14 september 2006

Filmrecension: Farväl Falkenberg

Farväl Falkenberg
Jesper Ganslandt, Sverige

Hur recenserar man en film man inte vet vad man tycker om?
En film som är oerhört fri i formen och därför inte har någon direkt handling…
…det är helt enkelt en film om Holger & David & John & Jörgen & Jesper som spelar sig själva (Jesper har regisserat filmen) där vi parallellt med att vi får kika in i små episoder av deras liv, samtidigt får se autentiska bilder från deras gemensamma barndom…
…och vars enda lilla handling skulle förstöra hela filmen för den som ska se den om de kände till den?
En film som känns oerhört okommersiell och som man bara vet en person man skulle föreslå gå och se den…nämligen en själv – men som man samtidigt önskade att alla gick och såg bara för att filmbolagen skulle våga satsa på nya, annorlunda filmmakare.
En film som visar ett Sverige som känns så oerhört realistiskt i sin småstadskänsla att jag nästan måste titta bort för att det blir så plågsamt ibland…och som samtidigt är så smärtsam vacker med sitt gryniga Dogma-foto som visar bilder ur vardagen omkring oss som man missar för att man inte stannar upp och tittar på…tja…typ en vattenspridare.
En film utan en enda tjej och som ständigt visar nakna och halvnakna grabbar, men som ändå inte någonstans är uttalat homo.
En film där jag ibland känner att skådespeleriet svajar och att karaktärerna borde ta sig i kragen och inte vara så jäkla kvasifilosofiska, samtidigt som jag plötsligt märker att jag gråter utan att riktigt veta varför.
Är jag avundsjuk på grabbarnas vänskap?
Är det glädjetårar för att jag lyckades rycka mig loss från min egen småstad (och flyttade till Göteborg – vilket i filmen är det enda alternativet till att bli kvar i Falkenberg)?
Eller för att någon vågat göra en film som påminner om sådana där utländska festivalfilmer som man alltid undrat varför ingen gör i Sverige?
Jag vet faktiskt inte riktigt.
Och jag vet absolut inte hur jag ska kunna recensera den.
I alla fall inte i QX. Här fick det bli såhär.

Betyg: Ja, va fan ska man sätta på en film som varierar från 1-10?

Jag sparar det till recensionen i QX.

Inga kommentarer: