kommer ångra dig! :)

/Pedro