30 december 2007

Läget Just Nu - Vecka 0801




Mina Julklappar Ny
När man var mindre önskade man sig så mycket att det var omöjligt att man inte skulle bli besviken (eftersom man aldrig kunde få precis allt). Nu är det precis tvärt om - det är sjukt svårt att komma på något att önska sig...men samtidigt får det effekten att man nästan bara får bra saker...eller i år var det inte ens något nästan - det var bara bra saker. En apsnygg träningsväska från Ben Sherman, en G*Star-mössa, våg som mäter fettprocent, handdammsugare, iPodhögtalare, flygrädsle-DVD och Kylieboken jag berättade om förra veckan var några av höjdpunkterna. Men allt var grymt bra.
"Förtrollad" - Film av Kevin Lima Ny
En söt liten saga som lyckas med bedriften att vara 100% klassisk Disneymusikal - och samtidigt driva med exakt samma genre. Susan Sarandon används alldeles för lite i rollen som den elaka styvmodern, men Amy Adams är helt suverän som den över-väna prinsessan som blir utkastad från sin tecknade värld till dagens NYC - och ändå fortsätter brista ut i sång och ta hjälp av smådjur hela tiden.
Juldag med Bröderna Bergwall Ny
Några öl, en bio och så ytterligare några öl. Mera än så behövs inte för att man ska ha väldigt trevligt med bröderna B som jag träffar alldeles, alldeles för sällan numera. Hoppas det blir ändring på det nästa år när D är tillbaka i landet.
Lördagsfika med J, C & Co Ny
A kunde inte komma då hans barn hade feber - men J och C dök upp med sina nya familjer för lite nybakad äppelkaka och för lite tid för fabror Oswald att bekanta sig med Robin och Vilmer.
Graham Norton 7v
Som jag skrev förra veckan tillbringade jag min jul (och min tågresa tillbaka till Göteborg) läsandes Graham Nortons självbiografi, som jag verkligen rekommenderar till homos i allmänhet och Norton-fans i synnerhet.
"Arn - Tempelriddaren" - Film av Peter Flinth Ny
Kanske var det för att jag verkligen förberett mig på (och säkert någonstans gärna ville) hata den här filmen som jag lämnade biografen ganska nöjd och småstolt över att vara svensk...och småkåt på Joakim Nätterqvist.
Project Runway Canada 2v
Gillar ni den amerikanska förlagan - och det VET jag ju att ni gör - så är det ett måste att ladda ned Iman & Co och fullständigt frossa i den här underbara serien. Dessutom börjar jag tycka att Brian Bailey är precis lika bra som Tim Gunn...men med mera sex appeal.
"Stjärnorna på Slottet" - SVT-succé Ny
Det blir långt mycket bättre än Big Brother om folk som buntas ihop och filmas är där för att berätta något istället för att visa plast-tuttar och bygga onanihyddor. Dessutom är ju den sönderopererade Britt Ekland julen mest fantastiska diva, som ser mera ut som en av Spitting Image-dockorna än en människa.
Semlor Ny
I Karlskrona börjar de sälja semlor på annandagen (vilket ju är ganska logiskt eftersom man måste hinna äta upp sig med massa fett tills fastan i februari...skulle man bara äta på själva fastlagstisdagen skulle man ju dö av svält under fastan) och självklart var jag inte sen att kasta mig över mitt favoritbakverk. Faaaaan att det ska vara så gott!
2008 Ny
2007 var fantastiskt och ett år fullt med uppfyllda drömmar - men 2008 är ju fortfarande ett år fullt av möjligheter och ännu utan en enda dålig dag! Det är svårslaget.




"Snö" - Filmlåt med Laleh & The London Symphony Orchestra
Jag har sjukt svårt för Laleh när hon antingen har sina värsta jag-låter-som-Cornelis-stunder eller när hon försvinner i väg i Björkpsykoser som när hon skulle bli intervjuad i TV. Konstigt nog så har jag ändå svårt att motstå det här ledmotivet från Arn-filmen - konstigt för att Laleh nog aldrig kännts mera konstig eller mera Björk på en singel. Samtidigt ligger symfoniorkestern och det Sagan om Ringen-besläktade filmtemat som en trygg smäck i bakgrunden och balanserar alltihopa ganska väl. Galet, men lite oemotståndligt.




Bildårar
Det var nära att det inte blev någon lista denna veckan eftersom en mindre lastbil valde att ignorera att det var grön gubbe och jag hade bråttom till spårvagnen på andra sidan vägen... En sekund och mitt huvud hade varit krossat. Nu blev jag bara väldigt rädd och väldigt nedstänkt istället.
"Loggan för AJ:s Tyger i Karlskrona
Okej. Kolla bilden. Behöver jag säga mera? Förskräckligt!
Klåda
Ingen vill ligga med någon som hela tiden kliar sig som om han hade loppor.
"Pinocchio" - Film av Robert Benigni
Tack vare...eller okej...snarare på grund av...Kanal 5 så lyckades jag i mellandagarna få se den italienske Oscars-pajasens uppföljare till överskattade Livet är Underbart...och den var verkligen precis så sjukt dålig som alla ha sagt. Överdriven, barnslig, uppblåst...ordet kalkon har sällan passat bättre.
Årssammanställningsstress
Det är bara SÅÅ många listor, krönikor, sammanställningar och bildkollage som jag vill visa er innan året är slut...och så ska nyårsquizen göras...listan för vecka ett...och så ska jag helst hinna vara ledig och inte bara tänka bloggbloggblogg också. Gaaah.
SF
Har varit på bio två gånger på en vecka - båda gångerna har filmen strulat (inget ljud/stannat/maskinfel etcetera). Vad är oddsen?

Ungefär så just nu.


Inga kommentarer: