07 december 2009

00-talet: 24. Cry Me a River med Justin Timberlake

Att kalla honom "00-talets Michael Jackson" känns lite konstigt just 2009 när allting varit original-Jackson. Kanske kunde jag använda decenniets mest omtyckta pop-pojke nummer ett som alibi för att dra hela historien om Jacksons förfall och död, men jag tror jag stannar vid Justin Timberlake själv. Och vid hans producent som förmodligen utan speciellt mycket konkurens kan kallas för 00-talets störste: Timothy Zachery Mosley alias Timbaland.

Timbalands producentkarriär startade i slutet av nittiotalet med framgångsrika skivor med bland andra Missy Elliott och Aaliyah (som dog i en flygkrasch bara två veckor före 9/11) men det var med N'Syncs forne frontman och Cry Me a River som hela världens – alltså även de utanför den amerikanska RnB-musiken – lärde sig känna igen hans (numera avskyvärda i mina öron) tike-tike-tike-ljud och tunga beats.

Nu var Justins soloalbum kanske mest ett verk av The Neptunes (ryktesvis skrivet till just Michael Jackson) men Cry Me a River var den stora hiten och hans biljett bort från pojkbanden på riktigt, så när uppföljaren kom några år senare – suveräna FutureSex/LoveSounds som var då jag fick upp öronen för multitalangen Timberlake och från vilken jag kunde plockat flera spår till den här listan (SexyBack och LoveStoned var närmast) – så var det bara Timbaland och Justin själv som producerade...och Justin blev ett av decenniets mest respekterade popnamn.

Samma år fick dessutom Nelly Furtado en gigantisk succé med en platta producerad av samma kille/killar. Timbaland-soundet hade nåt sin peak och var överallt. Ryssland vann melodifestivalen som "ryktades vara producerad av Timbaland" (vilket inte var sant) och när Madonna –alltid känd för att försöka ligga i framkant – sökte sig till samma Timbaland/Timberlake-team var soundet för längesedan så uttjatat att inte ens hennes största fans tyckte plattan var speciellt kul.

Såå... I början var jag inte alls med på TT-tåget - och mot slutet var jag så trött på det så jag kunde spy. Men med åren har Justins första stora hit vunnit respekt hos mig allt mer och därför är Justin Timberlakes Cry Me a River decenniets 24e bästa låt.



Timberlake/Timbaland och ljuden de producerar ihop ÄR 00-talet. Därför är Cry Me a River 00-talets 24e bästa låt.

Här är hela listan hittils!

Inga kommentarer: