17 april 2006

Filmrecension: Adams Äpplen

Adams Äpplen
Anders Thomas Jensen, Danmark

Nynazisten Adam hamnar som ett led i sin fängelserehabilitering hos den naiva och positiva prästen Ivan, någonstans långt ute på den danska landsbygden. I Ivans lilla kollektiv av förtappade själar finns redan invandrarkillen Ali (som rånar Statoil-mackar) och Gunnar (som blev alkoholist när hans tenniskarriär slogs i spillror av en feldömd boll) – och de får snart även sällskap av Sarah (som oroar sig över att hon lider 60% risk att föda ett utvecklingsstört barn). Ivan ger Adam som enda mål med sin vistelse: att han skall baka en äppelkaka av kyrkans egna äpplen (ett träd) när hösten kommer. En uppgift som visar sig vara ganska svår – dels på grund av att han verkar motarbetas av högre makter, men också för att Adam stegvis inser att Ivan lever i en fantasivärld och att han själv verkar vara den mest rehabiliterade i hela gänget…en sanning som får oanade konsekvenser när den sägs högt i den lilla skyddade världen.

Anders Thomas Jensen’s första film "Blinkande Lyktor" är fortfarande en av de roligaste och bästa nordiska filmer jag sett, så mina förväntningar var ganska stora på den här filmen som vann de flesta stora priser som går att vinna i Danmarks motsvarighet till Guldbaggegalan förra året. Och tja… mina förväntningar som kanske inte direkt infriades – men de kom inte direkt på skam heller. Den absurda humorn finns kvar från "Blinkande Lyktor" (och i stort sett alla skådisarna också…även om mina favoriter Paprika Steen och Nikolaj Lie Kaas har fått märkligt lite att göra), liksom de extremt våldsamma (och plötsliga) infallen och de surrealistiskt vridna karaktärerna. En ganska tunn handling - med lite väl övertydliga budskap stundtals - räddas oftast av en oväntad och spetsig dialog. Ett ganska långsamt tempo räddas av en lagom lång filmlängd (1.30min). Anders Thomas Jensen driver med kyrkan och övertro på Gud…men han gör det inte utan ett visst mått med tveksamhet om det kanske inte är bättre att tro på något än på ingenting alls.
För er som (liksom jag) är suckers på dansk film är detta ett måste, för er andra rekommenderar jag fortfarande "Blinkande Lyktor".

Betyg: 6 äpplen av 10 möjliga
.