23 juli 2008

Bokrecension: Wish You Were Here

Wish You Were Here
Mike Gayle, Storbritannien

Sitt efternamn till trots så kan Mike Gayle vara en av de mest hetrosexuella författare jag vet. Inte på det där "höhöhö…visa pattarna"-viset eller på något Guillouskt "berätta varenda detalj om ett vapen"-vis, utan på det där "chiclit fast för killar"-viset där grabbar aldrig kan prata om känslor med varandra, aldrig förstår kvinnor, alltid gillar öl och fotboll – men alltid ändå är varma, snälla och kramgoa innerst inne. Det låter kanske smått förfärligt, men utan att försöka påskina att han på något sätt gett mig världsomvälvande läsupplevelse genom åren, så har det alltid varit sköna små guilty pleasure-upplevelser jag haft tillsammans med exempelvis My Legendary Girlfriend, Turning Thirty (snacka om perfekt ge-bort-i-present-namn på en bok) och His 'n' Hers. Wish You Were Here (är man skadad om man genast tänker Rednex?) är inget undantag. Nope, det kan faktiskt istället vara en av Mike Gayles absolut bästa böcker!
Det börjar klassiskt Gayleskt – kille som har blivit dumpad av sin flickvän sedan tio år, och sitter bedrövad i en lägenhet utan möbler, blir meddragen på semester av två av sina polare – och bygger som vanligt på jakten efter kärleken och olika relationer, men här finns också en skön och insiktsfull beskrivning över skillnaden att åka på semester med två polare när man är 35 och när man var 25. Grabbarna (förutom huvudpersonen Charlie, hans partypolare Andy med flickvän hemma och hans nyreligiösa polare Tom med fru och två barn hemma) hamnar nämligen i en semesterort på Kreta (för att återuppliva gamla minnen) och inser ganska snabbt att resebyråns rekommendation om "för 18-29 åringar" kanske fanns där av en annan anledning än att hindra 30plussare från att ha en riktigt kul semester.
Det må vara lite förutsägbart (dock med tillräckligt många osäkerheter och twistar för att det inte ska störa) och har knappast Nobelprisklass i språk och struktur, men jag har riktigt kul med det här gänget under knappa 400 sidor och sidorna vänder sig nästan av sig själv. Perfekt sommarlitteratur för hängmattan, och hade jag bara varit hetero så hade förmodligen igenkänningsgraden ökat ytterligare och boken varit ännu bättre. Ett klart boktips, dock. Speciellt om du är runt 35. Vem du än ligger med.