22 juni 2009

Läget Just Nu - Vecka 0926




Midsommar 2009 Ny
Midsommarafton 2009 blev precis så bra som jag hoppats. Morgonpromenad i t-shirt (vädret innehöll dock alla varianter under dagen, inklusive ett gigantiskt skyfall när jag och FF körde till Onsala), flipperspel hos FF, underbar eftermiddag med Chalmerspolarna och deras fantastiska ungar i Onsala med sill-lunch, iskalla öl och andra klassiker och sedan bilfärd med Midsommarskivan på högsta ljudnivå till Majorna och en grym grillkväll med floder av vin hos A&A och en hel hög med peruker. Jag hoppas absolut på en repris nästa år och jag kände verkligen att det inte kommer bli så jobbigt att flytta hem till västmusten igen.
"True Blood Säsong 2" – Ny säsong av vampyrserien Ny
Det tog en stund, men sedan kom jag in rätt bra i True Blood allt efter som första säsongen fortskred. Det är helt enkelt en speciell ton som man måste acceptera. När jag såg första avsnittet av säsong två blev jag dock fast direkt. Serien – även om den fortsätter exakt på sekunden där säsong 1 slutade förra året – verkar på något sätt ha fått ett nytt, större självförtroende den här säsongen, med ett gäng nya plotlines (som den med Lafayette) som naglar fast en direkt. Jag gissar att det kommer att bli en kul och blodig sommar med Alexander Skarsgård & Co!
"La Voix de Nord" – Skiva med Malena Ernman Ny
Att få åka till ett skivbolag och stänga in sig med en sprillans ny skiva som ingen har hört är verkligen en sådan där sak som jag kommer förknippa var möjlig i Stockholm men som kommer saknas i Göteborg (och då gjorde jag det ändå bara två gånger under mina 3,5 år i huvudstan). För en vecka sedan stängde jag in mig med Malena Ernmans kommande platta (eller snarare två plattor – en operadel och en popdel) och blev glatt överraskad. Förutom bögiga Tragedy som jag hört innan innehöll den nämligen en galen blandning av "Vincero-operapop", "Enya-operapop", "orientaloperapop" och en blivande svensktoppsklassiker i Helen Sjöholm/eurovisionvinnare-facket. En recension kommer i nästa månads QX som kommer ut nu på onsdag – men jag kan lova att om ni älskade La Voix så kommer ni avguda den här skivan, där Melodifestivalvinnaren bara framstår som ett svagare albumspår.
Färska jordgubbar (och hallon) Ny
Att frossa i färska bär måste vara något av det somrigaste man kan göra. Jordgubbar leder kanske överlägset – finns det något godare än att bara äta solvarma, genommogna jordgubbar rakt upp och ned – men även färska hallon är underbart i naturell lättyoghurt eller på gröten. Mums! Nu längtar jag efter att få bo bredvid Kålltorps Frukt & Grönt igen. och förresten; en ex-kollega gjorde mig dessutom uppmärksam på något rätt skoj under midsommar: Hur kommer det sig att inga jordgubbsförsäljare vet vilken sorts jordgubbar de säljer? Det är faktiskt lika stor skillnad mellan olika bärsorter som mellan olika äppelsorter. det enda de som säljer vet är om bären är svenska eller belgiska, typ... Tänk om samma gällde för tex citrusfrukter! Humor.
"Marabou Sommar" – Ny chokladsmak Ny
Det kan ju bara bero på att jag inte ätit choklad på flera månader, men jag tror inte det. Marabous nya limited edition chokladkaka (och okej...jag är ju sån så jag går igång på själva limited edition-konceptet också) är helt enkelt oväntat fräsch med sina 1,5% frysta jorgubbsbitar och rikliga jordgubbsglassmak Ska det chokladlyxas i sommar så lär det bli med den här.
Studiohäng med Märta & Felix Ny
Jag älskar att krypa ned i den gamla Cheironstudion och hänga med mina favorit-LeKidare och tjuvlyssna på demospår och snacka popmusik tills öronen blöder. Hur jag ska kunna fortsätta med det fast jag bor 50 mil från Fridhemsplan vet jag inte, men jag hoppas absolut att det inte var sista gången förra veckan... Jag spår nämligen en lysande framtid för de där lokalerna på listorna runt om i världen ännu en gång. Agnes topp fem för fjärde veckan i rad i UK är ju bara ett exempel.
"Valkyria" – Film av Brian Singer Ny
Jag gillar ju Bryan Singer (bara Stålmannen har gjort mig skeptisk av alla killens filmer) men har ändå undvikit Valkyria. Kanske för Tom Cruises skull, kanske för alla rykten om ett kass manus och en strulig filminspelning med många omklippningar efter testvisningar...eller också bara för att jag alltid är lite skeptisk till filmer som man redan vet hur de slutar. Nå, Titanic var ett undantag från den regeln – och Valkyria är det också. Filmen har ett otroligt tempo, många bra skådisar och inte alls en sådan torr och faktaspäckat träig dialog som jag befarat. Påkostat, snyggt och spännande och till och med Tompa känns realistisk med sitt glasöga. Ett videotips som får tre knapriga popcorn av fem.
The Sims 3 – PC-spelfenomen 3v
Min Sim gjorde slut med sin snubbe för att han var för gammal och gifte sig istället med en yngre förmåga efter en förmiddag i sänghalmen. Resultatet blev att jag fick flytta in till honom och hans föräldrar – men lyckades köra iväg hans mamma och syster från huset till hans farsas ursinne – men lyckades göra honom till evig fiende efter några dagar då min Sim började hångla och ligga med det snygga hembiträdet. Min exman blev då så deprimerad att han blev ihop med en farbror...medan hans sura farsa bestämde sig för att bli rockstjärna och började spela i parker. Jag älskar the Sims!
"Varuhuset" – Säsong 1 DVD-box Ny
Efter en månad så är det dags för mig att dra nytta av min födelsedagspresent till FF. Varuhuset är precis lika töntigt (hur kan så många bra skådespelare vara så fullständigt värdelösa på att spela såpa) som man befarat, men intrigerna är lika många i ett enda avsnitt som de var i en säsong av Rederiet, Christina Schollin lika bitchig som man minns, scenografierna härligt teatraliska och jag ler varje gång när jag ser byggnaden som jag passerat varje dag på min morgonpromenad i några år nu. Nostalgi i floder för oss sjuttiotalister.
"Cake Mania" - Mobilspel Ny
Finns det något tråkigare än när man är helt fast i ett mobilspel och så plötsligt tar det bara slut för att man nått högsta nivån? Det var nämligen precis vad som hände mig med Zum-Zum förra veckan. Blä. Lösning? Satsa på ett nytt spel som är minst lika beroendeframkallande, überstressande och vanebildande – Cake Maina! Serva dina kunder med olika kakor med olika glasyr allt eftersom de beställer dem. Undvik att de får vänta för länge och håll typ 3-4 olika kakvarianter i luften samtidigt för att gå vidare till nästa månad så du kan köpa flera ugnar eller glasyrstationer för att lyckas med ännu konstigare varianter. Rekommenderas! Finns gratis hos Metro Play.




"Gomorra" – Film av Matteo Garrone
Att den bästsäljande, succéboken fick mig att i stort sett sluta läsa för jag tyckte den var så trå-åå-åkig har jag ältat här i bloggen flera gånger, och nu när jag äntligen får för mig att se den Golden Globe-belönade filmen så får den mig nästan att stänga av TVn och ta en promenad istället. Nästan. Visst, jag kan absolut se dess förtjänster. Den ger en helt osentimental och modern bild av maffian i Italien och skådespeleriet och miljöerna känns äkta och dokumentära. Som film känns den däremot i mina ögon alldeles för lång och alldeles för ofokuserad för att bränna till så mycket som den borde. kanske är det bara jag som är luttrad, men varenda mord känns givet från ruta ett, ingen av karaktärerna berör mig ens det minsta lilla så jag verkligen engagerar mig i vad som händer dem och är det bara jag som inte på något sätt känner mig förvånad över det jag ser? Aha, kriminella grupper gräver ned giftigt avfall så folk blir sjuka... What's new? Möjligen bra för allmänbildningen, men knappast tillräckligt fängslande eller upprörande som film för att jag ska lägga en massa popcorn på den. Två stycken av fem möjliga.




Junivädret i Stockholm 2009
Det skärpte sig lite mot helgen, men tidigare i veckan var det ju rent förfärligt. Värsta vädret på femtio år tydligen. Höstkyla, storm och ösregn. Riktigt vidrigt.
KG Bergström i Nyhetsmorgon
Visst, det här är ju veckan då KG ska hyllas eftersom han gått i pension och gjort så mycket för SVT genom åren. Tydligen. Men det ändrar inte på att han var en av de absolut sämsta programledarna för SVTs morgonprogram någonsin. Fullständigt ointresserad och mekanisk utan minsta charm. Inte ens när det snuddade vid områden som tillhörde hans hemmaplan så glimrade det till mer än minimalt – och under stunder tex med Kulturpanelen eller med TV-spel kändes han så felplacerad och oengagerad att han borde fått rött kort direkt. Jag är glad att han är borta från den soffan.
Min C905 mobil
Jag älskar fortfarande kameran och under Melodifestivalen kände jag att jag hade världens bästa mobil. men efter högtalarkraschen tidigare i vår har det bara gått utför. Två gånger har den totalkraschat så jag fått ladda på ny mjukvara (och radera alla spel, musik och annat som legat på den). Tre knappar har nu i stort sett lagt av om man inte trycker på dem så tummen blöder...och efter senaste rebooten så funkar Internetsurfandet lite som det vill också. Hörde jag nya iPhone?
Totalt kalorifrosseri
Nådde jag en viss vik innan midsommar lovade jag mig själv att släppa lite på mina dietgränser några dagar – resultatet blev lite som att spränga Hooverdammen. Nu blir det hårdhandskar till Londonresan! Då SKA jag vara i mål.
Flyttpackning
Idag inelder jag mina sista tio dagar som Stockholmare – gissa vad de mestadels kommer gå åt till?

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: