04 september 2007

Popp or Poop?

Upp till Kamp - Dramaserie på SVT1

Ingen kan anklaga mig för att vara Peter Birros största fan, men den här gången hade han mig från första bildrutan...fast det var det kanske regissören Mikael Marcimains förtjänst? Nåväl. Jag är nämligen galet förtjust i att se historiska miljöer från de städer jag bott i levandegjorda på film och TV…och öppningsscenen med en halvfärdig Älvsborgsbro (och alla de efterföljande dokumentära klippen) verkligen naglade fast mig i soffan. Och tur var nog det, för i min snabba, amerikanska TV-anpassade hjärna så började det hela lite rörigt och lite för ur fokus för att jag skulle stannat kvar annars, och den där handkameran (som väl kanske är där för att det ska kännas mera dokumentärt alt. för att de dokumentära klippen skall passa bättre in, vad vet jag) i kombination med det ganska smala brevlådeformatet (16:4 fungerar dåligt på TVn i den här lägenheten) blev faktiskt rätt så enerverande i längden.
Lyckligtvis växte då istället storyn och karaktärerna så jag helt utan problem blev kvar framför TVn för ett stycke suverän svensk TV och intressant svensk historia. Det mesta man (jag?) hört om 68-rörelsen och ungdomsrevolterna i brytpunkten mellan 60/70-talet har ju oftast varit ur ett amerikanskt eller globalt synsätt, och här blir det svenska perspektivet genast mycket mera spännande och intressant – dessutom återigen ytterligare ett snäpp bara för att det hela dessutom utspelar sig i Göteborg.
Rakt igenom gedigna skådespelare både i huvudroller (Fanny Risberg var ju grym) och biroller (Johan Gry! David Dencik!) och det är kanske på sin plats att erkänna att jag som har varit svag för Sverrir Gudnason ända sedan jag såg filmen Sprickorna i Muren, blir smålycklig av att se honom här helt grym som rockstjärne-wannabeen Tommy. Stort genombrott att vänta, kanske?
Den djupare analysen av hur sanningsenligt allt är överlåter jag åt andra - för mig är det här klart godkänt och jag kommer definitivt att se vad som händer med de fyra huvudpersonerna i de tre följande avsnitten (som utspelar sig 68, 72 och 74 om jag har förstått det rätt) också. Men nästa gång tar jag kanske en åksjuketablett…

Popp eller Poop?
Sex, Drugs and Popp'n'Roll!

…och så här tyckte Aftonbladet, DN och Sydsvenskan...

Inga kommentarer: