13 september 2007

Pilotprojektet 2007

Reaper
CW, Tisdagar 21.00
Start: 25 September


När Sam vaknar på sin 21a födelsedag så märker han snabbt att allting inte riktigt är sig likt. Hans föräldrar är överdrivet gråtmilda, det börjar dyka upp hundar överallt som beter sig mycket underligt, plötsligt kan han förflytta saker utan att röra dem, och när han kör hem från sitt jobb i järnhandeln så dyker plötsligt djävulen upp i baksätet och berättar för honom att han äger Sams själ, eftersom hans föräldrar sålt den i utbyte för sina egna liv innan han föddes… Det slackerliv han tidigare levt (supportat av hans samvetskvalfyllda föräldrar) visar sig nu bli utbytt mot ett liv där han tvingas arbeta som bodyhunter (har vi nåt bra svenskt ord för det?) åt satan himself.
Jag har vanligen inte mycket till övers för de allt mer populära skräckfantasyungdomsserierna - Buffy är såklart en klassiker (som jag räknar med att jag ska plöja i ett sträck någon gång i livet), men serier som Ghost Whisperer, Medium och Supernatural lämnar jag med varm hand över åt min kompis MrC att ha koll på – men det här är något annat. Jag skulle vilja kalla det en modern form av Ghostbusters (och med det mena något positivt). I denna nya serie från CW finns nämligen en mera mysig, kramgo och humoristisk sida som jag faller pladask för.
Manusförfattarna har tidigare jobbat med TV-serien Ed och piloten är regisserad av Kevin Smith (ni vet han med Clerks-filmerna) och har man koll på dessa produktioner och adderar lite övernaturliga element, så är det nog ganska lätt att föreställa sig hur stämningarna är här (och kanske också om man tror det är något man kommer att gilla eller inte). Dessutom, av alla piloter jag sett hittills i år så är det möjligen en eller två som har lika perfekt casting som Reaper. Tyler Labine är lysande som Sams polare (en karaktär verkligen direkt hämtad från Kevin Smiths slacker-universum), Ray Wise (ni vet han som både var Laura Palmers pappa och mördare i Twin Peaks) är kalas i rollen som (en ovanligt skön glidarvariant av) djävulen och allara, allra bäst är (och det är väl bara att erkänna min gubbsjuka här, men killen har nästan Jake Gyllenhaal-potential i vissa scener (nästan...don't go bananas nu ni-vet-vilka-ni-är)) charmiga Bret Harrison i rollen som Sam.
Det som talar emot den här serien är väl att marknaden kanske kan vara mättad på skräckserier vid det här laget, eller kanske ännu mera att de som gillar just den här typen av fantasy/skräckserier tycker det här är för fjantigt och med en klackspark, medan de som gillar komedier och ungdomsserier tycker det här är för mycket brinnande muskulösa män som flytt från helvetet och bör fångas i en dammsugare... Ungdomspubliken är oberäknelig, men i min värld är det här en av årets överraskningar och helt klart något jag tänker ge en chans.

Fördel: Castingen i allmänhet och Bret Harrison i synnerhet, skön stämning, bra kemi mellan karaktärerna
Nackdel: Kan bli lite mycket Ghostbusters kanske (här negativt menat). Ska dessutom slåss mot House.
Intressegrad: Över Medel
Gissat öde: Flipp. Är Ghost Whisperer en succé så förtjänar det här också att bli en.

Popp or Poop? Who can you call? Popp busters!



Vad är Pilotprojektet 2007?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stuckeybowl i View Askewniverse? Det här måste ju bara beskådas! Tack för tipset, hade nog avfärdat den här serien annars (tillhör inte "ungdomspubliken" direkt längre...)

Oswald sa...

Precis - även om det tog en kvart att fatta vad du menade för en snubbe som inte såg Ed.

Humorn känns igen från både Kevin Smith och (inbillar jag mig) Ed.
Sådär varmt nördig - men med Ghostbustersinslag.

Jag är verkligen inte målgruppen här heller och det är absolut inget jag trodde jag skulle gilla - men jag föll som en fura (även om jag märkte när jag visade piloten för en polare att jag inte riktigt kunde förklara precis VAD det var jag älskade så mycket).

Anonym sa...

Du bör se Ed. En söt serie. Varmt nördig är ett passande uttryck! Jag har alla fyra säsongerna på divx (ganska svåra att hitta faktiskt!) om du vill låna/ladda.

Har du förresten noterat att Kevin Smith har skrivit/ska regissera det första avsnittet av Heroes: Origins? Det ser jag fram emot!