22 januari 2010

Filmrecension i repris: Man on Wire

Förra året såg jag den här suveräna dokumentären och nu verkar den gå upp på biograferna här i Sverige. Så då tycker jag vi tar den igen.

Man on Wire
James Marsh, Storbritannien

Kanske har utbudet av bra dokumentärer på bio ökat för att vi i dokusåpans tidevarv längtar efter att få se sanna historier om människor och företeelser som verkligen känns spännande och har något att berätta - eller så är det bara jag som börjar bli gammal och ändrar min filmsmak. Hur som helst så är den här dokumentärfilmen om lindansaren Philippe Petit (som förmodas sopa hem en Oscar för bästa långfilmsdokumentär i februari) och hans projekt att gå på lina utan någon som helst skyddsanordning mellan de båda tornen i World Trade Center otroligt fängslande och grymt intressant.
Dels adderar såklart hela grejen med WTC efter 9-11 ytterligare dimension. Philippe var fullständigt besatt av tornen och hade bestämt sig för att gå mellan dem redan innan de var färdigbyggda, vilket gör att vi får se massa arkivmaterial från uppförandet av de här ödesbestämda byggnaderna som är svårt att släppa. Och dels så är Philippe och hans gäng sjukt fascinerande där de lite likt ett klassiskt heist-gäng från filmer som Ocean's 11 planerar det fullständigt livsfarliga och galna projektet med modellbyggen, falska identiteter, helikopterutflykter och linor uppspända på fält.
Nog för att man vet hur det ska sluta redan från början, men bilderna från den 7 augusti 1974 är ändå galet coola (Philip traskade omkring mellan tornen i 45 minuter och låg bland annat ned på rygg på linan) och regissören Mars har ett par ess i rockärmen som gör att åtminstone jag blir överraskad över avslöjandena om vad som hände därefter...och då undviker man ändå att ta upp att Petit tillskrivs äran för att få upp anseendet på de då ganska hatade och bespottade nybyggda tvillingtornen som hade svårt att få hyresgäster. En av årets absolut bästa dokumentärer som ni absolut ska försöka att se.