10 augusti 2006

Jag Ljuger (tydligen) Så Bra

Satt bara för någon dag sedan och funderade på om jag här i bloggen skulle väcka liv i en av de få homofrågor som verkligen upprört (och fortfarande upprör) mig - blodgivning.
Eller rättare sagt: Det svenska förbudet mot att homosexuella män ska få ge blod.

"Sex mellan män utgör ett bestående hinder för blodgivning"

På något konstigt parallellbloggsynskt-sätt har Åsiktstorped-Micke idag skrivit ett inlägg precis om det - och självklart gjort det så bra att jag nu (med en lathet som passar mig perfekt) istället kan hänvisa er till hans inlägg och bara nicka instämmande!

Gå hit, läs, bli smått upprörd och inse att vi inte bara har Pridefestival för att Kikki ska få applåder varje år.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig, och alltså även helt med Åsiktstorpeden. Det är helt sjukt att inte samma regler gäller för homosexuella som för heterosexuella.

Däremot tänker jag sticka ut hakan lite angående Pride. Pride är säkert jättebra och kul och allt det där, men så länge som Pride till största del profilerar sig som en fjolltillställning så kommer det att ta ett tag innan homosexuella får all den respekt som vore helt naturlig.

Kanske är det media som gärna vinklar det till mer fjädrar, Babsan och mr Gay Sweden... men jag tror inte bara det är något som pumpas i media. Om heterosexuella skulle ha en egen festival, skulle det handla om stereotyper på samma sätt då?

Jag blir lite orolig här, för om vi skulle ha en fotografparad, då skulle jag bli rätt sur över att det enda som syns är brudfotografen Bingo Rimérs jäkla nuna.

Missförstå mig rätt...

Oswald sa...

Sara: Tyvärr är det mycket medierna. De spär på de fördomar de själva byggt upp genom att bara visa de personer som passar in på den.

Pride och Prideparken är verkligen låååångt från den vanliga klichén om transor och snygga bögar med god smak - det är istället fullt av vanliga flator och bögar i alla storlekar, former och färger. Handikappade, ultrafeminister, kontorsmän, pensionärer, läderkillar och femmelebbor.

Pridefestivalen fyller en oerhörd funktion för att visa att homos finns i alla former, och vi ska inte glömma bort att babsan, fjädrarna och Mr Gay Sweden är lika mycket homos också.

Själv kan jag bli lite trött på att så många heteros verkar tycka att det kommer fram för lite homos som ser ut just som heteros...som lever i strävsam tvåsamhet och har kolonilott.
Inte för att de inte finns - klart de gör...och jag själv är helt klart en hetronormiserad homosnubbe - men det är farligt att halka in på att det skulle finnas någon form av mål att sträva mot att det ska se ut som "vanligt" (dvs. Volvo, Villa, Vovve - fast med samkönade par).

Men visst; Pride är säkert inte perfekt. Pride har säkert tappat en del fokus och medias bild av Pride är skev som med allt annat och inriktad på schlager, sminkade män och Mian Lodalen...

Alla måste få plats och få synas i (tillexempel) paraden - men vem är roligast att fota? Den thailändska überfjollan med fjädrar eller Bosse från Rågsved med sin gubbe?
Klart bilden blir skev.

Om du inte varit i Pride Parken Sara så häng på mig och P nästa år! Jag lovar att du kommer få se en homosexuell fruktsallad av sällan skådat slag!

Anonym sa...

Men, Oswald... du får mig att framstå som rädd hetero på fjorton armlängders avstånd från allt som bär en regnbåge. Skäms...

Jag HAR varit i Prideparken, jag har sett tåget. Och inte minst, jag har ett antal homosexuella vänner - både bögar och flator, radhusvarianten och halvfjollor, transor och stenhårda fotbollsflator. Och jag menar verkligen inte att alla måste ha Villa, Vovve, Volvo...

Däremot tycker jag att det är synd att fördomarna hamras in hårdare i och med att det är ytterligheterna som får plats - "promiskuösa überfjollan" och "veganflatan" till exempel.

För femton år sedan verkade Blue Oyster Bar-grejen vara sinnebilden av manlig homosexualitet (för heteros). Och nu känns den mer Babsan än regnbågsfärgad.

Det jag vill säga är att det kanske bör jobbas hårdare på att visa just mångfalden. Och schlager är jättekul, men viktiga frågor som blodgivning och hur lag och kyrka ser på homoäktenskap och samkönade föräldrapar .... det hamnar liksom lite väl mycket i skymundan bakom Arjas klimakteriefyllor och Kikkis falukorvar (och en och annan fjäderboa).

Oswald sa...

Nääää.
Klart jag inte trodde om dig!
Jag misstänkte nog att vi var helt överrens. :)

Håller med dig helt!
Enfalden är större än mångfalden!

Aronson sa...

Hellre en fjolla i teve än ingen homo alls.

Du får ursäkta mig, Sara, men jag tycker att det här är en ganska fånig fråga. Om inte heterosexuella vill acceptera oss som vi är, fjolliga, butch, macho och vad du vill: är det då VI som ska ändra oss? Och varför?

Fördomar ändras inte genom att vi alla blir heteronormativa (som ditt inlägg faktiskt synes vilja) utan att heterosexuella vidgar sina vyer och förstår mångfalden.

Dessutom är det så att media visar det spektakulära. Det gäller i alla sammanhang, även för oss homosexuella.

Aronson sa...

För övrigt håller jag med dig Oswald: en av de homofrågor som verkligen upprör!

Anonym sa...

Ja, det är sjukt. Verkligen helsjukt. Jag höll på att tappa hakan när de pratade om blodgivning på Rix Morronzoo och Roger sa att han inte fick ge blod - för att han lever med en man. Man tror liksom inte att en sån dum grej kan vara sann, men så diskriminerande ser det ut just nu. Tyvärr.

Fredrik sa...

Tycker att det är generaliseringen som är det mest upprörande. Det finns ju många bögar som absolut inte är lämpliga blodgivare, men det finns ju lika många heteron, om inte fler av förklarliga skäl, som utsätter sig för lika stora risker. Det borde vara en fråga om vilken livsstil man lever och inte sexualitet.