26 maj 2006

TV-recension: Alias (Säsong 5)

Alias
Säsong 5, ABC

*spoilervarning!*
Kollar ni på serierna på svensk TV och därmed INTE har sett hela säsongen, så undvik denna recension eller läs på egen risk!

Plotlines under säsongen: Nadia ligger i koma. Michael avslöjar att han egentligen heter någonting annat och lever under ett alias bara för att få fast en organisation kallad Prophet Five – Sydney å sin sida avslöjar att hon är gravid med deras barn. Men långt innan barnet hinner födas mördas Michale av Prophet Five, och Sydney ger sig höggravid ut för att avslöja sanningen bakom Michales dubbelliv. Under sin jakt möter hon dels den franske agenten Renée Rienne och träffar dessutom dataexperten Rachel – som plötsligt befinner sig i exakt samma position som Syd flera år tidigare (hon har jobbat för en ond organisation i tron att de var goda…hennes bästa väninna Kelly visar sig dessutom vara värsta superskurken). Rachel och en agent vid namn Thomas Grace blir nya tillskott till APO. Sloan visar sig slutligen från sin rätta (elaka) sida igen och går tillslut (efter att ha råkat ha ihjäl sin egen dotter) ihop med Irina och Sark för att slutföra Rimbaldis profetia en gång för alla.

Omdöme: Kombinationen med en gravid Sydney och att ha ihjäl Michael i säsongens första avsnitt visade sig helt förödande för serien som avslutades med sin sämsta (och kortaste) säsong hittills. De nya karaktärerna fick aldrig chans att göra något större intryck och det märktes tydligt att manusförfattarna ständigt fick nya besked om säsongens längd, Garners graviditet, vilka som skulle vara gästskådisar (och så vidare) eftersom intrigen bara var ett hafsigt hopkok av tidigare säsonger och hela tiden bytte inriktning helt ogenomtänkt. När väl beslutet om nedläggning var taget (och Michael helt omotiverat – men knappast oväntat – bara kom tillbaka, samtidigt som Garner fött sin unge och kunde göra det hon är bra på…nämligen slå skiten ur folk i olika förklädnader) så ryckte serien tillslut upp sig…och även om Sark och Irina inte hade så värst mycket funktion i handlingen så är det ju alltid ett lyft för serien när de dyker upp. Sammantaget en stor besvikelse…men ändå en av de serier jag kommer sakna absolut mest. Det har varit fem (nåja…fyra) riktigt, riktigt tuffa år i den bästa agentserien TV sett sedan Mission:Impossible.

Cliffhangerfaktor: Extremlåg. Sista avsnittet någonsin innebär ju inte ens guldläge för cliffhangers…men en liten, liten möjlighet till en spin-off i framtiden fick vi allt.

Betyg: 4 förklädda agenter av 10 möjliga
.