08 oktober 2007

Läget Just Nu - Vecka 41




Fredagskväll hos Ronny Ny
Käka lite mat, dricka lite vin, kolla på Idol, dricka lite bubbel, kolla Lilla Melodifestivalen, dricka mera bubbel - och så småningom gå ut på ett nytt ställe. Visst är det en höjdarfredagskväll? Jajamensan. Men för att lyfta den till oanade höjder krävs också...
Singstar - PlayStationkaraoke Ny
...hejdlösa mängder av Singstar Schlager. Endast utfört av två lika tontöva, falsksjungande - men extremt hängivna och entusiastiska - melodifestivalbloggare, sittandes i en soffa, klämmandes en tredje flaska bubbel lyftes det där numera obligatoriska partyspelet till helt nya oanade höjder. My god, så roligt det var! Och när schlagerskivan var genomsjungen högg vi in på 90talshits och slutligen 80talsklassikerna (Can't Touch This...bom-bada-bom) med en sådan iver att jag fortfarande förvånas över att R1 får bo kvar i sin lägenhet för grannarna...
Satsumas Ny
Lagom lättskalade, helt utan kärnor och helt perfekt söta. Satsumasen är citrusfrukternas Rolls Royce.
"Brothers & Sisters" – Säsong 2 på ABC Ny
Serien som numera aspirerar på att vara min absoluta favoritserie körde igång i samma fantastiska stil som tidigare - Sally Field grät, alla drack floder av rödvin och Calista Flockhart såg ännu mera lyft ut. Helt underbart. Höstens starkaste säsongsstart...trots att inte Justin var med på hela avsnittet.
"Idol 2007" – Karaokekvällar på TV4 4v
Att Amanda missade alla kameror (och sjöng sådär) medan Patrizia var bättre än någonsin gjorde inte saken mindre spännande (och okej - den här gången får jag hålla med om att Daniel - Mr "50% Sebastian/50% Moneybrother" - var bäst av alla). Nu känns det som om lite flera har häng på slutsegern...även om det känns hyfsat säkert att Sam, Evelina, Mathias och Gathania förmodligen kommer ryka de närmsta veckorna.
"Sunshine" – Film av Danny Boylestrong Ny
En tragedi som börjar lite långsamt och slutar lite väl over the top...men som ändå (som de flesta Danny Boyle-filmer) lyckas vara grymt spännande och snygg däremellan. En perfekt hyr-DVD en söndagskväll för den som gillar science fiction utan aliens men med klaustrofobiska rymdskepp på dödsdömda uppdrag...och dessutom med Chris "snyggaste Flamman i Hollywood" Evans i en stor roll.
Ny Jobbadator Ny
Alla som suttit i min omedelbara närhet i kontorslandskapet jag sitter kan nog skriva under på att en hjärtinfarkt inte legat långt borta om jag varit tvungen att fortsätta jobba på den där väderkvarnen till dator jag slitit och svettats med i ett och ett halvt år. En dator där man han läsa en halv Metro medan den försökte utföra en copy/paste (och lät som en hel industianläggning). Mina nya laptop är en lisa för min själ.
"Desperate Housewives" – Säsong 4 på ABC Ny
Jag har inte kollat upp det (trots att det borde vara lätt gjort) men jag misstänker det var år sedan kvinnorna på Wisteria Lane figurerade på den här delen av listan. Men startar man sin säsong så starkt (med massa Marcia och ett nytt mysterie som faktiskt verkar lite intressant) så har man förtjänat sin plats i det gröna igen.
Facebook 6v
Man kan undra hur många frågor om Sex and the City och Grey's Anatomy jag svarat på de senaste veckorna...TV-quizande på Facebook är min nya drog. Fast roligast är det såklart när ens polare gör egna quizar...det känns som det absolut roligaste med ansiktsboken just nu. Och just det - så kan man prata med en hel massa polare man trodde man glömt på Facebook också.
Långluncher Ny
Okej, de tar kanske lite väl mycket tid från jobbet nu när man ska vara borta så mycket, men än så länge så fungerar det...och vad är då trevligare än att gymma lite med sin nya kollega Favvo-P eller käka libanesiskt med Moa och keps-Gurra.




Nya skivor med Ola & Sugababes
Jag älskar Sugababes och förvånas varje gång jag hör Olas Nathalie över vilken hit det är...men inget av det hjälper när jag hör två ganska trista skivor. Visst finns här låtar som är klart över medel och här finns kanske inga direkta katastrofer (a' la' Annie Lennox rap-försök på senaste skivan) - men samtidigt skulle jag ljuga om jag sa att jag inte är besviken.
"Peking Express" – Tävlingsprogram på Kanal 5
Okej, någonstans (fast jag vägrar erkänna det) finns det säkert en anledning till att The Amazing Race vinner en Emmy före Project Runway varje år...och kanske kunde jag se lite, lite varför i Kanal 5s variant (fast jag tror detta bygger på ett Holländskt format som allting annat) Peking Express. Det var nämligen lite över förväntan (det ska erkännas att mina förväntningar på Femmans egna program är lägre än lägst och att det kan ha varit därför) och jag kommer förmodligen att ge det flera chanser. Inte minst för sina härliga, klassiska docku-bimbos och klyschkaraktärer.




"Fredag hela Veckan" - TV-program på TV4
Vinjetten är jättesnygg, idén är bra och Meltzer är alltid en njutning (senast som Carolina Gynning) - men i övrigt hade jag långt i från så kul som jag hade ens i Hey Baberibas sämsta stunder. Bring back the royal family!
Marion Jones
Det var väl kanske inte många som trodde något annat (alla minns väl hennes gigantiske dopingavstängda man under Sidney-OS) än att det var något lurt med alla de där gulden, men visst är det ändå trist när det blir bekräftat. Finns det någon riktigt stor friidrottsstjärna (bortsett från Klüftan) numera som inte erkänner doping efter några år?
"Gimme More" – Video med Britney Spears
Jag vet faktiskt inte riktigt hur man skulle kunna döda en bra låt mera effektivt? Först världens sämsta liveframträdande, sedan oändliga skandaler i pressen - och så toppa det med en rent förfärlig video.
Flygrädsla
Jag vill också bara tänka på hak-frukostar med bagles och blaskigt kaffe, billig shopping på en outlet utanför Manhattan, Sex and the City-touren, massa nya filmer, drinkar på svindyra hotellbarer och Starbucksbesök...å lite så. Men istället tänker jag bara på de där fruktansvärda sex timmarna turbulens (där till och med personalen satt fastspänd större delen) förra gången jag var där, och på alla landningsolyckor de senaste månaderna.
"Carpoolers" - TV-serie på ABC
Det absolut sämsta jag sett på TV i år - och då har jag ändå sett Moonlight.
Tvättmaskin i Lägenheten
Jodå, jag vet att jag genom att vädra detta extrema i-landsproblem riskerar att bli jagad av en arg hög människor med svårt att få tvätt-tider i sitt hyreshus...men som en kille som alltid haft lyxen att bo i hyreshus där man kunnat tvätta i stort sett när som helst så tar jag risken: Det är faktiskt lite jobbigt att ha en tvättmaskin (som tar över 90 minuter för en vanlig 40 graderstvätt) men ingen torktumlare och därmed alltid vara tvungen att ha kläder hängande på sina få kvadrat. Jag lovar!

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Som vanligt, jag gillar dina veckolistor! :)
Torktumlare is the shit. Vi har alltid torkat tvätten på klädsträck hemma i mina föräldrars villa...men det fungerar ju eftersom vi har ett helt rum till det....men det är ju SÅ lyxigt att efter bara några timmars springande mellan dator/TV/bok och tvättstuga ha alla sina kläder tvättade och torkade, nu när jag bor i lägenhet. Och det lyxigaste av allt är att tvätta med lyx-sköljmedel från Comfort så att det luktar parfym i heeeela trappuppgången. Ha ha ha! ;D
Ja, men fy...jag har faktiskt tänkt på dig i höst med alla flygolyckor nu när du ska till New York. När jag var liten och flygrädd sa min mamma att det var myyyyycket farligare att åka bil, och sen den dagen har jag aldrig nånsin varit rädd när jag suttit i ett flygplan - men därmot livrädd så fort jag ska övningsköra och galet rädd för bilolyckor överhuvudtaget. Jag vet inte riktigt vad som är värst... ;)
Ha en bra vecka!